Hotel Papa Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Fett, hvordan går det? Hva går du som nå? Du skal nok få gått litt på den skuta, den er svæææær Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Skal ombord å gjøre ferdig kadettperioden min, så fortsatt som 4th.Off. Gikk ikke helt som planlagt å komme seg ut, så har vært hjemme fram til nå. Men det var uforskyldt. Startet med mail fra Køben til cone, som skulle plassere meg ut i uke 39, den kom og gikk, så sendte de en mail for å høre om det var noe nytt. Men de hadde sendt meg over til conb istedet, så både cone og jeg purret på conb for å få noen oppdateringer. Men for å gjøre en lang historie kort, så hørte jeg, eller noen andre aldri noe fra conb, før nå på mandag. Da hadde Køben sendt purring for tredje gang, denne gangen smålig irriterte og med noen sjefer i cc. Da kom conb fram til at siden jeg ikke hadde visa for usa, så hadde de ingen skip til meg. Men hvorfor de brukte over to måneder på å svare, nevnte de aldri. Hadde jo rukket å søkte visum på den tiden. Men ble videresendt til cona, tre timer senere fikk jeg mail fra selveste Emma Mærsk med mønstringsordre i Aarhus. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Hah, konge.. Da skal du seile mellom Europa - Asia da? Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Jepp, ei skikkelig melkerute med et lass av anløp. http://www.emma-maersk.com/schedules/ Blir brutalt for en skrott som ikke er vant til surringsbruer eller mer enn ett anløp i uka. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Du får i det minste jul og nyttår hjemme da. Mange kjedelige havner, jeg seilte så og si samme ruten. Vi var dog innom Dubai og Malaysia. Får du tid, så _må_ du dra i land når dere kommer til Hong Kong. Du har kanskje vært der tidligere? Ningbo kan også funke, men det er et stykke å dra fra havnen. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Var snakk om å mønstre på Eleanora på julaften, men det er jeg glad de gikk bort ifra. Tilbrakte forrige jul og nyttår i søratlanteren. Bare vært iland i Australia og Sør-Afrika så langt, samt en snartur på land i Busan. Gikk jo omtrent full stilling på Gironde, og Garonne skiftet rute så der så vi knapt land ombord. Satser på at det blir litt flere muligheter på Emma. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Du har jo gode muligheter i Hong Kong og Singapore, hvis de ikke endrer skjemaet betraktelig. Vi gikk ihvertfall 6-6, så hvis dere gjør det samme, så har du 6t til å loke rundt i HK. Anbefales på det sterkeste! Mye å spare på musikk, film og spill. Tror jeg kjøpte en 5-6 PS3 spill da jeg var innom HMV i HK. Elektronikk er også ganske godt priset Tar en 15min å gå fra havnen til toget. Toget mener jeg brukte en 10-20min til de aktuelle stoppestedene, og det går hvert 5min eller noe i den duren. Finnes både Burger King og McD, samt man får kjøpt øl i kioskene Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 er ikke denne utdannelsen lik i Danmark som den er i Norge da ? Kan ikke tro det er de store forskjellene på utdanningsløpene. Man har da på en måte 12 mnd effektiv fartstid som matroslærling, fagskole så noen måneders kadett tid etterpå i norge og. Høgskolebiten er vel litt annerledes. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Forskjellen ligger vel i utdanningsløpet som jeg har forstått det, i Norge så gjør en ferdig all utdanningen fagskole/høyskole før en blir kadett. Mens i Danmark så har de to? separate kadettperioder innbakt i selve utdanningen de har på skolen. Forskjell er det iallefall, for jeg søkte på kadettstilling hos Mærsk, men ble videresendt til mannskapsavdelingen i Køben da jeg ikke passet inn i systemet. Ble ansatt som 4th.Officer frem til jeg har fullført kadettboka og har seks måneders fartstid. Søkte egentlig bare kadettstillinger i hytt og gevær med håp om å få napp et sted. Tenkte jo jeg skulle være lur og være sikker på å ha bestått alle eksamene på D1 før jeg begynte å søke kadettplass. Men jo senere du starter, jo vanskligere blir det. Hvem ville gjettet det.. Ble iallefall litt paff når jeg fikk tilbud om intervju hos Mærsk, da en i klassen hadde snakket med de og fått vite at de ikke tok inn kadetter fra Norge. Nå som jeg vet at utdanningen er forskjellig, så ser jeg jo den. Men fortsatt ikke helt klok på at de ansatte meg, jeg er den eneste 4/O i systemet, og jeg har ikke greid å finne noen andre som har hatt den graden før meg i Mærsk. Kanskje det er noe nytt de prøver på for å få inn flere senioroffiserer i DK-flåten. Vet det er en nordmann som seiler som kaptein hos de, så det kan jo være at de trenger flere kapteiner frem i tid. *Tenker høyt om seg selv * Lenke til kommentar
