Gå til innhold

Hastighet på div. Pci express

Azaziel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette varierer litt fra HK til HK men ta mitt IX38 for eksempel.

3x 16x lengde slots på hovedkortet i og for seg, 2 er blå og den 3 er svart.

Ganske enkelt, så er de 2 blå full hastighets PCI-E 2.0 på 16x båndbredde og går via nordbrua på hovedkortet mitt.

Mens den svarte er bare 4x PCI-E 1.1 og går via sørbrua, ergo egner den seg ikke til skjermkort men en RAID kontroller skal funke fint her.

Lenke til kommentar
Dette varierer litt fra HK til HK men ta mitt IX38 for eksempel.

3x 16x lengde slots på hovedkortet i og for seg, 2 er blå og den 3 er svart.

Ganske enkelt, så er de 2 blå full hastighets PCI-E 2.0 på 16x båndbredde og går via nordbrua på hovedkortet mitt.

Mens den svarte er bare 4x PCI-E 1.1 og går via sørbrua, ergo egner den seg ikke til skjermkort men en RAID kontroller skal funke fint her.

Okey, då e eg litt mar med...

eg ska ha meg nytt hk snart, og sitter på valget mellom to stk..

https://prisguiden.no/product.php?productId=98376

På dette er det kun to blå, er det støtte for PciE 2.0 på begge då?

https://prisguiden.no/product.php?productId=92405

Her er det 2 blå og 2 svarte..

vil det då sei at viss eg kjøre quadfire(2 x 4870x2) på det første så vil kortene kjøre i 16X-16X??

å hvis eg kjrer 4 x 4870 på det andre hk, så vil farten bli 8x8x8x8x pga de svarte er 8x??

Lenke til kommentar

Tror ikke du får 8X på Evolution kortet om ikke alle sporene er 8x.

Mener også at kun 32 PCI-E linjer går til nordbrua og resten går sørover, men det kan Nizzen helt sikkert bekrefte, når de 32 til skjermkortet er oppbrukt må resten sendes via sør og der er det forsinkelse.

Lenke til kommentar

på Evolution kortet blir det slik: 16x-16x-4x-4x

Hvis man skal ha 4 stk 4870kort , må man ha vannkjøling eller en modda kjøler, da det er liten plass mellom de 2 pci-e x16 spora som er x4 eletrisk.

Evokortet har 40 pci-e lanes. Hva som går igjennom sør eller nord aner jeg ikkje :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
på Evolution kortet blir det slik: 16x-16x-4x-4x

Hvis man skal ha 4 stk 4870kort , må man ha vannkjøling eller en modda kjøler, da det er liten plass mellom de 2 pci-e x16 spora som er x4 eletrisk.

Evokortet har 40 pci-e lanes. Hva som går igjennom sør eller nord aner jeg ikkje :p

Eg forstod det slik ()i ein aen tråd eg leste) at hastigheten går ned til det laveste, men det stemmer ikkje??? likt som du kjører sli/cf med forsjellige clocke-hastigheter...???

Lenke til kommentar

Dessverre gjør den det når det kommer til hovedkort.

Pluss forsinkelse om signalet går via sørbrua siden det da får ett ekstra ledd å gå igjennom.

Tror ikke det er like ille som det var for Athlon MP systemer i sin tid (Dual Athlon XP med AGP hadde det hele via sørbrua mens nordbrua var opptatt med kommunikasjon mellom CPUene og minnet) Jeg mener bestemt å huske at det kun var 32 linjer på X38 / X48 som var koblet til nordbrua men husker ikke hvor mange som var på sør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...