Gå til innhold

BK: Batu: The dark caves

Anbefalte innlegg

På ferie i bl.a. Malaysia dro vi innom Batu Caves like utenfor Kuala Lumpur. Da hovedgrotten (som var gjort om til et glorete tempel) ikke imponerte, tok vi turen inn i the dark caves.

Etter en halvtime i stummende mørke, med insekter som knaste under føttene og en herlig eim av guano kom vi til en fantastisk katedral med et hull i taket.

Bildene yter ikke hulen en brøkdel av rettferdighet, da det er den flotteste naturopplevelsen jeg kan minnes. Likevel fikk jeg etpar jeg synes er ok.

Hva synes dere, fungerer det? Legger ut to her, det er etpar ekstra på flickr.

(Jeg er fortsatt sur fordi jeg ikke hadde med et stativ av noe slag. I tillegg til å ha naturlig ustø hender, skalv jeg litt ekstra siden vi like før hadde truffet på en huleslange på halvannen meter som visstnok var temmelig giftig.)

post-144659-1218740520_thumb.jpg

post-144659-1218740541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På ferie i bl.a. Malaysia dro vi innom Batu Caves like utenfor Kuala Lumpur. Da hovedgrotten (som var gjort om til et glorete tempel) ikke imponerte, tok vi turen inn i the dark caves.

Etter en halvtime i stummende mørke, med insekter som knaste under føttene og en herlig eim av guano kom vi til en fantastisk katedral med et hull i taket.

Bildene yter ikke hulen en brøkdel av rettferdighet, da det er den flotteste naturopplevelsen jeg kan minnes. Likevel fikk jeg etpar jeg synes er ok.

Hva synes dere, fungerer det? Legger ut to her, det er etpar ekstra på flickr.

(Jeg er fortsatt sur fordi jeg ikke hadde med et stativ av noe slag. I tillegg til å ha naturlig ustø hender, skalv jeg litt ekstra siden vi like før hadde truffet på en huleslange på halvannen meter som visstnok var temmelig giftig.)

Likte disse bildene, du kjører vell Raw, det første jeg hadde eksprimentert med er fargene sterkere svaker osv, BW kanskje... er alt jeg kan si om disse.

kult dette asså.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Bildene er ikke tatt i RAW, så langt er jeg ikke kommet enda ;) Kunne likevel tenkt meg å prøve litt redigering, så tips mottas med glede!

Jeg er fornøyd med lyset selv, og det jeg har fått med av farger. Dog, bildene fanger som sagt ikke stedet helt :)

Uskarpheten irriterer meg grønn, men det er vel ikke så mye å gjøre med det i ettertid. Ser at det er like mye dårlig fokus som bevegelsesuskarphet. Er vel ikke noe vits i å prøve å skarpe det opp da?

Lenke til kommentar
Jeg er fornøyd med lyset selv, og det jeg har fått med av farger. Dog, bildene fanger som sagt ikke stedet helt :)

Uskarpheten irriterer meg grønn, men det er vel ikke så mye å gjøre med det i ettertid. Ser at det er like mye dårlig fokus som bevegelsesuskarphet. Er vel ikke noe vits i å prøve å skarpe det opp da?

Ja, lys og farger synes jeg er flotte...jeg ser selv at det er stativ som er tingen i dårlig lys. Ville nok fått det mer i fokus da. Men jeg drar ikke rundt med stativ på turer hvor det ellers kan være mye å bære. Kjøpte nylig en monopod, og den vil jeg nok bruke mer på turer. Lurt kjøp tror jeg. Stativet bruker jeg helst "rundt husene" her.

RandiA

Lenke til kommentar

Motivet så jo særdeles spennende ut. Men det er vanskelig å overføre opplevelsen du hadde der til en todimensjonal flate. Jeg synes allikevel du er inne på noe.

På det første bildet blir lyskjeglen altfor sterk og dominerende for meg, selv om den egner seg for portrettformatet. Den mye mer avdempede lyskjeglen på bilde to passer meg bedre, men her kunne du godt ha kuttet mye av den venstre delen av bildet (det som ligger i skyggen).

Jeg ser det m.a.o. slik at du kunne fått enda mer ut av motivet, men bilde nr. 2 har kvaliteter som tiltaler meg.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette bildet, liker det veldig godt men for å få med mer av opplevelsen ville jeg prøvd det å ta flere bilder inni hulen og kjøre en fotomerge i Photoshop ( det vill prøve å sette sammen bildene etter beste evne for så å få ett større bildet.

Dette er ett motiv man kunne tatt seg en 180 eller 360 view på.

Lenke til kommentar

En monopod hadde definitivt gjort seg ja, det skal garantert kjøpes før neste ferie!

Takker for tilbakemeldinger og tips.

Det er synd det er av sine feil man lærer mest, siden jeg antakelig ikke skal tilbake til Batu med det første. Forhåpentligvis blir det flere huleturer :)

PMnormal: hva mener du med

Synd du ikke var sammen med noen du kjenner.
? Jeg var ikke alene.

Edit: Jeg har tatt en versjon med tre forskjellige eksponeringer ser jeg. Er det mulig å slå dem sammen selv om filene er JPG?

Endret av Lulubelle
Lenke til kommentar

Jeg likte det siste veldig godt. Det gir meg et inntrykk av magien (det må være å gå) i en sånn grotte. Spesielt med den gnomen som huker seg ned for å gå i ett med steinhaugen midt i lyskjeglen. God komposisjon og flott lys. En kombinert monopod / vandrestav er perfekt reisefølge, men jeg synes ikke uskarpheten trekker ned her.

Jeg er ikke noe glad i å manipulere bilder, men jeg gjør noen unntak for justering av hvitbalanse og fargemetning etc, i tillegg til beskjæring. Her ble jeg nysgjerrig, og du kan faktisk få fram en rikere farge og få vekk det litt utvaskede preget. I Gimp: Farger -> Auto -> Color Enhance

Tror det blir flott i moderat forstørrelse på veggen.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha :) Det er fint at noe av den fantastiske stemningen formidles. Anbefaler absolutt en tur innom hvis man er i Kuala Lumpur, selv om jeg desperat prøvde å la være å tenke på 'The Descent' ;) Forøvrig har Malaysia et utall huler og grottesystemer som kan utforskes hvis man er interessert i slikt, jeg skal definitivt prøve meg om noen år.

Skal nok prøve å redigere forsiktig, beskjære litt og øke farger som kaian foreslår.

Igjen, takk for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...