ThursdayXO Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Utrolig bra tråd folkens! Mye bra lesing her. Kjenner at jeg gleder meg fælt til å begynne skipsoffiserutdanningen selv. Har litt lyst til å bli styrmann på cruisebåt, noen her som har noe erfaring fra det? hvordan lønningen er der i forhold til tankere,container eller supply? Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Nå kjenner jeg ingen som jobber på cruise, nærmeste jeg har der er en kompis som er styrmann på hurtigruta. Men ut ifra det jeg har hørt så er cruise for spesielt interesserte, og langt fra så glamorøst som det kan se ut til å være. Men nå synser jeg bare det jeg har hørt fra andre, så det må ses i lys av at handelsflåten som oftest ikke har så høye tanker om cruisenæringen. Lønnsmessig så ser det generelt sånn ut, fra høyest til lavest. Supply -> Tanker -> Container -> Cruise Men for all del, er det cruise du er mest intressert i, så går du for det. Det er som med alle andre jobber, må finne en plass hvor man trives. Kan anbefale forumet på OfficerCadet.com, der er det folk som er inne i cruisenæringen du kan høre med. Lenke til kommentar
ThursdayXO Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Nå kjenner jeg ingen som jobber på cruise, nærmeste jeg har der er en kompis som er styrmann på hurtigruta. Men ut ifra det jeg har hørt så er cruise for spesielt interesserte, og langt fra så glamorøst som det kan se ut til å være. Men nå synser jeg bare det jeg har hørt fra andre, så det må ses i lys av at handelsflåten som oftest ikke har så høye tanker om cruisenæringen. Lønnsmessig så ser det generelt sånn ut, fra høyest til lavest. Supply -> Tanker -> Container -> Cruise Men for all del, er det cruise du er mest intressert i, så går du for det. Det er som med alle andre jobber, må finne en plass hvor man trives. Kan anbefale forumet på OfficerCadet.com, der er det folk som er inne i cruisenæringen du kan høre med. Takk takk. Skal se på den siden jeg Blir nok enten cruise, tanker eller supply på meg. Container virket ikke helt som min greie. Blir sikkert å prøve ut alle de en gang, så jeg finner sikkert ut hvor jeg trives best Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Det høres ut som om dere har ganske god peiling når det kommer til maritime ting, så kanskje noen av dere kan svare på noen spørsmål jeg har? Kan noen fortelle meg hvor lang en standard kasteline er? Er det 25m eller 30m? Hva med standardlengden på trosser, hva er den? Hvordan fungerer dette med kadett periode etter fullført 2 årig fagskole for en som har fagbrev som matros? Må jeg gå 3 år som kadett på broen før jeg får søkt om sertifikatene mine, eller finnes det en regel som sier at man bare må ha f.eks 36 måneder effektiv fartstid i hvilken som helst stilling før man kan søke om sertifikatene? Hvis det finnes en regel om 36 mnd fartstid da for eksempel, så kan jeg vel bare gå et ekstra år som matros, for så å søke om sertifikatene? Hvis du legger til de to årene som lærling da, så blir det jo 36 måneder. Håper noen kan litt om dette, hehe. Det å gå 3 år som kadett på broen med mindre lønn enn det jeg tjente som matroslærling frister IKKE så mye. