Syv Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Hei, jeg er i ferd med å bygge en ny PC, og siden jeg spiller en del legger jeg fokuset der. I tillegg vil jeg ha pc'en stille da jeg hater kontinuerlig viftestøy i bakgrunnen (ugh). Jeg har et Antec P180 kabinett fra før av, samt en MIST (500W) strømforsyning. Foreløpig resultat er denne HER. For øyeblikket er jeg mest usikker på hovedkortet; blir dette "overkill"? Jeg vil nok overklokke prosessoren etterhvert; og muligens sette inn et ekstra HD4870 eller et HD4870X2 i CF senere når prisene faller. I tillegg er det jo litt digg med muligheter for å oppgradere prosessor senere, om brikkesettet holder seg en stund. Prosessorviften går for å være veldig stille, men er den grei i forhold til ytelse-støynivå/pris? Tror også jeg trenger en vifte til mitt nye HD4870 hvis det fins noen gode alternativer til standardviften. Ellers tar jeg med glede i mot tips for å ytterlige optimalisere systemet; jeg hadde tenkt å bruke en 7-8000 på selve computeren... Endret 14. august 2008 av Syv Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hva med å bytte til PowerColor Radeon HD 4870 PCS? PCS versjonen har byttet ut standard vifte med vifte fra Zerotherm Nå kjenner jeg ikke så godt til Zerotherm, men vil tro de har både stillere og bedre kjøler enn standard kjøleren. Lenke til kommentar
Syv Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Kjempetips, skal sjekke det nærmere! Fant den her; bare synd den ikker er på lager før den 19. Vil det forresten i særlig grad lønne seg å kjøpe denne(HD4870 1024MB) i stedet for 512MB versjonen? Endret 14. august 2008 av Syv Lenke til kommentar
Syv Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Ønsker spesielt kommentar på valg av hovedkort; jeg vil vel si det er her jeg har minst peiling Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Du klarer deg fint med noe billigere. Maximus-kortene er jo Asus sine high-end kort, så man skal ha ganske store krav før slike kort er "nødvendige". Siden du har planer om Crossfire vil trolig også et X38-kort være å foretrekke fremfor P45 pga høyere PCI-E-båndbredde. På P45 kjører PCI-E-portene på 2 ganger x8-hastighet ved CF, mens på X38 (og X48) får man full hastighet (x16) også ved bruk av to grafikkort. Det har nok ikke all verdens å si, men når man kan få X38-kort til ca 12-1300kr, så ser jeg ikke helt vitsen å få for dyrere P45-kort. Eneste grunnen må være at P45 støtter 1600FSB offisielt fra Intels side (og det er jo lite vits når både Asus og Gigabyte gir samme støtten på sine X38-kort) og at P45 muligens klokker noe bedre (men det avhenger vel så mye av hovedkortet som av chipsettet, og man skal nok klokke hardt før man møter veggen med X38 også). Jeg kan i hvertfall varmt anbefale Asus P5E. Stabilt kort som er enkelt og greit å klokke med, og som dessuten har meget bra medfølgende lydkort. I og for seg samme kort som Asus Maximus Formula (X38) bare med enkelt nettverkskontroller og litt annerledes BIOS. Lenke til kommentar
Syv Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 (endret) ... Takker for godt svar; men vil ikke dette feks være mer fremtidsrettet (til noen hundre ekstra)? Eventuelt et godt x48 kort? Endret 16. august 2008 av Syv Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 ... Takker for godt svar; men vil ikke dette feks være mer fremtidsrettet (til noen hundre ekstra)? Eventuelt et godt x48 kort? Asus P5Q Pro er et prisgunstig og godt kort. Jeg ville valgt det i stedet for noe dyrere X38/X48 kort dersom man er relativt usikker på om CF blir aktuelt. De fleste som er usikre, kommer ikke til å ta i bruk CF. Men pga prisen er Asus P5E et svært gunstig kjøp. X48 er i realiten noe for dyre, i og med at du betaler 500 - 600 kr ekstra for noe du ikke trenger. Lenke til kommentar
Syv Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Jeg fant dette hovedkortet : FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3 -S 775 3xPCIex16, 2X1394a, 6XSATA, 2XeSATA, 7.1 Hva syns dere? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Det er svært begrenset hvor fremtidsrettet et hovedkort kan bli ettersom neste generasjon CPU fra Intel kommer på ny sokkel. Dvs. at hovedkortbytte uansett blir nødvendig ved oppgradering av prosessor. Sånn sett er det heller ikke noe poeng i å legge ekstra penger i hovedkort med DDR3-støtte, fordi til den tid når DDR3 begynner å lønne seg pris/ytelsesmessig kontra DDR2, så er hovedkortet utdatert. Ellers er det FOX+ kortet sikkert helt fint. Jeg har vel egentlig til gode å høre noe særlig negativt om noen X38-kort i det hele tatt. Lenke til kommentar
Syv Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Oppsetter er tilnærmet fullført HER bortsett fra dette skjermkortet fra powercolor. Vurderte et øyeblikk å vente til 1024MB versjonen blir sluppet (når enn det blir?), men det er jo grenser for hvor lenge man skal vente. Skulle jeg trenge mer kraft senere får ett skjermkort til i Crossfire holde Ser ut som det blir passiv kjøling med Scythe ninja pluss, takket være tips på Itavisens forum - eventuelt blir det å ta i bruk medfølgende vifte til overklokking om viften holder akseptabelt støynivå (maks 20db ifølge produsenten). Bestiller nok i løpet av tirsdagen Takker igjen for tips! Endret 19. august 2008 av Syv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå