Gå til innhold

Skal kjøpe en god gaming PC med gode oppgraderingsmuligheter.

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet en del i sommer og skal nå kjøpe meg en ny PC, tenkte jeg skulle bruke rundt 20 000. ATI eller Intel? ddr2 eller ddr3? CPU? PCU? Trenger tips. Tenkte på 2x gtx 280 på 780i eller 790i men er usikker.

Edit: Leif

Endret av Cauw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Til CPU så er det for tiden Intel som er på topp. Hvis du skal bruke maskinen din til gaming så er det Intel C2D E8400 som gir mest ytelse. Ellers hvis du holder mye med på bilderedigering så ville jeg valgt en quad core. For eks Intel Core 2 Quad Q9550.

Til Skjermkort så er det ATI (amd) som holder stortrona for øyeblikket. Siden du skal bruke 20k så ville jeg gått for 2 stk ATI Radeon 4870X2.

Til minne så er vell ikke DDR3 nødvendig enda. DDR2 holder plenti. Jeg ville selv gått for 2 Stk OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4GB, slik at du får 8gb minne. Da må du også huske å kjøpe 64-bit OS.

Til PSU så ville jeg gått for en litt kraftig en, rundt 800w. Jeg kan anbefale Gigabyte Powersupply 800w.

Hva med ett stilrent og stille kabinett? Lian Li PCa-71b er da ett meget godt valg. Da får du god plass å jobbe.

Til en harddisk så ville jeg valgt en Samsung Spinpoint 500gb 7200rpm. :)

Lenke til kommentar

Takker for et velskrevet svar. ;> Leste litt om 4870X2 i CF og det ser ikke ut som du får så mye ut av det. Vil ikke 2x 280 være bedre? Allerede funnet et kabinnet som ser fett ut og har gode kjølemuligheter, Cooler Master Stacker 831. ;D Jeg driver en del med bilderedigering men det blir mest stillbilder og lite film. Har en 2kjerne CPU mye bedre ytelse enn en 4kjerner i spill? Tenkte også å kjøpe en raptor disk. Hovedkort suggestions?

Lenke til kommentar

Western Digital sin VelociRaptor er for øyeblikket det råeste du kan få. Du finner den i prisguiden her. :)

Kabinettet som ble anbefalt er det peneste jeg har sett av Lian-Li. Veldig bra valg, til du som har råd. Jeg ville personlig bedt deg om å styre unna OCZ sine Reaper-minnebrikker, da de har en stor kjøler som ofte gjør det umulig å ha mer enn en brikke pga. plassmangel. Jeg ville tatt en titt på Crucial sin BallistiX-serie istedenfor.

Angående prossesor, får du akkurat nå mest igjen for pengene hvis du kjøper Intel Core 2 Duo. Jeg anbefaler E8600, som du finner her. Av hovedkort må jeg si at Asus P5E64 WS Evolution er et ekstravagant kort med skyhøy ytelse. Test finner du her, og prisoversikt her. Til dette kortet passer Radoen 4870X2 i CF meget bra. Drøssevis av ytelse for pengene.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Noen som orker å sette opp en handlevogn til meg? :> Men jeg mener helt sikkert å ha sett CF tester av 4870x2 der ytelsen er den samme eller mindre enn med ett.

To 4870X2 GPU's yter selvsagt bedre enn et 4870X2, men om det er vits er en helt annen sak, og rimelig enkelt - Nei! Ikke engang hvis du spiller på den høyeste oppløsninga.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du skal ha PC til 20k med dagens billige priser, ingen spill som trenger så mye kraft. Og når de spillene kommer, har det kommet nye og bedre kort uannsett. Bruk heller 10k nå, og 10k om et par år, så har du "en" PC som holder dobbelt så lenge

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor du skal ha PC til 20k med dagens billige priser, ingen spill som trenger så mye kraft. Og når de spillene kommer, har det kommet nye og bedre kort uannsett. Bruk heller 10k nå, og 10k om et par år, så har du "en" PC som holder dobbelt så lenge

Helt enig 20 000 kjøper bare mye luft og blinkende lys, ikke noe særlig ytelsesmessig. Ville bare kjøpt DinSide maskinen fra netshop til 10 000.

Lenke til kommentar
Hysj, vi trenger han for å presse prisene nedover =P

Så jo mer folk kjøper, jo lavere blir prisene? :roll: :!:

Vel... jo mer fabrikkene selger, jo lavere blir produksjonskostnadene.

Det burde vært kjent nå -_-

Lenke til kommentar
Hysj, vi trenger han for å presse prisene nedover =P

Så jo mer folk kjøper, jo lavere blir prisene? :roll: :!:

Vel... jo mer fabrikkene selger, jo lavere blir produksjonskostnadene.

Det burde vært kjent nå -_-

Hehe, jeg har enda ikke sett et firma som setter ned prisene i oppgangstider (altså når de selger den evt. komponentet i massevis), det virker utrolig dumt.

Lenke til kommentar

Ytelsen på enkelte spill skyldes mangel på kompatibilitet (< Vanskelig ord, håper jeg skrev rett)

Kjøre 2stk HD 4870X2 kort innebærer å kjøre Quad GPU, og spillene har så vidt startet å få Dual GPU støtte. Så det at tester viser lite til ingen ytelsesforbedring med HD 4870x2 i CF, skyldes ganske enkelt mangel på støtte fra dels spillene og dels drivere.

Men når det er sagt. Så har jeg sett et enkelt HD 4870X2 kort yte bedre enn 2 GTX 280 kort i SLi, og hatt tilsvarende ytelse i andre spill. Dermed vil min anbefaling være at du starter med HD 4870X2 kort, og heller holder av penger til et ekstra kort til en senere anledning når spill og driver gir bedre støtte for Quad GPU.

Siden du allerede har kabinett, så blir mitt forslag som følger:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...AE-AA5849078D6D

Lenke til kommentar
Sikker på du vil satse på ATI? De har seine drivere i forhold til Nvidia, i tillegg til at Nvidia nå har sluppet støtten for PhysX, og lover flere spill med dette, i motsetning til ATI's verdiløse DX 10.1..

Vel, nVidia's driver system er langt ifra bra, synes jeg. De kommer drivere i hytt og Pine, uten noen form forbedring, i praksis. Av det jeg har testet av Ati så er dette mye bedre, nye drivere vær måned. :)

Edit: Uansett, Her er mitt forslag. Hvis du så absolutt ønsker å "sløse" mer penger, så kan du evt. kjøpe et Ati 4870X2 Skjermkort, en Corsair 750 Watt PSU, Samsung F1 750 Gb Harddisk, - Da har du ihvertfall et konge oppsett. :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Sene drivere? Hvor ofte oppdaterer nVidia sine drivere da?

Skulle tro at en oppdatering i måneden var nok, slik som ATI.

PhysX er ingen ny ting, og har vært på markedet i en del år uten å kjør noe stort av seg.

Dessuten så...

http://gizmodo.com/5023150/nvidia-helping-...e-to-ati-radeon

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-physx-ati,5764.html

Og et HD 4870X2 kort vil være raskere enn GTX 280 i mange spill, selv med PhysX.

Lenke til kommentar
Sene drivere? Hvor ofte oppdaterer nVidia sine drivere da?

Skulle tro at en oppdatering i måneden var nok, slik som ATI.

Flere ganger i månden, og når det kommer nye spill.

Les noen tester før du uttaler deg, tallenes tale er klare; HD4870 er for øyeblikket markedets raskeste kort.

(Giallorossi: Feil, se det store bildet. Dessuten tolket du meg feil, men nok Off Topic....)

Endret av Syv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...