Gå til innhold

Ordforråd og fremmedord

pacific_leon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Man trenger nok å ha god oversikt over en stor mengde fremmedord for å ha godt ordforråd i Norge, siden det svært ofte ikke finnes ett enkelt norsk ord som er dekkende. Og uansett om man ikke bruker så mange fremmedord selv, er det jo ganske greit å kunne forstå de som faktisk gjør det! Selv elsker jeg fremmedord (vel å merke hvis de ikke brukes kun som språksminke). Men det er klart det er mange som har en litt pinlig omgang med ord som de egentlig ikke behersker ... Som korrekturleser støter jeg titt og ofte på setninger som uttrykker det motsatte av hva forfatteren egentlig prøver å si!

For å utvide ordforrådet anbefaler også jeg å lese masse, gjerne fag- og debattbøker, men det er også en del skjønnlitteratur som duger. Ellers er jeg enig i at ordbøker av ymse slag er et godt tips.

Når det gjelder litteratur som er mer rett på sak, er Har du sagt A, har du sagt A av Madsen Pirie er en god bok. Jeg har også diverse oppslagsbøker som tar for seg allusjoner, sitater, latinske uttrykk, symboler, språklige vendinger og retorikk, og alle disse kan være spennende innfallsvinkler til nye måter å uttrykke seg på! (Riktignok er det ikke sikkert at du får brukt så mye av det i praksis, men jeg synes likevel det er artig å sysle litt med. :))

Lenke til kommentar

Å lesa ordbøker kan vel ta motet frå nokon og kvar, men alle andre bøker må vel vera gjevande, og tena formålet ditt.

Jens Bjørneboe kan vera ei fin kjelde til å finna fram nokre språklege perler.

Er i gang med bestialitetens historie no, og eg vert titt og ofte overraska av språket til forfattaren.

Lenke til kommentar
Når det gjelder litteratur som er mer rett på sak, er Har du sagt A, har du sagt A av Madsen Pirie er en god bok. Jeg har også diverse oppslagsbøker som tar for seg allusjoner, sitater, latinske uttrykk, symboler, språklige vendinger og retorikk, og alle disse kan være spennende innfallsvinkler til nye måter å uttrykke seg på! (Riktignok er det ikke sikkert at du får brukt så mye av det i praksis, men jeg synes likevel det er artig å sysle litt med. :))

Har du noen titler?

Har et skrivende yrke, så det kunne vært interessant å skumme gjennom noe av den typen stoff også. :)

Lenke til kommentar
Har du noen titler?

Jeg har nok ikke akkurat noen obskure skatter å tipse om, men dette er uansett et knippe gode, populære bøker som jeg har stående i hylla mi:

Merriam Websters og Oxfords allusjonsordbøker overlapper nødvendigvis noe, men det er verdt å ha begge, synes jeg. Bevingede ord minner nok litt om disse, men har en noe annen vinkling.

Retorisk leksikon er en fin, liten oppslagsbok for den som er interessert i språk, antikken og/eller kulturhistorie. Georg Johannesens Rhetorica Norvegica er en innføring i retorikken som egentlig bare må oppleves! (For språklig interesserte kan det faktisk også være en del å hente i Johannesens Sitater fra femti års muntlig praksis.)

Penguin har en god og fyldig symbolordbok (ikke illustrert), men hvis man for eksempel bare er sånn halvveis interessert, er Herders i (nesten) lommeformat et godt alternativ, den har også en del enkle illustrasjoner.

Skriveregler og Språkvett er mine obligatoriske språkverktøy. Ord og begreper : norsk tesaurus kan også være nyttig, mens sitatordboka i mitt hjerte er Bartlett's Familiar Quotations.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...