kanolsen Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg har en ubuntu 8.04 server, hvor jeg har installert no-ip2 på serveren. (desverre ikke så flink til å vite hva jeg skal legge ved av info så si ifra om dere trenger mer info og hvordan jeg henter den). Når jeg pinger mittnavn.no-ip.org så får jeg rett ip adresse, men når jeg skriver mittnavn.no-ip.org i ssh med rett port så får jeg network error:connection refused. Jeg har forwarded ssh porten til 10.0.0.10 (ubuntu serveren) i routeren min så da burde den kunne klare det. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få til dette. Håpet mitt er at jeg senere kan la ene winXP pc-en stå på når jeg er borte og logge meg på via vnc på den og fjernstyre den, og ha tilgang til nettverket mitt, samt kunne koble på terminalen på serveren. Håper noen har kjennskap til dette Kanolsen Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Altså, du har forwardet port 22 i din router til Ubuntu serveren som kjører OpenSSH server. Når du prøver å nå din Ubuntu server over internett ved hjelp av putty så får du ingen kontakt?Hvilken type nettverk er det du prøver å bruke, er det jobb,skole etc så kan det nemelig være blokket for utgående ssh. Du må nok hoste opp litt mære informasjon edit: kjører du Iptabeles på ubuntu serveren? Om du gjør det må du åpne porten der først. Endret 14. august 2008 av sgaah Lenke til kommentar
kanolsen Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Takker for kjapt svar. Ja jeg har forwarded port 22000 (ved å endre /etc/ssh/sshd_config) fra 22 til 22000 til 10.0.0.10 (ubuntu server) (Secure Shell Server (SSH)-22000-22000-TCP-22000-22000-10.0.0.10 fra NAT oversikten på router). Jeg sitter hjemme på en vista pc på intern nettverket mitt (10.0.0.2), og forsøker å nå serveren via ssh med mittnavn.no-ip.org og port 22000, eller min eksterne ipadr, det funker ikke. Hvis jeg skriver inn 10.0.0.10 så får jeg logget på terminalen som vanlig. Jeg har restartet serveren også - just in case. Selv om alle pc-ene jeg jobber på nå er internt i eget nettverk skal jeg vel klare å koble opp mot no-ip adressen min alikevel? Jeg vet ikke om jeg kjører iptables på serveren, hvordan sjekker jeg det? Igjen takk for svaret. Kanolsen Endret 14. august 2008 av kanolsen Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hørres ut for meg som du ikke har fått åpnet skikkelig i routeren. Du bør sjekke innstillingene der en gang til. Hvilken type router er det du har? Har også vert borti at folk har hatt to routere i samme nettverk, da må man huske å åpne begge plassene. Eventuellt gjører den ene om til en ren switch. Lenke til kommentar
kanolsen Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Tusen takk, skal sjekke det. Fikk også et tips om å faktisk sitte på et eksternt nettverk og prøve der. Kanskje løsningen ligger nærmere enn jeg tror. Sjekker over helga. Kanolsen Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg har samme problemet selv, både på eksternt og lokalt nett. Men dersom jeg pinger hostname.no-ip.info og prøver på nytt med ip-adressen jeg får fungerer det helt fint. Router og slikt er altså satt opp helt fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå