Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Neineinei.. :D Seks år som kadett?

 

 

 

Går du fagskole og har fagbrev som matros trenger du seks måneder som kadett.

Haha.

 

Jeg ble helt forvirret, beklager.

 

La oss se om jeg skjønner det riktig nå for siste gang:

 

Hvis jeg skal løse ut sertifikatene mine som styrmann så må jeg enten har 36 måneder effektiv fartstid som matros med fagbrev (6 år med 1 / 1 turnus), og minimum 1 måned som kadett.

 

Eller jeg kan velge å gå som kadett i 6 måneder (1 år med 1 / 1 turnus) istedenfor?

 

Etter at du har løst ut sertifikatene dine så blir du vel ansatt som 2. styrmann eller 1. styrmann avhengig av hvor stort skipet er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der har du det. Men om du planlegger den løsningen med en måneds kadetttid, så ville jeg kontaktet sjøfartsdirektoratet og hørt om det faktisk er sånn. For jeg finner ikke noe håndfast kildematriell å bygge opp under den påstanden, og de liker å endre på reglene der nede, ofte.

 

Må påberegne noe tid som styrmann med overlapping antar jeg ja, tror ikke du blir kaptein rett ut av skolen. ;)

 

Det er bare stillingen som overstyrmann og kaptein som er avhengig av skipets størrelse når det gjelder D3, Ellers er 1/2/3 styrmenn vaktoffiserer/junioroffiserer, og det kan du seile som ubegrenset på D3.

Lenke til kommentar

Der har du det. Men om du planlegger den løsningen med en måneds kadetttid, så ville jeg kontaktet sjøfartsdirektoratet og hørt om det faktisk er sånn. For jeg finner ikke noe håndfast kildematriell å bygge opp under den påstanden, og de liker å endre på reglene der nede, ofte.

 

Må påberegne noe tid som styrmann med overlapping antar jeg ja, tror ikke du blir kaptein rett ut av skolen. ;)

 

Det er bare stillingen som overstyrmann og kaptein som er avhengig av skipets størrelse når det gjelder D3, Ellers er 1/2/3 styrmenn vaktoffiserer/junioroffiserer, og det kan du seile som ubegrenset på D3.

Hehe, takk for hjelpen med å endelig oppklare dette.

 

Jeg vil selvfølgelig heller velge 1 år som kadett istedenfor 6 år som matros uansett. Finnes ikke tvil i det hele tatt.

 

Det var faktisk en annen ting jeg lurte på også, men jeg kommer altså ikke på hva det "beviset" heter.

 

Jeg tror det er noe med at hvis du jobber som styrmann på en ferge / hurtigbåt som reiser over hele landet i en bestemt periode, så får du et slags farledsbevis som visstnok skal være ganske verdifullt.

Lenke til kommentar

Nei, med fagskole så slipper du med seks måneders effektiv fartstid, ett år i realtime. Høyskolen er 12 måneder, altså to år i realtime.

 

 

Edit: Vil anbefale folk som planlegger å gå videre, å jobbe et år eller to som matros etter at de har tatt fagbrev. Det er en del frafall på navigasjonslinjene, spesielt da de som hadde søkt seg inn rett etter å ha avsluttet lærlingetiden. Selv om fagskolen ikke er så fancy som høyskolen og du ikke får noen bachelor å smykke deg med, så er det ikke som å fise gjennom yrkesfag på videregående. :p

Endret av Whitefall
Lenke til kommentar

Ah, men det er da gitt at du har fartstid som matros? Trenger jo ikke mer enn to turer sålenge man har teorien på plass. Er jo ikke så ille vanskelig å endre kurs, plotte i sjøkart og bruke radar :p Alt arbeid på dekk kan han vel forhåpentligvis fra før.