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Meg bekjent er det ikke noen standardlengde på kasteliner, da jeg jobbet som matros laget vi egne kasteliner, akkurat så lange som vi trengte de. I Mærsk så ser jeg at de bare bruker en eller to kasteliner på hver stasjon, de består av en hel taukveil som de har liggende i ei tønne eller kasse, så fester de den til alle trossene. Trosser blir levert i flere lengder og typer, alt etter hva en behøver. Hva de forskjellige lengdene er vet jeg ikke, får høre med en skipshandler. Evt. kan jeg sjekke RDRM når jeg reiser ut og se hva vi har tilgang på. En går aldri tre år som kadett. Etter fagskolen så kreves seks måneders kadettperiode for kandidater som har mindre enn 36 måneders effektiv fartstid som matros m/fagbrev. Jeg hadde 34 måneders effektiv fartstid som matros, så jeg fikk ikke ta snarveien med en måned som enkelte fikk. Men det gjør meg ingenting, det er under kadettperioden du virkelig lærer det som er relevant, så seks måneder vil jeg se på som absolutt minimum egentlig. Så har du slubbertene som går høyskole, de må som oftest ha 12 måneder som kadett ettersom de færreste som går høyskole har erfaring fra sjøen fra før. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Slubbertene? Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hehehe.. Du gikk jo på Simac? Blir jo ikke helt det samme som høyskole her i landet, og Mærsk ansetter jo ikke slubberter. Tenker mer på en spesiell høyskolestyrmann jeg vet om, og det irriterende faktum at høyskolene har avtaler med rederiene om kadettplasser mens her i Trondheim så er det på huet og ræva ut og gjøre det beste du kan med kadettplass selv. Noe som jeg gjorde og rigget meg til hos Mærsk, hører du det grinete dame hos Wilhelmsen? Hæ? Hæ? Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Meg bekjent er det ikke noen standardlengde på kasteliner, da jeg jobbet som matros laget vi egne kasteliner, akkurat så lange som vi trengte de. I Mærsk så ser jeg at de bare bruker en eller to kasteliner på hver stasjon, de består av en hel taukveil som de har liggende i ei tønne eller kasse, så fester de den til alle trossene. Trosser blir levert i flere lengder og typer, alt etter hva en behøver. Hva de forskjellige lengdene er vet jeg ikke, får høre med en skipshandler. Evt. kan jeg sjekke RDRM når jeg reiser ut og se hva vi har tilgang på. En går aldri tre år som kadett. Etter fagskolen så kreves seks måneders kadettperiode for kandidater som har mindre enn 36 måneders effektiv fartstid som matros m/fagbrev. Jeg hadde 34 måneders effektiv fartstid som matros, så jeg fikk ikke ta snarveien med en måned som enkelte fikk. Men det gjør meg ingenting, det er under kadettperioden du virkelig lærer det som er relevant, så seks måneder vil jeg se på som absolutt minimum egentlig. Så har du slubbertene som går høyskole, de må som oftest ha 12 måneder som kadett ettersom de færreste som går høyskole har erfaring fra sjøen fra før. Når du sier at det er krav til 6 måneder kadettperiode for de som ikke har 36 måneder effektiv fartstid som matros med fagbrev, mener du da at de to årene du er på sjøen som matroslærling ikke teller inn? Når man har fått fagbrev som matros så har man jo i alle fall 24 måneder effektiv fartstid. Med mindre jeg har misforstått, og effektiv fartstid teller bare den tiden man faktisk er ute på havet. I så fall blir det 12 måneder. Hvis man har 36 måneder fartstid som matros og løser ut sertifikatene med en gang etter endt fagskoleutdanning, hvordan blir det da når man begynner å søke seg til jobb som styrmann i forskjellige rederi? Er folk egentlig interesserte i å ansette noen som styrmann som faktisk aldri har fått noe særlig opplæring om systemene på broen? Er de andre styrmennene i så fall forståelsesfulle, eller forventes det at man skal kunne det meste praktiske når man har løst ut sine sertifikater? Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Når du sier at det er krav til 6 måneder kadettperiode for de som ikke har 36 måneder effektiv fartstid som matros med fagbrev, mener du da at de to årene du er på sjøen som matroslærling ikke teller inn? Når man har fått fagbrev som matros så har man jo i alle fall 24 måneder effektiv fartstid. Med mindre jeg har misforstått, og effektiv fartstid teller bare den tiden man faktisk er ute på havet. I så fall blir det 12 måneder. De to årene du er på sjøen som lærling er 12 måneders effektiv fartstid som lærling, som gir deg rett til å løse AB. Med effektiv fartstid menes faktisk tid til sjøs, du opparbeider deg ikke fartstid når du er hjemme på fri. De to årene som lærling har ingen effekt på hvor lang kadettperiode du trenger. Du trenger 36 måneders effektiv fartstid som matros, noe som betyr at du har jobbet som matros i seks år om du går 1:1. Du kan ikke løse D3 automatisk selv om du har 36mnd, da minimumskravet er en måned som kadett. Du må også fylle ut kadettboka korrekt. Hvis man har 36 måneder fartstid som matros og løser ut sertifikatene med en gang etter endt fagskoleutdanning, hvordan blir det da når man begynner å søke seg til jobb som styrmann i forskjellige rederi? Er folk egentlig interesserte i å ansette noen som styrmann som faktisk aldri har fått noe særlig opplæring om systemene på broen? Er de andre styrmennene i så fall forståelsesfulle, eller forventes det at man skal kunne det meste praktiske når man har løst ut sine sertifikater? Du har jo fullført opplæringen, og kadettboka skal jo bevitne at all praktisk opplæring er fullført og at du faktisk kan det som står i den. Hvordan det er i praksis når det gjelder ansettelser som styrmann, vet jeg faktisk ikke, kjenner ingen som har tatt den snarveien på ærlig vis. Med det mener jeg å si at en kar jeg gikk i klasse med hadde kystskipper og har allerede nå løst ut D2, og han fikk D3 mer eller mindre samtidig med vitnemålet når vi gikk ut. Men sånn som han jukset seg gjennom skolen, regner jeg med det var mer juks og triksing når han sendte inn søknader til sjøfartsdirektoratet. Personlig hadde jeg vært skeptisk til å ansette noen med bare en måneds kadettperiode. Og det skal nevnes at fyren jeg nevnte her, så var det siste jeg hørte om han var at han holdt på å kjøre ei ferge på grunn. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) De to årene du er på sjøen som lærling er 12 måneders effektiv fartstid som lærling, som gir deg rett til å løse AB. Med effektiv fartstid menes faktisk tid til sjøs, du opparbeider deg ikke fartstid når du er hjemme på fri. De to årene som lærling har ingen effekt på hvor lang kadettperiode du trenger. Du trenger 36 måneders effektiv fartstid som matros, noe som betyr at du har jobbet som matros i seks år om du går 1:1. Du kan ikke løse D3 automatisk selv om du har 36mnd, da minimumskravet er en måned som kadett. Du må også fylle ut kadettboka korrekt. Du har jo fullført opplæringen, og kadettboka skal jo bevitne at all praktisk opplæring er fullført og at du faktisk kan det som står i den. Hvordan det er i praksis når det gjelder ansettelser som styrmann, vet jeg faktisk ikke, kjenner ingen som har tatt den snarveien på ærlig vis. Med det mener jeg å si at en kar jeg gikk i klasse med hadde kystskipper og har allerede nå løst ut D2, og han fikk D3 mer eller mindre samtidig med vitnemålet når vi gikk ut. Men sånn som han jukset seg gjennom skolen, regner jeg med det var mer juks og triksing når han sendte inn søknader til sjøfartsdirektoratet. Personlig hadde jeg vært skeptisk til å ansette noen med bare en måneds kadettperiode. Og det skal nevnes at fyren jeg nevnte her, så var det siste jeg hørte om han var at han holdt på å kjøre ei ferge på grunn. Okei. Så hvis man har vært lærling som matros i to år og tatt fagbrevet, for så å ha fullført de to årene på fagskole, så må man faktisk ha enten 6 år praksis som matros på båt eller 6 år som kadett? Endret 6. januar 2013 av Centrux Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Neineinei.. Seks år som kadett? Det må dokumenters ikke mindre enn 12 mnd. godkjent fartstid (faktisk tid om bord) på sjøgående skip over 15 meters lengde, herunder opplæring i brotjeneste i samsvar med Regel II/4 i STCW-konvensjonen,- som del av godkjent systematisk opplæringsprogram. Godkjent opplæring dokumenteres ved riktig utfylt opplæringsbok for dekkskadetter, samt en bekreftelse fra opplæringsansvarlig i rederiet. Dette gjelder som regel Høgskole utdanning. Kandidater som har fulgt godkjent opplæringsprogram og har fagbrev (må dokumenteres) som matros/fisker skal ha ikke mindre enn 6 mnd. fartstid (faktisk tid om bord) i ett sjøgående skip i fartsområde 3 eller større, med godkjent systematisk opplæringsprogram. Godkjent opplæring dokumenteres ved riktig utfylt opplæringsbok for dekkskadetter, samt en bekreftelse fra opplæringsansvarlig i rederiet. Går du fagskole og har fagbrev som matros trenger du seks måneder som kadett. Endret 6. januar 2013 av Whitefall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå