gregor Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Hei. Jeg får ikke åpnet nef-filer i Photoshop CS! Har noen en løsning? gregor Endret 15. august 2008 av gregor Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Du må laste ned nyeste CameraRaw plug-in fra Adobe eller oppgradere CS til CS2 eller CS3 avhengig av hvilket kamera nef filene kommer i fra (alternativt konvertere de med dng konverteren som lastes ned gratis fra Adobe. Endret 15. august 2008 av froggyler Lenke til kommentar
gregor Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Takker. Skal prøve å legge inn nyeste versjon av CameraRaw når jeg kommer hjem. Filene kommer fra D40. gregor Endret 15. august 2008 av gregor Lenke til kommentar
gregor Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Det gikk desverre ikke: "The Camera Raw 4.5 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS3." Siste oppdatering for CS er versjon 2.4 av Camera Raw. Spørsmålet blir vel da om denne kom før D40?? gregor Endret 15. august 2008 av gregor Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Jo det vil eg tru, men det kjem heilt an på kva kamera ein har. Råfiler frå eit Nikon-kamera er nemleg ikkje like råfilene frå eit anna Nikon-kamera, sjølv om begge er .nef-filer. Råkonverteraren (ACR, Adobe Camera Raw) må dermed oppdaterast for å gi støtte for nye kamera. På dette punktet er Adobe litt kjipe, då dei nyare utgåvene av Camera Raw ikkje er kompatible med gamle versjonar av Photoshop. For Photoshop CS er kun ACR 2.x kompatibel, for CS2 er ACR 3.x kompatibel og for å bruke ACR 4.x må du ha CS3. Om du har eit Nikon-kamera som er nyare enn fem år gamalt (omlag det tidspunktet PS CS kom ut) vil du ikkje kunne opne NEF-filene dine i Camera Raw, då den nyaste versjonen som er tilgjengeleg ikkje støtter kameraet ditt. Alternativa du har er å anten konvertere filene til DNG1), oppgradere Photoshop for å kunne oppgradere ACR, eller bruke ein annan råkonverterar. 1) Adobe sitt råformat som eg meiner skal kunne opnast i alle versjonar av ACR. Redigert: D40 er ikkje støtta av ACR 2.4. Rediger igjen: La ikkje merke til at du hadde skrive kva kamera du har over ... Endret 15. august 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Du finner et par tips i slutten av denne tråden: http://www.adobeforums.com/webx/.3bc2a29d?14 Lenke til kommentar
gregor Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Takker for svar. Jeg vil forsøke å konvertere nef-filene til dng. gregor Lenke til kommentar
gregor Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 (endret) HJELP! Nå har jeg konvertert nef-filene til DNG-format. Men likevel vil de ikke åpnes i Photoshop CS!! gregor EDIT: Fant ut av det! Måtte legge inn ACR 2.4 først! Endret 17. august 2008 av gregor Lenke til kommentar
salms Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Jeg har akkurat kjøpt meg Nikon D40X og CS3, men jeg får heller ikke åpnet NEF-filene mine.. Hvor teit er ikke det da, at en må betale ekstra penger for å åpne filene fra mitt kamera? Nå sank Adobe i kurs i mine øyne :/ Men hvorfor er jeg overraska..? Endret 22. august 2008 av salms Lenke til kommentar
salms Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Meget mulig det er jeg som er dum nå.. Men er Camera Raw gratis? Jeg syntes det sto noe om å laste ned demo, men fikk aldri noe spørsmål om å registrere eller betale noe for det heller.. Forøvrig så funker det nå å åpne NEF-filer i PS for min del, med CS3 vel og merke. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Camera Raw er gratis, men du kan ikkje bruke det utan Photoshop, som ikkje er gratis. Lenke til kommentar
salms Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Aha, da skjønner jeg.. Takk for kjapt svar, så slipper jeg å stresse med at det ikke funker i all framtid liksom.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå