Applebee Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Har en diskusjon på msn nå, en kompis skal kjøpe seg en 24" skjerm, fordi han tror det blir bedre bilde pga Høyre oppløsning! Men jeg mener at det blir bare størreskjerm, men ikke noe forskjell i bildekvaliteten med tanke på at skjermen dog har høyere oppløsning men er større? Altså det jeg vil fram til er at en 20" og en 24" har like bra bilde, og hvis ikke, så er det ikke pga oppløsning! Har jeg rett? Edit: Må vel legge til at jeg vet at det er forskjellig bilde kvalitet på enkelte skjermer, men ikke pga oppløsning? Endret 14. august 2008 av Applebee Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Kommer helt an på hva du definerer bildekvalitet som. En DVD-video er langt mindre imponerende å se på, enn for eks en FULL-HD video. Og da er det nettopp oppløsningen som gjør bilde så imponerende, fordi det gir bilde mer data og dybde/skarphet. Når det gjelder kvaliteter i bilde, som går på kontrast ratio, farger osv, har det ingenting med oppløsning å gjøre. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Ja, men det er vel ikke bare oppløsning som gjør full-hd Bedre da? De platene der kan jo holde mye mindre komprimerte filmer - Bedre kvalitet! Full HD oppløsning og DVD oppløsning på Èn skjerm vil man merke forskjell, men ikke Hvis man satt DVD oppløsningen på en skjerm som trenger det, og HD oppløsningen på en annen større skjerm som trenger den oppløsningen! (Husk: Bare oppløsningen) (Og btw: Har ikke de fleste PC skjermer i dag rundt 16mill farger?) Endret 15. august 2008 av Applebee Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Ja, men det er vel ikke bare oppløsning som gjør full-hd Bedre da? De platene der kan jo holde mye mindre komprimerte filmer - Bedre kvalitet! Full HD oppløsning og DVD oppløsning på Èn skjerm vil man merke forskjell, men ikke Hvis man satt DVD oppløsningen på en skjerm som trenger det, og HD oppløsningen på en annen større skjerm som trenger den oppløsningen! (Husk: Bare oppløsningen) (Og btw: Har ikke de fleste PC skjermer i dag rundt 16mill farger?) Ja, bitrate på på videon bestemmer selvfølgelig også bildekvaliteten. Høyere oppløsning gir uansett bedre bildekvalitet, med tanke på skarphet/detaljer i bilde. Og når det gjelder 16millioner farger, så har majoriteten av pc-skjermer ikke ekte 16 millioner farger. Istedenfor oppnår man noe lignende ved såkalt "dithering", som kan skape en del støy i bilde, litt avhengig av hvor bra det er gjort. Alle TN-paneler oppnår uekte 16millioners farger ved dithering. De fleste VA/IPS-paneler klarer ekte 16 milloners farger. Endret 16. august 2008 av Looper87 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) 24" skjerm var altfor stor for meg. Jeg kjøpte en Samsung 245B og den er rett og slett utrivelig stor å bruke i forhold til min gamle 20" skjerm. Endret 24. august 2008 av oOF Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 24" skjerm var altfor stor for meg. Jeg kjøpte en Samsung 245B og den er rett og slett utrivelig stor å bruke i forhold til min gamle 20" skjerm. Enten er du veldig nærsynt eller sitter du med skjermen midt opp i trynet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå