Hotel Papa Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Gratulerer! Fortsetter du i mærsk, eller vil du lete etter noe annet? Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Fikk jo tilbud om å komme tilbake på Emma, men nå har sjøfartsdirektoratet brukt så lang tid på å behandle søknaden min at det ikke passet med avløsning. Uansett så takket jeg ja til å bli hos Mærsk, skylder jo litt for at de tok meg inn selv om de ikke har satt noen krav til det. Men jeg ser ikke for meg å bli der permanent, kanskje et års tid eller noe og få litt praktisk erfaring som styrmann før jeg begynner å sikte meg inn på offshore kan hende. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Gratulerer så mye med sertifisering, Whitefall! Godt jobbet! :-) Lenke til kommentar
Zevs31 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Fantastisk tråd dett her, står mye interessant! Har selv søkt nautikk på høyskolene i Norge, men pga. ikke så altfor mye studiepoeng kommer jeg nok inn på HiVe. Håper virkelig dette er noe for meg, jeg synes det virker som en fantastisk jobb Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Sign-on som 3/0! Emma Mærsk, 23JUL/Malaga. Herre, jeg er så nervøs at jeg er kvalm. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Like greit å starte med de største Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Haha, det er jo Mærsk Mc-Kinney Møller som er størst nå da, hele 3 meter lengre.og 2500 TEU mer. Men det er en ok gjeng på Emma, så det hjelper jo på når en er blodfersk. E-båtene har stort sett samme mannskap i rotasjon, mens i andre klasser så blir du sendt på noe nytt hver gang om du ikke er kaptein/chief. Er ikke helt glad i det der systemet, foretrekker å ha et skip som er "mitt" og ikke må lære navnet på 20 nye folk hver gang jeg reiser ut. Jeg suger på navn Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Enig i det. Pleier å ha noen av filipinerne med litt erfaring på de båtene også vel? Du har vært på Emma før? Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Ja, jeg hadde siste periode som 4/O på Emma, var der fra januar til april nå i år. Det ble jo ikke så mye seilas siste periode ettersom vi fikk lekkasje og ble liggende på verksted istedet. De har akkurat satt i gang igjen nå, så etter Malaga så får jeg vel prøve meg på min første Suez-passasje nok en gang. Men det er faktisk mange av fillipinerene som er gjengangere der også, forståelig nok ettersom du får et bedre og mer smidig skip når du har et fast mannskap. Endret 19. juli 2013 av Whitefall Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Kjapt spørsmål! Får ett skip betalt for å ha lærlinger om bord? Eller er det rederiet som tjener på å ha lærlinger om bord på sine båter? Tjener mannskapet om bord ekstra hvis man har lærling(er) om bord? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Kjapt spørsmål! Får ett skip betalt for å ha lærlinger om bord? Eller er det rederiet som tjener på å ha lærlinger om bord på sine båter? Tjener mannskapet om bord ekstra hvis man har lærling(er) om bord? Tror rederiene får noe kompensasjon fra opplæringskontoret. Mannskapet får ikke ekstra betalt. Slik er det hvertfal i den Norske Handelsflåten Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg vet at det er en stund siden det har vært liv i denne tråden, men jeg lurer på en ting som jeg håper at noen av dere sjømenn kan svare på!Hvordan er det egentlig med flagging på norske skip? Jeg lærte litt om det på skolebenken, men har faktisk aldri sett det i praksis på de fartøyene jeg har vært på (offshorefartøyer).Så hvordan fungerer det egentlig?Er det bare skip som driver med utenriksfart som trenger å ha flagg om bord / bruke det?Du ser f.eks ikke supply / AHTS / subsea fartøy osv som har flagg / bruker det?Noen som kan informere meg, takk? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 (endret) Oj, her har vi glemt å svare en nyskjerrig sjømann! Her har du en pekepinn på flaggreglene: http://www.maritimstart.no/flaggfoering.shtml Offshore-fartøy i innenriksfart bruker som regel bare å flagge ved kailigge. Vær også obs på at i utlandet så kan de ha egne regler på hvordan/når de vil at man skal heise/fire flagget. Da vi lå til kai på marinebasen i Porthsmouth for noen år tilbake (med sivilt handelsskip), fikk vi streng beskjed om at både nasjonalflagget og besøksflagget skulle fires samtidig, nøyaktig klokken 21:00 og en fra basen skulle komme og spille på en trompet og masse styr.. Det kom heldigvis aldri noen, så vi ble stående å klø oss i ræva i et minutts tid før vi fira det som vanlig.. Men dette er noe som broa skal informere dere om. Håper det var noelunde hjelpsomt og ikke så altfor sent Endret 19. september 2014 av The Idanator Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nå er det en stund siden det har vært aktivitet her, men jeg lurte på om noen kunne hjelpe en stakkers matros litt Lurer på når man går nautikk i utlandet for å bli styrmann, hva må til for at man får sertifikatene? Man må vel hjem igjen for å få "konvertert" de på et eller annet vis? Har ikke så lyst til å "sløse" 4 år på college i USA dersom jeg må hjem igjen og gå på skole for å kunne løse sertifikater og bare sitter igjen med en "degree" etter 4 år på skolebenken... Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Det står følgende på CSUM sine nettsider: "The U.S. Coast Guard requires that only those with U.S. Citizenship may receive a license to be an engineer or deck officer on a U.S. flagged vessel. This means international students may receive a degree from the California Maritime Academy but can NOT be an engineer or deck officer on a U.S. flagged vessel. In order to be an engineer or deck officer on an internationally flagged vessel, that person would need to leave the U.S. after attaining our degree and follow the procedures of other countries to receive a license to sail on their ships." Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Nå er det en stund siden det har vært aktivitet her, men jeg lurte på om noen kunne hjelpe en stakkers matros litt Lurer på når man går nautikk i utlandet for å bli styrmann, hva må til for at man får sertifikatene? Man må vel hjem igjen for å få "konvertert" de på et eller annet vis? Har ikke så lyst til å "sløse" 4 år på college i USA dersom jeg må hjem igjen og gå på skole for å kunne løse sertifikater og bare sitter igjen med en "degree" etter 4 år på skolebenken... Høres ut som at The Idanator må ta seg en telefon til Sjøfartsstyrelsen i morgen Hvordan går det med deg? Hvor og hva seiler du på nå? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Haha, ja kanskje jeg skulle ha funnet meg en mer "offentlig" instans (eller hva det nå heter) for alle spørsmålene mine Akkurat nå fyller jeg dagene med landjobb, mottok svar ang. fagprøven i dag, SEKS uker etter avlagt fagprøve(!!) . Men men, det endte med fagbrev i alle fall, så det var jo ikke værst bare det Frem til august seilte jeg på supply i Nordsjøen, men er nå ferdig med læretiden og ferdig der ute, men gruer meg allerede til å begynne med jobbsøk igjen.. det er så gruuusomt kjedelig! Hvordan står det til med dansken vår, da? Har du endt opp med styrmannsertifikater eller har du trukket tilbake til landlivet? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Dansken går det bra med! Tar siste året av graden min i Gøteborg - landkrabbegrad that is. Dog fortsatt innen det maritime da, får forhåpentligvis en bachelor i skipsdesign neste sommer. Så får man se hva man ender opp med å gjøre etter det, dørene står på vidt gap ^^ Du har ikke tenkt på sjøkrigsskolen da? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Da skal jeg huske at jeg kun må seile på skip eldre enn 2015 f.o.m neste år Neida... lykke til med landkrabbe-utdanningen Nei huff, skal jeg ta 4-årig styrmannsutdannelse, så blir det college. Blir det skole i Noreg, så blir det sivilt. Kunne godt tatt meg et år i forsvaret, men det holder som regel med et år. Jeg har vansker med å binde meg til noe/ankre meg opp på en fast plass uten mulighet for å hive opp ankeret og seile inn i nye farvann, if you catch my drift... Trives egentlig best på dekk, serru og har planer om å utsette styrmannsutdannelsen en god stund, men finner jeg ut at college i USA blir mulig, uten for mye problemer, så blir det skolegang innen de neste - forhåpentligvis - 2-3 årene Så nå er planen å mønstre som matros om ikke så alt for lenge til, før jeg dør av dehydrering (fish-joke) Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 1. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2016 Da skal jeg huske at jeg kun må seile på skip eldre enn 2015 f.o.m neste år Neida... lykke til med landkrabbe-utdanningen Nei huff, skal jeg ta 4-årig styrmannsutdannelse, så blir det college. Blir det skole i Noreg, så blir det sivilt. Kunne godt tatt meg et år i forsvaret, men det holder som regel med et år. Jeg har vansker med å binde meg til noe/ankre meg opp på en fast plass uten mulighet for å hive opp ankeret og seile inn i nye farvann, if you catch my drift... Trives egentlig best på dekk, serru og har planer om å utsette styrmannsutdannelsen en god stund, men finner jeg ut at college i USA blir mulig, uten for mye problemer, så blir det skolegang innen de neste - forhåpentligvis - 2-3 årene Så nå er planen å mønstre som matros om ikke så alt for lenge til, før jeg dør av dehydrering (fish-joke) Overlever du i disse gode oljetider? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå