eLangedal Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Fullførte VG1EL skoleåret 2007/2008. På mandag skal jeg til på VG2DOE. Har en del spørsmål angående linjen "DataOgElektronikk" 1. Hva er det som veier mest av pensum på VG2DOE ? 2. Kunne dere mye før dere begynte ? 3. Har man sjans til å gjøre det bra, selv med begrenset kunnskap ? 4. Er det stor forskjell på DOE og IKT ? Jeg står bokført med 5 i snitt fra grunnkurs. 5 i matematikk og 6 i naturfag som avslutningsfag. Fikk 4 i AUS, 4 på matematikk-eksamen muntlig, 6 i KRØ og 5 i resten av fagene. Føler selv at mine kunnskaper innenfor DOE er langt under det mange andre som skal gå i klassen min til høsten har. Noen som har tips til studieteknikker for å lære mye ? Må man kunne mye om software ? (Der kan jeg minimalt) Tenker at man går på skole for å lære. Tar ting ganske kjapt dersom jeg får god undervisning. Håper dere vil dele erfaringer og synspunkter med meg. På forhånd takk. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Fullførte VG1EL skoleåret 2007/2008.På mandag skal jeg til på VG2DOE. Har en del spørsmål angående linjen "DataOgElektronikk" 1. Hva er det som veier mest av pensum på VG2DOE ? 2. Kunne dere mye før dere begynte ? 3. Har man sjans til å gjøre det bra, selv med begrenset kunnskap ? 4. Er det stor forskjell på DOE og IKT ? Jeg står bokført med 5 i snitt fra grunnkurs. 5 i matematikk og 6 i naturfag som avslutningsfag. Fikk 4 i AUS, 4 på matematikk-eksamen muntlig, 6 i KRØ og 5 i resten av fagene. Føler selv at mine kunnskaper innenfor DOE er langt under det mange andre som skal gå i klassen min til høsten har. Noen som har tips til studieteknikker for å lære mye ? Må man kunne mye om software ? (Der kan jeg minimalt) Tenker at man går på skole for å lære. Tar ting ganske kjapt dersom jeg får god undervisning. Håper dere vil dele erfaringer og synspunkter med meg. På forhånd takk. Jeg gikk ut av VK1 Elektronikk i fjor og kan prøve å svare på noen av spørsmålene dine. 1. Har på følelsen at det er mer undervisning i data enn det var da jeg begynte. Jeg følte at mesteparten av pensum gikk på analog-og digitalteknikk. Elektronikk-byggesett, bygging og feilsøking på forsterkere osv. 2. Jeg trodde at jeg var dårlig da jeg begynte, men viste seg at jeg var en av de beste i klassen min (slapp klasse dog). 3. Du har god sjanse til å gjøre det bra. Har du begrensa kunnskap, så er det bare en ting å gjøre. Tilegn deg kunnskap, spør læreren og vær aktiv i timene. 4. Ang. IKT-servicefag, så har jeg hørt at dette skal være mer salgsrelatert. Har hørt om mange der som har glidd rett inn som PC-selgere i Elkjøp. DOE handler mer om service på elektronikk og maskinvare. DOE kan føre til både VG3 Dataelektroniker eller 2,5 års læretid som Telekommunikasjonsmontør. Til slutt vil jeg si at jeg tror du bekymrer deg for mye. Jeg spilte CS halve året og jobba litte grann resten og fikk 6-er på tverrfaglig eksamen (muntlig), med andre ord, ikke veldig krevende. Lykke til! Hilsen telekommunikasjonsmontørlærling Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Skal begynne på samme linja selv. Har tenkt litt på romfarts-linja. Lenke til kommentar
eLangedal Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Fullførte VG1EL skoleåret 2007/2008.På mandag skal jeg til på VG2DOE. Har en del spørsmål angående linjen "DataOgElektronikk" 1. Hva er det som veier mest av pensum på VG2DOE ? 2. Kunne dere mye før dere begynte ? 3. Har man sjans til å gjøre det bra, selv med begrenset kunnskap ? 4. Er det stor forskjell på DOE og IKT ? Jeg står bokført med 5 i snitt fra grunnkurs. 5 i matematikk og 6 i naturfag som avslutningsfag. Fikk 4 i AUS, 4 på matematikk-eksamen muntlig, 6 i KRØ og 5 i resten av fagene. Føler selv at mine kunnskaper innenfor DOE er langt under det mange andre som skal gå i klassen min til høsten har. Noen som har tips til studieteknikker for å lære mye ? Må man kunne mye om software ? (Der kan jeg minimalt) Tenker at man går på skole for å lære. Tar ting ganske kjapt dersom jeg får god undervisning. Håper dere vil dele erfaringer og synspunkter med meg. På forhånd takk. Jeg gikk ut av VK1 Elektronikk i fjor og kan prøve å svare på noen av spørsmålene dine. 1. Har på følelsen at det er mer undervisning i data enn det var da jeg begynte. Jeg følte at mesteparten av pensum gikk på analog-og digitalteknikk. Elektronikk-byggesett, bygging og feilsøking på forsterkere osv. 2. Jeg trodde at jeg var dårlig da jeg begynte, men viste seg at jeg var en av de beste i klassen min (slapp klasse dog). 3. Du har god sjanse til å gjøre det bra. Har du begrensa kunnskap, så er det bare en ting å gjøre. Tilegn deg kunnskap, spør læreren og vær aktiv i timene. 4. Ang. IKT-servicefag, så har jeg hørt at dette skal være mer salgsrelatert. Har hørt om mange der som har glidd rett inn som PC-selgere i Elkjøp. DOE handler mer om service på elektronikk og maskinvare. DOE kan føre til både VG3 Dataelektroniker eller 2,5 års læretid som Telekommunikasjonsmontør. Til slutt vil jeg si at jeg tror du bekymrer deg for mye. Jeg spilte CS halve året og jobba litte grann resten og fikk 6-er på tverrfaglig eksamen (muntlig), med andre ord, ikke veldig krevende. Lykke til! Hilsen telekommunikasjonsmontørlærling Takk, dette var nyttig informasjon. Selv hadde jeg tenkt til å søke elenergi. For meg er det et mye enklere fag, men dog ganske kjedelig. Telekommunikasjonsmontør virker litt interessant. Har ikke så god greie på programmering, HTML og stuff på data. Vet ikke hvor mye en har av det på andre året. Det er kanskje mer rettet mot VG3 Dataelektroniker (tror det er det nye navnet for Serviceelektroniker) Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Takk, dette var nyttig informasjon. Selv hadde jeg tenkt til å søke elenergi. For meg er det et mye enklere fag, men dog ganske kjedelig. Telekommunikasjonsmontør virker litt interessant. Har ikke så god greie på programmering, HTML og stuff på data. Vet ikke hvor mye en har av det på andre året. Det er kanskje mer rettet mot VG3 Dataelektroniker (tror det er det nye navnet for Serviceelektroniker) HTML og programmering skal du ikke være redd for. Tror det går mer ut på å kunne utføre generell service på datamaskiner. Bygge datamaskiner, installere OS, sette opp enkle nettverk osv. Hvis du skal bli telekommunikasjonsmontør, pass på hvor du får jobb hen. Ikke veldig gøy hvis du blir gående på store bygg og trekke kabel i hele læretida di. Lærlinger er billig arbeidskraft, synd men sant. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Nå har nok linja forandra seg noe siden jeg gikk der, som var et av de siste åra den fortsatt bare het VK1 lektronikk. Men den gangen må jeg si at samtlige fag var greie, tildels latterlig enkle, bortsett fra ett, selve faget som het elektronikk. Der måtte man jobbe for femmerne og sekserne. Det var riktignok et stort fag, med 10 uketimer. Alt som hadde med data å gjøre var svært lett, det skal da sies at jeg hadde bedre datakunnskaper enn resten av klassen, men jeg tror ikke noen slet med det (i en svært slapp klasse). Som en bonus ble jeg meget god i Unreal Tournament og Trackmania. VK1 elektronikk er det beste skoleåret jeg har hatt - men det hadde mye med skolen å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå