Gå til innhold

Overgang fra 5D til 40D

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bare lyst å lufte et par tanker og høre om det kommer noe respons :).

Jeg eier for tiden et Canon 5D, men føler jeg ikke har behovet for fullformat. Ja det er STOR forskjell, og mange sverger ved fullformat etter å ha prøvd det.

Jeg elsker kameraet, det har bare èn negativ side og det er størrelsen. Jeg ønsker å gå ned i kamerastørrelse. I den anledning tittet jeg rundt på nettet for å lete etter et alternativ, og fant 40D.

Er det noen som har brukt både 5D og 40D som kan fortelle hvordan de er å bruke i forhold til hverandre? Ja jeg har sett specsa, det er ikke de jeg er ute etter :) Det er opplevelsen av å bruke kameraet jeg er ute etter.

Noen som har innvirkninger på at jeg går fra 5D til 40D? Er det helsprøtt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel nesten bare formatet som er fordelen med 5D fremfor 40D. De billigere kameraene tar jo igjen 5D så det griner på veldig mange områder. På høy tid med en oppgradering.

Men du ergrer deg over størrelsen?

Som en har sagt, så er det vel ikke rare forskjellen mellom 5D og 40D. Husene er vel av utseende nesten identiske, er de ikke?

Og jeg håper ikke det er 450D du mener, for å bytte fra 5D til det er jo galskap! :dribble:

Greie kameraer, men da for de som ikke har vært i segmentene over.

Vel, min mening er basert på hva jeg selv ville gjort....eller i dette tilfellet, ikke gjort. :!:

Men du bestemmer jo selv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det kan være en fordel å ha en 40D Canon i tillegg til 5D på grunn av brennvidden på tele. Hvis du f.eks har en 70-200 så får du tilsvarende 112-320mm ved å sette objektivet på 40D.

5D er såpass gammel at 40D faktisk er en god del bedre på mange områder. F.eks på seriebildehastighet.

Oppfølgeren 5D Mark II er like om hjørnet. Lanseringen ventes å finne sted tirsdag 26. august.

Ellers så er det mange fotografer som har et stort kamera for proffbildene + ett lite for å ha med seg over alt.

Et lite kamera som skal være bra: Panasonic Lumix LX3.

Ellers så blir Micro Four Thirds et veldig spennende kamerasystem i klassen kompakt og bra.

Lenke til kommentar
Jeg elsker kameraet, det har bare èn negativ side og det er størrelsen. Jeg ønsker å gå ned i kamerastørrelse.

Jeg har selv brukt 350D, 400D, 40D og nå 5D - og jeg er i alle fall frelst. For det første er vel ikke 5D'en så veldig mye større, men den veier noe mer. I starten føltes den tung, men etter å ha båret rundt på den, samt 70-200 2.8L IS og et par andre i 3 uker på ferie, så har jeg vennet meg til det - kameraet er det som veier mindst av det jeg har med...

Så derfor: kjøp noe tung optikk, så merker du kameraet mindre! :-)

Faktisk synes jeg den ekstra vekten også gjør det nemmere å holde kameraet stille, og batteriet til 5D'en er av en annen verden sammenlignet med 40D/400D. Jeg tok nylig over 1700 bilder i Bronx Zoo på ett batteri, uten å tømme det. Ekstra-batteriet fik jeg aldri bruk for. Vær også obs på at kjøper du en 40D, vil din vidvinkel jo ikke være så vid lengere og du vil trenge bedre lysforhold mht støy, osv.. osv.. nei jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake, det er helt sikkert. Selvom 40D har enkelte betydningsløse (for meg) forbedringer ifht 5D, så var opplevelsen min med 5D'en på ferie av en helt annen verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...