Gå til innhold

BK: Hosta og øving med Raw-format

RandiA

Anbefalte innlegg

Øving med RAW format og litt etterbehandling

Hosta siboldiana ”Elegans”

Er ikke helt fornøyd...det var litt vind.(Sikkert derfor jeg ikke har fått det helt skarpt) Når jeg konverterte bildet til jpg ble det bare 800kb ca, og jeg gjorde om til Higest Image Quality, Ratio 4, da ble det heldigvis 6MB

post-92574-1218750304_thumb.jpg

1/25 - f/7.1 - ISO 100

Digital Exposure Compensation +0.4

Lens EF-S60mm f/2.8 Macro USM

Brukte stativ

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor vil du ha bildet i så stor strl da du har det i jpeg?

Jobb i RAW / annet lossless format fram til du skal ha det på web, og da du skal ha det på web er det meningsløst med så store filer.

Jeg lagrer det i jpg, størst mulig format. Det hender jo at jeg printer ut noen, sender inn til print eller fotobok, og da vil jeg ha jpg i høyest mulig kvalitet. (Tror jeg kommer til å slette de fleste raw-filene "etter bruk", så det ikke skal bli så mye å holde styr på, eller mye som tar opp plass...dvs. når jeg er sikker på at jeg ikke skal gjøre mer med bildet...

RandiA

Lenke til kommentar
Er skummelt å ha filer i bare JPEG, selv om du ikke gjør noe spes med de taper de kvalitet hver gang du lagrer filene.

Ja, jeg sletter alle bilder jeg ikke vil bruke til noe, printe etc. (Noen har jeg i tiff,) men om du tar frem en jpg, gjør noe med den og lagrer som den samme, vil den tape seg, men ikke hvis du lagrer i annet navn...som jeg har forstått det. Og hvis du har en jpg på 6MB, er det OK for printing i normal størrelse.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...