Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]Disk Array problemer

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg bygde for litt siden en ny PC, som jeg er veldig fornøyd med.

Da tenkte jeg at min Semigamle(ca 4år) kunne min venn som har litt økonomiske problemer få.

Dette er en PC som ble bygd av de beste delene å få for 4 år siden, specs står til slutt.

Det eneste jeg var nødt til å "bytte" var en HDD, resten av delene er 4år gamle.

Kjøpte en Hitatchi 250gb HDD fra Netshop.no, som var den billigste jeg kunne finne, var vel der den største feilen ble gjort tenker jeg :p.

Jeg satt opp PCen igjen for en måned siden, og la inn Windows, alle programmer etc.

PCen har fungert strålende til nå.

I går ringte han meg og sa at PCen ikke finner HDDen.

Tenkte at dette var lett sak siden jeg har hatt ca samme problem før, da var det løse SATAkabler som var problemet.

Jeg dro til han og så på PCen..

PCen starter opp som normalt, kommer til "Searching for IDE".

Der pleier SATAdisken å dukke opp og Windowsbooter inn.

Det står nå "Disk Array not detected", som da gjør at jeg kan velge "Ctrl + F" for å komme inn i Disk Array Setup.. Det forstår jeg ikke så mye av :p

Eller så kan den boote videre og ikke detecte noe disk.

Hva har skjedd her?

Er det Hardwarefeil på disken?

Kan jeg sjekke det på noen måte?

Takker for all hjelp

Specs:

HK: Asus K8V SE DELUXE

CPU: AMD Athlon 64 3200+

RAM: TwinMOS PC3200 DDR

PSU: MIST 480W

GPU: ASUS Radeon 800PRO/XT

Kabinett: Lian Li PC65

HDD: Helt ny(1mnd) Hitachi Deskstar P7K500 SATA 250GB

Endret av T3X4C0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Disk Array" er vel mest sannsynlig RAID. Det er en normal melding hvis RAID kontroller er enablet.

Det er vanlig at hovedkort kommer med to disk kontrollere, den normale som er innebygd i chipsett, og en ekstra RAID kontroller. Den ekstra kontrolleren kan slåes av og på i BIOS, og trenger ikke være slått på hvis man ikke bruker den.

Kontrolleren i chipsett kan også stilles inn til å jobbe som RAID eller normal.

Ctrl-F er tydeligvis kommandoen for å komme inn i RAID BIOS, den vises bare når RAID er enablet.

BIOS innstillinger er forskjellige fra HK til HK, jeg kjenner ikke K8V. Du får ta en titt på BIOS innstillingene og se om du finner ut noe.

Lenke til kommentar

Ikke godt å si. Av og til skjer det bare ting som de færreste kan forklare.

Det kan også være en komponent som har feilet. Men det er jo mulig at det lar seg fikse med en innstilling i BIOS, det bør undersøkes først.

Hvis dere ikke finner noe så tar du en reset av innstillingene til 'Default settings' (tilsvarer CMOS reset).

Lenke til kommentar

Update på saken!

Jeg var hos min Venn i dag, og prøvde å gjøre noe med dette problemet.

Jeg prøvde alle 4 SATAkontakter, som henholdvis heter: Pri_Sata, Sec_Sata, SATA1 og SATA2.

Alle ble prøvd.

Sec_SATA, SATA1 og SATA2 endte bare i at discen ikke ble funnet i det hele tatt, ingen Arrays etc, bare NO Disk.

Pri_Sata hadde samme "problem" som før, virker som dette er rett setting og kontakt for Discen, men den spørr fortsatt om "Arrays".

Så, jeg tok med meg PCen til en kammerat, der prøvde vi å putte min Disk i hans PC, og bootet opp(fra hans valige OS Disc). Windows fant discen og alle filene uten problem.

Så prøvde han sin OS disc i min PC på PRI_SATA, og det funka up til pointet hvor Windows skulle loade inn, da kræsja den(pga forskjellig hardware sikkert).

Men når vi putta min Disc tilbake i min PC kom problemet tilbake.

Jeg forstår ikke helt hva som skjer.

Det kan virke som det er noe problem i HDDen altså.

Selv om den funka i Windows(og vi ifkk dratt over bildene til kammeraten min og brent dem ut).

Noen som har peiling? :(

Lenke til kommentar

Pri_Sata, Sec_Sata kontaktene er for Promise kontrolleren (side 25 i K8V SE DELUXE manual).

Standardvalget når du har bare en disk er SATA1 kontakten, som er koblet til chipsett.

Promise kontrolleren kan sikkert disables i BIOS. Mulig disken er blitt konfigurert som RAID, og da vil RAID BIOSen kjenne igjen disken som del av et array.

Lenke til kommentar

Da var saken biff..

Viser seg nå at å sette kabelen på PRI_SATA og kjøre isteden for Raid på Promise Controller så kjørte jeg IDE Controller(elns) istede.

Da funka det vettu!

Jeg har en liten mistanke om at kabelen var ødelagt, for den brakk når jeg tok den av av discen første gangen.

Men jeg prøvde så mye rart med den kabelen, at når jeg prøvde ny kabel sto ikke instillingene på det rette lenger.

Før jeg gikk over en gang til med ny kabel

Da gikk det!

Takker Hårek!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...