 

Med fagskolen så er det gitt at du har fagbrev som matros, du kan hoppe rett inn etter lærlingetiden og likevel slippe med halvparten av kravet til fartstid som høyskolen har. Sånn at de vet at vi er sjøvante antar jeg, og ikke trenger et års tilvenning. :D

 

Kursendringer, kartplotting og radarbruk lærte jeg allerede når jeg gikk matrosfag, men det var et år med bare fjas. Alt jeg kan om matrosarbeid lærte jeg i praksis, knapt noe relevant vi lærte på skolen. Men manøvrering vil jeg gjerne lære meg, men da må jeg nok ut av mærsk.

 

 

Jeg tror jeg vil begynne på fagskolen rett etter at jeg har tatt fagbrevet, selv om jeg skjønner hva du sier Whitefall, hehe.

 

Men jeg er motivert for å bli styrmann, og har lyst til å bli dette så fort som mulig.

 

Om motivasjonen er der så er det bare år kjøre på. Hos meg kom den en iskald dag på dekk i Hammerfest når jeg så styrmannen på brua i t-skjorte og en kopp kaffe. :D

Lenke til kommentar

Med fagskolen så er det gitt at du har fagbrev som matros, du kan hoppe rett inn etter lærlingetiden og likevel slippe med halvparten av kravet til fartstid som høyskolen har. Sånn at de vet at vi er sjøvante antar jeg, og ikke trenger et års tilvenning. :D

 

Kursendringer, kartplotting og radarbruk lærte jeg allerede når jeg gikk matrosfag, men det var et år med bare fjas. Alt jeg kan om matrosarbeid lærte jeg i praksis, knapt noe relevant vi lærte på skolen. Men manøvrering vil jeg gjerne lære meg, men da må jeg nok ut av mærsk.

 

 

 

 

Om motivasjonen er der så er det bare år kjøre på. Hos meg kom den en iskald dag på dekk i Hammerfest når jeg så styrmannen på brua i t-skjorte og en kopp kaffe. :D

Hahahaha.

 

Det kickstarter vel motivasjonen til å begynne på fagskole det ja!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vil ikke drepe lysten til folk som har planer om å begynne som sjømann, heller helle litt kaldt vann i blodet på dere. Det er et interessant og utfordrende yrke, det kan jeg ikke komme bort, men det er også mange lange timer med hardt arbeid, i verste fall så kan man risikere å gå opptil 30 – 40 timer uten søvn (har selv gjort det flere ganger). For til sjøs kan det ofte bli lite med søvn, det er ikke alltid man kan stupe til køys når man har lyst, dessverre.

 

For å komme inn til mange havner kan det være snakk om los kjøring opptil 30 timer, altså null søvn, deretter kommer havne-, toll-, og immigrasjonsmyndigheter osende ombord med sitt. Avhengig av hvilket land du er i, kan det hende at man slipper å vise ansikt for immigrasjon, et av landene du ikke slipper det er i USA. Og USA er også et av de verste landene å mønstre på i fordi du blir ikke behandlet som de vanlige turistene som kommer dit. Men det var ikke dette jeg skulle snakke om.

 

Man merker nok ikke så mye til alt maset og kjaset som kadett eller som junior offiser, men når du blir overstrymann, kaptein eller maskinsjef, ja da vil du nok merke forskjell. Det er også forskjell på hvilket type skip man er på, container skip er vel ikke så galt, slikt sett er jeg blant de "uheldige" som er på kjemikalie tanker. Vi kan ha opptil 10 – 15 kaier i en havn, som f. eks. Rotterdam eller Houston. Inn i mellom prøver man å gjøre noe arbeid, men på grunn av alle kaiene, blir det lite tid til overhaling av ditt og datt. Har vi flaks blir vi liggende til ankers noen dager og makter å få gjort noe.

 

Og i tillegg kommer alle port state kontrollene, inspeksjoner fra selskap som vi har last for eller skal laste for. Det er lover og regler for alt, det verste er at ikke en gang port state tolker MARPOL eller SOLAS reglene likt alt etter som hvilket land du er i. Og glem ikke ISPS, det har gjort det ganske så vanskelig å komme seg i land for å handle, spise litt eller rett og slett drikke seg god og full. Dette gjelder kun enkelte plasser, men ser ikke ut til å bli bedre.

 

Men som EvenruD sier, har dere lyst, sleng dere med, dere får med dere en del erfaring, får se litt av verden, pluss en del cash som er kjekt å ha. :thumbup:

 

By the way, tattis er nok best å ta hjemme. Renslighet kan variere mye rundt i den store verden.

 

Snurper du har jobbet på eller?

 

På alle andre båter har man noen som heter vaktordninger. Og er like strengt med hviletiden som hos trailesjåfører...

 

Ikke på en eneste båt jeg har seilt på har jeg sett en styrmann som har gått 30 - 40 timer uten søvn som du sier...

Lenke til kommentar

Snurper du har jobbet på eller?

 

På alle andre båter har man noen som heter vaktordninger. Og er like strengt med hviletiden som hos trailesjåfører...

 

Ikke på en eneste båt jeg har seilt på har jeg sett en styrmann som har gått 30 - 40 timer uten søvn som du sier...

 

Niks, har alltid jobbet utenriks, på tankskip, bulk carrier , ro-ro, MPC'er (noe ala de gamle stykkgods båtene) og har vært de siste 23 årene på kjemikalie tankere. Og jeg seiler som maskinsjef og har ofte gått både 30 og 40 timer uten søvn, det kan jeg love deg, noe jeg faktisk gjorde siste tur ute pga loskjøring og bunkring. Det verste tilfellet var 10 timers søvn i løpet av 72 timer.

 

En overstyrmann på kjemikalie tanker får heller ikke mye søvn når vi er i havn som sagt. Har vært sammen med overstyrmenn som ikke sov på nærmere 50 timer, men det var hans egen feil da han ikke stolte helt på sine underordnede. Dette er dog en sjeldenhet, men ofte kan en overstyrmann, med litt flaks få 4-6 timers søvn i døgnet under lossing og lasting. Kan jo si at den båten jeg er på nå har 52 tanker og normalt har vi med 20-30 forskjellige typer last.

 

Denne såkalte hviletiden er stort sett bare en vits, skulle man følge den slavisk, ville det ikke bli mye tid til lossing og slikt. Og en kaptein, overstyrmann og maskinsjef går ikke vakter,de er dagmenn og således kan de gå i ørten timer uten å få sove.

Lenke til kommentar
Er du ombord der nå?

 

Ja, var nede og hentet losen, da jeg kom opp igjen så var det et sirkus av alarmer og blinkende lys oppe på brua. :p

 

Ikke så dramatisk som avisene skal ha det til, men de fikk vel mesteparten av informasjonen sin fra "anonyme myndighetspersoner" til å begynne med, som gjerne skulle gjøre ting litt verre enn de faktisk var og få seg selv til å se ut som helter som reddet verdens største skip fra å synke.

 

Og nei, CMA CGM Marco Polo er ikke større, selv om de liker å skryte det på seg. :D

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

I rederiet har de kun PSV og Seismikk, så sjansen for og havne på AHTS er minimal. Men båtene er jo helt nye så regner med at jeg får en lærlingetid med ikke bare maling. :)

 

Noen som vet hvordan det er for en matroslærling og ta brorvaktsertifikat?

 

Ang. matroslærling og brovaktssertifikat:

Det finnes to alternativer for å kunne få utstedt brovaktssertifikat, og alt.II er som følger: "Alternativ II

Skal dokumentere gjennomgått spesialopplæring som inkluderer minst to mnd. praksis til sjøs i løpet av de siste 5 år."

 

Det betyr at når du har hatt to måneder med faktisk fartstid (to måneder hvor du er på sjøen, ikke på fri), som matroslærling, kan du søke om brovaktssertifikat.

 

 

Mer informasjon:

http://www.sjofartsdir.no/sjofolk/sertifikater/bro-maskinvakt/brovakttjeneste/

 

Søknad om brovaktssertifikat:

http://www.sjofartsdir.no/Global/Sjofolk/Sertifikater%20for%20sjofolk/soknadsskjema_andre/Brovakttjenste.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...