Gå til innhold

Hvorfor er min Prescott på 3.1Ghz så treig?

Gavekort

Anbefalte innlegg

God kveld! :)

Jeg kjørte 3Dmark 06 nå nettopp, da lå FPS'en nede i 1 og 0 på min 3.1 (CPU-test 1 og 2), hvorfor er det slik når f.eks E6600 ligger bedre på 2.4?

Min er overklokka fra 2.66 til 3.1, Men er det ikke litt ekstrem forskjell på min cpu og en nyere E6600. Etter det jeg har hørt så skal det ikke være allverdens forskjell på multi-core og solo-core når det kommer til gaming og grafikk.

Maskinvaren forøvrig:

Asus P5AD2 E-deluxe (FSB: 620)

Corsair DDR2 XMS2 PC8500 2x1GB twin

Intel Pentium IV 503 (prescott) overklokket til 3.1Ghz med 1.5Vcore

Gainward Geforce 7600GT (OC: core 612Mhz og mem 751Mhz)

360w PSU

Sliter med høye temperaturer på CPU.

Tusen takk for alle svar! :)

Endret av Bob92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger i matematiske funksjoner, antall transistorer og hvordan cache og alt annet utnyttes.

Arkitektur forskjeller, litt vanskelig å forklare men de er ikke bygd opp på samme måte, ergo kan ikke CPU'er lenger sammenlignes på klokkefrekvens og cache lengere, det var før i tiden det, nå er det kommet ganske mye nytt.

Lenke til kommentar

prescotten utfører ting på en vanskelig måte, men alle nye intel cpu'er bruker det som heter core 2 arkitektur, en prossessorarkitektur som er mye mye bedre.

Dette handler om hvordan cpu'en ser ut inni, og hvordan den utfører instruksjoner. En core 2 prossessor er mye "smartere" enn en gammel prescott.

jeg mener prescotten brukte netburst arkitektur.

Lenke til kommentar

Men cpuen er en diger flaskehals, og hovedkortet støtter kun solo-core (dog 64-bit teknologi).

Her har jeg 8500-ram (ikke value), et pittelitt bedre skjermkort og driver en del med gaming (ikke for mye).

I tillegg er jeg veldig glad i å overklokke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...