Gå til innhold

BK: Et par nattbilder

Runar

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett mange av bildene som har blitt postet her, fikk jeg lyst til å prøve selv. Jeg fant fram det nesten ubrukte Canon 350D kameraet mitt, tørket støv av det, tok med meg et stativ og satte meg inn i bilen. Jeg kjørte rundt på kveldene og så etter ting jeg kunne leke meg med, for å øve meg på nattfotografi.

Det første bildet ble tatt fra en bussholdeplass mens kameraet pekte ut mot E6. Bildet er tatt gjennom det åpne vinduet på førersiden av bilen da det regnet ganske kraftig. Jeg lot kameraet stå i 30 sekunder, og på andre forsøk fikk jeg dette resultatet. Alt jeg gjorde av redigering var å justerte nivåene (hva oversetter man Levels (i Photoshop) til på norsk?). Motivet er vel ganske oppbrukt, men jeg tenkte det kunne være en fin øvelse.

30 sekunder - f/14 - ISO 100

IMG_6394.jpg

Det andre bildet var egentlig ikke ment som et seriøst bilde. Jeg parkerte etterhvert bak en Statoilstasjon, og tenkte jeg skulle se hvor godt egnet Statoilskiltet var som motiv. Jeg støttet kameraet mot rattet og holdt det så rolig jeg greide (kanskje ikke 100%) i 20 sekunder. Det regnet, noe som er årsaken til de lysende flekkene spredt rundt på bildet.

Likevel syns jeg det var noe spesielt med bildet, etter at jeg hadde overført det til Macen og gjort et par små justeringer i Photoshop (nivåer samt fargebalanse). Men det kan godt hende det bare er meg.

20 sekunder - f/22 - ISO 100

IMG_6408.jpg

PS: Hvis noen har forslag til en bedre emnetittel, er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første er, som du sier, oppbrukt. Jeg har bare sett noen få gode bilder av denne typen.

Effekten på Statoil-bildet er passende. Men på samme tid er det effekten som gjør bildet, og uten effekten ville det ikke vært mye interessant. Men den er brukt godt.

Lenke til kommentar
Effekten på Statoil-bildet er passende. Men på samme tid er det effekten som gjør bildet, og uten effekten ville det ikke vært mye interessant. Men den er brukt godt.

Jeg er helt enig. Det var derfor jeg ble overasket da jeg så resultatet, ettersom jeg langt i fra prøvde på å få frem akkurat denne effekten da jeg tok bildet.

Men takk for tilbakemeldingene fra dere begge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...