Gå til innhold

Problemer med windows på brukt PC (tid. hjemmepc)

Anbefalte innlegg

Gjennom forsikringsselskapet jeg jobber for fikk jeg kjøpe noen gjenstander i går.

Blant disse var en HP M8031.sc-a som tidligere har fungert som hjemmepc. På denne maskinen er det lisens for Windows Vista Prem.

Når jeg slo på maskinen viste det seg at NTLDR manglet, og ved gjentatte forsøk på recovery gjennom HP sitt recoveryprogram, og forsøk på normal oppstart så viste det seg at forrige bruker (Den var tydeligvis ikke satt opp korrekt eller sjekket for windows før jeg fikk den) hadde rotet veldig i programvaren.

Jeg fikk tak i en boot cd for vista, hvor jeg fikk kontroll over den ene disken og kunne se innholdet. Jeg var ikke i stand til å finne den andre disken (maskinen har 2 x 320 gb disker) eller noe recoverypartisjon.

Recoveryprogrammet til HP gav bare feilmeldinger.

Uansett så satte jeg diskene opp korrekt, fjernet alt det gamle og la inn vista pr. med dvdplaten jeg hadde, mens jeg brukte lisensnøkkelen som stod på siden av maskinen slik at versjonen skulle være gyldig. I hvert fall trodde jeg det, for når jeg prøver å verifisere/aktivere vista, så får jeg beskjed at nøkkelen er ugyldig, men det er skrevet rett av merkelappen.

Så jeg undres; kan det at jeg bruker en annen dvdplate som er en fullversjon av vista spille noe rolle når jeg prøver å aktivere med en OEM lisens?

Og; hvordan løser jeg dette mest økonomisk?

Jeg leker med tanken på å ringe microsoft og forklare saken, jeg kan forsåvidt bevise at jeg har kjøpt det av min arbeidsgiver, men jeg er i prøveperiode og jeg fikk denne, en Toshiba flatskjerm og en 22" pc skjerm til 3700 kr, så syns de har vært veldig snille med meg.(Altså, har ikke lyst å lage noe problem ut av dette, maskinen fungerer jo helt fint slik den er nå)

Noen som har et forslag?

Har ikke lyst å cracke maskinen, selv om jeg vet hvordan jeg gjør det, har bare lyst å få denne maskinen til å ha en lovlig vista versjon på seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OEM-lisensen vil ikke være gyldig for en retail DVD med Vista. OEM-lisensen har en ekstrem rabatt i forhold til retail DVD, og Microsoft gir disse billige lisensene fordi Vista-versjonen selges tilpasset med en del programvare som HP legger til (om det er bra eller dårlig får bli for en annen tråd :p )

Du kan nok muligens få hjelp av Microsoft, men tror ikke jeg hadde regnet med det. De vil nok bare henvise deg til HP.

Lenke til kommentar
OEM-lisensen vil ikke være gyldig for en retail DVD med Vista. OEM-lisensen har en ekstrem rabatt i forhold til retail DVD, og Microsoft gir disse billige lisensene fordi Vista-versjonen selges tilpasset med en del programvare som HP legger til (om det er bra eller dårlig får bli for en annen tråd :p )

Du kan nok muligens få hjelp av Microsoft, men tror ikke jeg hadde regnet med det. De vil nok bare henvise deg til HP.

Vil Hp kunne hjelpe da? Hva vil et eventuelt recoverysett koste meg?

Lenke til kommentar

Normalt koster recovery kit 300,- som skal dekke kostnader for produksjon og sending. Siden denne er fra en hjemme-PC avtale skal du ikke se bort fra at det er support via en tredjepart som f.eks. InfoCare som også kan stille med egne recoverykit, siden det sannsynligvis er med et litt annet oppsett enn HP har fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg brukte kundeservice skjemaet på hp sine hjemmesider og ba om nye recoveryplater.

Fikk dem gratis.

Ligger som nevnt mye dritt i tillegg, så etter å ha kjørt recovery så må du nok rydde opp endel.

Beregn også god tid.

Brukte 6 timer å kjøre recovery på min laptop, før man fikk tilgang til vista i det hele tatt.

Tok ytterligere to timer å rydde opp alt dritten som fulgte med.

Lenke til kommentar
Brukte 6 timer å kjøre recovery på min laptop, før man fikk tilgang til vista i det hele tatt.

Tok ytterligere to timer å rydde opp alt dritten som fulgte med.

Grunnen til at det tar så lang tid er fordi en del modeller leveres med språkvalg. Av en eller annen grunn fikk teknikerne hos HP i Nederland det for seg at det var en god ide å installere alle språkene før de spør hvilket du vil ha, for så å slette de du valgte bort igjen. Tror ikke noen helt har fått med seg hva som var logikken i det valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...