root77 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hei alle Jeg lurer rett og slett på om noen her på forumet kunne ha noen tips ang. kjøp av en laptop for studiebruk; Jeg vil ikke bruke vista (helst ikke xp heller) siden jeg får dekket alle behov med linux (bruker snille ubuntu ). Men endog et kriterie er at den kjører ubuntu "hardy heron" out of the box". Er ikke interessert i laptop'er med gadgets som fingeravtrykkerleser etc, og vil selvfølgelig så en maskinsom er så god som mulig til lavest mulig pris Ja takk begge deler! På forhånd takk Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Det er mange maskiner som kjører med ubuntu ut av boksen. En grei maskin kan være en Lenovo, hvis du overlever at det følger med en fingeravtrykksavleser. Thinkpad T61 eller T61p er ålreit maskin. T61 vet jeg at fungerer utmerket ut av boksen. Har maskinen full pakke med intel chipset på grafikk og wlan, er det ikke noe stress. Men du må ikke la deg avskrekke av maskiner med AMD/Ati eller Nvidia GPU-er, selv om det kan være bittelitt mer å tenke på med proprietære drivere. Verre kan det i blant være med wlan-chipset, men også her er gjerne støtten veldig god. Ønsker du en ultraportabel, kan du se om du finner en Thinkpad X61s, eller en annen maskin i X-serien. Skjermen er noe liten, men det får du igjen i vekt (dog, ekstern skjerm kan tilkobles). Jeg kan i hvert fall gå god for Lenovo, bare man holder seg unna de aller billigste modellene da det gjerne blir for mye plast (merk, jeg stiller store krav til en laptop). Siden de har lansert nye modeller nå, burde det være mulig å finne de litt eldre til en god pris. I tillegg har man en flott ressurs i thinkwiki.org. edit: leif Endret 15. august 2008 av Zenit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå