tellus Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg Har : Windows Vista ABIT IX38-QuadGT, X38, Socket-775, GbLAN ATX, Otes, GbLAN, DDR2, 3xPCI-Ex(2.0)x16 Gainward GeForce 8600GT 512MB GDDR3, PCI-Express, DVI/HDMI/VGA/HDCP, SilentFX Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2 Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA2 16MB 7200RPM Fortron/Source Epsilon 600W, Blå Vifte, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin Har funket fint 1 år nå ca Så satte eg inn 4 x Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM Som eg har satt opp som 2 raid0 disker på da bob bob 1,5 tb Jeg Går i bios på OnChip SATA Device og bytter den fra ide til raid og åpner settup rett etter boot for å sette opp de 2 raid diskene på 2x750gb hver. alle 5 diskene blir funnet i oppstart(4 i raid + den gamle) å alt ser vell å bra ut. Windows VISTA starter opp, men etter ca 5 sek (mens den farge baren er der ) så kommer de opp en slik Memory dump screen i 1/10 sek å jeg får en restart.. Hvis jeg da går i bios og bytter tilbake til ide fra raid. starter vista fint men jeg sitter me 4 disker på 750 gb.. Jeg får heller ikke legge inn raid driver/prog Får opp feilmelding midt i installering at maskinen ikke møter minste kravet for installering. Noe jeg selv tipper er pga raid ikke er satt på i bios. Sliter litt, testet frem å tilbake en del nå. Neste steg må være å finne oppdatering til hd? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Vet ikke om dette er noe hjelp men jeg skal også sette opp RAID på samme hovedkort, jeg skal smekke inn 2x 1Tb disker i RAID 1 (Speiling) og etter som jeg har forstått det så må du først slå på RAID i BIOS, så inn i Windows og legge inn driveren før du starter om igjen og setter opp selve RAID funksjonen. Er i allefall det jeg skal prøve, snublet over noen dokumenter men er HELT grønn når det kommer til RAID, har aldri gjort det før heller så derfor sier jeg at dette er kanskje ikke til så mye hjelp for deg. Her er PDF dokumentet med informasjonen som jeg fant: http://www.supermicro.com/manuals/other/RA...ICH7R_ICH9R.pdf Ellers har du min post her fra hårek: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=993813 Lenke til kommentar
tellus Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 ikke lest de linkene. Når jeg aktiverer raid i bios så kommer jeg ikke inn i windows. Så får ikke legge inn raid drivere der. de blir reboot før vista blir ferdig. Er litt grønn på raid selv, kjørte raid på mitt forige hk som var et asus men der var de planke kjøring. Lenke til kommentar
tellus Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 etter å ha skumma den ene linken der ser de faktisk ikke ut som om jeg kan strippe 2 og 2 disker. må ha 1 cloning og en strip i så fall. Eller 3 eller 4 disker i strip. begynner å bli skummelt me 2,5-3 Gb me data som ryker hvis 1 av de 4 går på en smell da.. skal bruke de som lagring av musikk,filmer osv. Lenke til kommentar
tellus Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Testet å legge alle 4x750 Gb diskene som et raid oppset i stedet for 2x2 disker men samme prob. crash litt før vista er inne. Noe jeg syntes er rart at at alle diskene står som raid, er jo 5 disker totalt. nr 5 er gammle me vista på en 750gb seagate. men inne på raid settup etter bios står den som non raid disk. Endret 15. august 2008 av tellus Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Min WinXP X64 install nekter å starte i RAID modus, ikke at det er noe stort problem egentlig må allikavell reinstallere. Men, min windows install på IDE som jeg bruker til vanlig funket helt fint etter at jeg slo over på RAID. Har hørt at du må integrere RAID driveren eller installere den under Windows installen for at det hele skal gå. Tenkte bare jeg skulle tipse deg om mine funn og eksperimenter så langt med RAID. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå