Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg er dansk statsborger, så fikk jeg dansk studiestøtte (SU). Funker bedre enn den norske, da man ikke ender opp med lån etter endt studie.

 

Studiet i seg selv var gratis, da jeg ble ansatt gjennom et rederi som igjen betalte utgiftene man hadde i forbindelse med skole.

 

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i dag. Har forstått det slik at rederiet jeg var ansatt hos har kuttet en del utgifter, så jeg vet ikke om det har gått ut over studentene. Kan spørre noen jeg gikk i klasse med, om situasjonen har endret seg?

Lenke til kommentar

Åja, ja dersom du er dansk statsborger så blir det jo anderledes. Jeg leker med tanken på å ta utdanningen i Nord-Amerika, men så er det jo rimelig dyrt med 4 år på college og to ekstra år enn i Norge. Har også lekt med tanken om å gå der du gikk i DK hvor jeg i tillegg kan få maskin-utdannelse i samme slengen, men det hjelper vel lite si at jeg er halvt dansk :-p

 

Men det skal ikke stå på skolepenger, for det skal jeg klare, men det spiller inn som en faktor valget mitt :-)

 

Takker for svar og syntes at det er bra at du har laget denne tråden :-) Veldig spennende å lese :-D

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er også halvt dansk, men valgte dansk statsborgerskap. Du har norsk?

 

Drit i pengene, det er nå du skal studere og leve livet. Pengene tjener du inn senere når du sitter på captn's office og nyter utsikten :)

 

Nå har det seg slik at de jeg var ansatt hos, Mærsk, har sluttet med "dualen" som innebærer at du utdanner deg til styrmann og maskinist. Mulig de fortsatt kjører den linja på skolen, men jeg tror de kom fram til at det ikke er spesielt attraktivt lengre. Men det er jo bare å sende en mail til Simac og spørre om de vet om noen rederier som fortsatt ansetter dual officerer?

Lenke til kommentar

Ja det er slik jeg tenker også, 4 år med god utdanning og gode opplevelser trekker mer enn 2 år med gratis skole i kalde Norge :-p

 

Faren min er fra Danmark, men ble adoptert til Norge i tidlig alder og har blitt her siden, så tror det blir vanskelig å bli dansk uten videre :-p

 

Har sett at de fortsatt har utdannelsen, i alle fall sist jeg sjekket, men dersom jeg har forstått det korrekt så kan man ta hyre som enten styrmann/kaptein eller maskinist/chief når man er utdannet som sånn "dual".

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hm, Ikke så mye, sitter og tvinner tomler og venter på at Sjøfartsdirektoratet skal godkjenne søknaden min om D3, eventuelt finne store mangler med et eller annet som jeg får et helvete med å ordne opp i.

 

Men de ville gjerne at jeg skulle komme tilbake til Emma, så det ser ut til at de må ha vært imponert med denne fjellapa, eventuelt synes det er vanvittig festlig å harselere med nordmenn og vårt underlige språk :D Meningen jeg skal avløse 3/O den 18mai, men da må de få ut fingeren og sende meg noen pene papirer fra direktoratet snart :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg tenkte at jeg skulle stille et maritimt spørsmål her siden det kryr av sjømenn, så håper jeg at noen kanskje kan hjelpe meg!

 

Hvilken informasjon skal gis fra en matros til en annen ved vaktavløsning på broen?

 

Jeg regner med at man skal informere den matrosen som kommer på vakt om kursen man holder, værforhold og trafikk, men er det noe mer som dere vet?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...