Gå til innhold

å få studielån

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, for å få stipend kan du ikke bo med foreldrene dine. Unntaket er om du bor i samme hus som foreldrene dine, men at det er inndelt i fire eller flere klart definerte boenheter.

40% av studielånet omgjøres til stipend om du består og bor borte, ja.

Lenke til kommentar

Kan jeg bringe opp denne? :)

Vel, jeg begynner mine studier i år og lurer på noe jeg ikke fant helt klar info om på lånekassen sine hjemmesider. Må en søke fullt studielån eller mulig å få mindre? Jeg bor for tiden hjemme, og har tenkt å flytte ut om et par måneder eller noe, kan jeg søke når jeg flytter ut, eller er det mulig å søke nå, så la være å bruke pengene til det trengs til for eksempel leilighet?

Kommer da ikke til å bruke penger på leie eller mat mens jeg bor under mamma og pappa, så utgiftene blir ganske lave, men jeg vil flytte ut for å utvikle meg som person og synes det er litt "flaut" å si at jeg bor hjemme.

Lenke til kommentar
Nei, for å få stipend kan du ikke bo med foreldrene dine. Unntaket er om du bor i samme hus som foreldrene dine, men at det er inndelt i fire eller flere klart definerte boenheter.

Selvfølgelig kan du få stipend om du bor hjemme! Men det kommer an på hvor mye foreldra dine tjener. Jeg fikk stipend når jeg bodde hjemme første året på VGS.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du få stipend om du bor hjemme! Men det kommer an på hvor mye foreldra dine tjener. Jeg fikk stipend når jeg bodde hjemme første året på VGS.

Det er snakk om høyere utdanning. Da kan man ikke få stipend dersom man bor hos foreldrene, med mindre man er gift eller har barn.

Lenke til kommentar

Vet noen om man er berettiget til utdanningsstipend hvis man bor gratis i en bolig som foreldrene eier, men som de ikke bor i (og som ikke hører til huset der foreldrene bor)?

Ifølge Lånekassens forskrifter blir en søker ansett for å bo sammen med foreldrene når han bor i samme hus som foreldrene, eller i en boenhet som hører til huset der foreldrene bor. Ut fra dette kan jeg ikke se hvordan denne situasjonen ikke skulle gi mulighet for utdanningsstipend; eller er det noe jeg overser her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...