Alastor Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 GHA. Jeg tenkte 2, men jeg skrev 5. Wow... dagens fine blunder fra meg. Fixed . Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Neste store forbrukersak i HR - Dole vs. Forbrukerrådet, 2 eller 5 års reklamasjonsrett på bananer? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Liksom man ikke kan si generelt om kabler har fem eller to års reklamasjonsfrist, kan man ikke si noe generelt om bananer. Svaret vil variere etter banantypen. For eksempel vil en banan av støpejern kunne tenkes å ha fem års reklamasjonsfrist. Det samme må antagelig sies om plastbananer, mens det er mer tvilsomt dersom bananen er av papp. Når kommer Banandommen? Lenke til kommentar
Sparkey Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Her er enda en som har jobbet på Elkjøp med service nylig, men som nå har sluttet grunnet skole 1. Du kan bare klage på en vare som har en mangel. - Dvs om mobilen din skrur seg av uten grunn er dette en mangel. - Slutter kabelen å virke uten direkte skade innen et år er dette en mangel. 2. En mangel som viser seg innen 6mnd formodes å ha vært der fra du kjøpe den. - Det er ikke en mangel om et batteri på en telefon slutter å fungere etter 1år, fordi et batteri mister sin kapasitet avhenig av hvor mye det brukes. Derav kommer det av flere butikker sier at batterier bare har 6mnd garanti. 3. Garanti dekker hva produktet burde tåle, reklamasjon dekker feil som i utgangspunktet var der når du kjøpte produktet. - Slites en del i videospilleren er dette en garantisak. - Slår spilleren seg av som en følge av softwarefeil er dette en reklamasjonssak, fordi softwarefeil er der når du kjøper produktet, men kan komme til syne etter flere måneders bruk. 4. Når du leverer inn et produkt så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder hele veien, også mellom Elkjøp og serviceverksted, ettersom der er kunden som leverte det inn. Skal Elkjøp selv sende inn et av produktene sine som ikke har vært hos kunde så gjelder kjøpsloven. Av dette kan vi konkludere: - Du kan ikke klage på bananer etter 6mnd, og lite sansynlig etter 2mnd også fordi du kan bare klage på en mangel. Det er ingen mangel at den rotner. Men at den har en livsfarlig tarmbakterie er en klagesak. (+ mye annet, men må stikke nå =P) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 4. Når du leverer inn et produkt så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder hele veien, også mellom Elkjøp og serviceverksted, ettersom der er kunden som leverte det inn.Skal Elkjøp selv sende inn et av produktene sine som ikke har vært hos kunde så gjelder kjøpsloven. Så du mener Elkjøp kan pårope seg forbrukerrettigheter overfor f.eks. Packard Bell? Lykke til med den. Kunden reklamerer til Elkjøp, og frobrukerrettighetene gjelder mellom kunden og Elkjøp. At produsenten så tar på seg kostnaden reguleres av avtalene Elkjøp har inngått med hver enkelt produsent/importør. Hvis Elkjøp har inngått en avtale med Packard Bell som sier at de har 6 måneders reklamasjonsrett, så får ikke Elkjøp dekket sine kostnader, men de må fortsatt dekke det overfor forbrukeren. Hvis kunden derimot hopper over Elkjøp og reklamerer direkte mot et tidligere salgsledd vil forbrukerrettighene gjelde overfor det tidligere salgsleddet også. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Var innom i dag, er som å snakke til veggen. Skal snakke med daglig leder e.l. i morra. Jeg sier at det ikke stemmer at mobiltilbehør bare har seks måneders reklamasjon, det står ikke noe spesifikt om dette i forbrukerkjøpsloven. De svarer bare at tilbehøret har bare seks måneders reklamasjon. De to ansatte (det holdt ikke med en...) prater mellom seg og sier at om de sender den inn etter seks måneder så må de betale for den. Jeg gjentar at det ikke er mitt problem om de har dårlige avtaler med sine verksteder eller leverandører. Forklarer dem at mellom oss gjelder forbrukerkjøpsloven, og om produktet er ment å vare mer enn to år så er det fem års reklamasjonsrett på det. Da får jeg smelt tilbake at kabelen ikke er produktet jeg kjøpte. Det er bare tilbehøret. Kjører repeat på argumentene mine i morra jeg. Noen som har noe mer jeg kan smelle i bordet med? Jeg hadde ikke brydd meg om kabelen kostet 150kr, men når de skal ha 450kr + moms for en liten kabelstump skal de jaggu få slåss litt. Lenke til kommentar
Sparkey Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Elkjøp har, som jeg kjenner til, samme garanti/reklamasjon som alle andre butikker. De stedene som har service på telefoner i Norge er i hovedsak Deltaservice (i drammen og kongsberg) og Zodiac i Oslo. Hos Zodiac kan kunden selv dra å levere telefonen sin. Anovo hadde tidligere service på telefoner, men usikker på om de har det fremdeles. Disse verkstedene er uavhengige og tar seg av alle merker og telefoner fra de aller fleste butikker i landet (Elkjøp, Expert, Lefdal, Siba, Computer City, Spaceworld +++) Disse verkstedene tjener ikke noe på å si at det bare er 6mnd garanti/reklamasjon på tilbehør til telefoner. Det disse verkstedene får pengene sine i fra er å reparere feil som går på garanti/reklamasjon som de kan dokumentere at er en produktfeil. Uansett hvor mye du prøver så får du ikke gjennom feil på tilbehør hos noen verksteder i landet når det er over 6mnd-1år, så sant det ikke er en del av hovedproduktet. som f.eks. fjernkontroll til TV. Det du bør spille på er hvor god kunde du er og at det står mellom at du fortsetter å handle der eller ikke. 450kr er ikke mye i forholdt til det en fast kunde legger igjen. Men ikke vær kranglete, prøv å forklar at du bare ønsker en løsning på det Endret 30. august 2008 av Alastor Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Uansett hvor mye du prøver så får du ikke gjennom feil på tilbehør hos noen verksteder i landet når det er over 6mnd-1år, så sant det ikke er en del av hovedproduktet. som f.eks. fjernkontroll til TV. Det du bør spille på er hvor god kunde du er og at det står mellom at du fortsetter å handle der eller ikke. 450kr er ikke mye i forholdt til det en fast kunde legger igjen. Men ikke vær kranglete, prøv å forklar at du bare ønsker en løsning på det Du må bare skjønne at hva verkstedet sier til Elkjøp ikke har en dritt å si for sluttkunden. Det blir mellom verkstedet og Elkjøp. Kunden har reklamert overfor Elkjøp. Hvorvidt Elkjøp får dekket reparasjonskostnaden fra produsenten eller om de må betale det selv har absolutt ikke noe å si for forbrukeren. Dersom Elkjøp praktiserer på den måten du forklarer at det har blitt gjort, så er det å operere direkte i strid med Forbrukerkjøpsloven og burde kanskje bli sett på nærmere av de riktige myndighetene. Det er ikke kranglete å forlange at butikken, som selger, følger sine lovpålagte forpliktelser overfor kunden. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Har prøvd meg nok en gang. Fikk til svar at jeg har rett i at de ikke finner noe om det i forbrukerkjøpsloven, men at deres leverandører og LG og verksteder og blablabla bare gir seks måneder. De klarte å lire av seg at "det er bare tilbehøret, og det er typiske slitedeler som bare har seks måneder". My ass... Jeg sier at dette ikke har noe å si, for jeg har etter lov rett til å reklamere på det. Det er ikke mitt problem at dere ikke får dekket kostnadene. Uansett skjønte jeg at jeg ikke kom noen vei, så de skulle se om de kunne få skaffet meg en billig en. Kanskje en moderator kunne flyttet dette over i jussavdelingen så kunne vi/jeg fått noe skikkelig å slå i bordet med? Jeg alene kommer i alle fall ingen vei. Vet ikke helt hvor jeg skal gå, har lyst til å gjøre noe med dette. Om en jusstudent eller noen kunne tenke seg å hjelpe meg med et klagebrev eller noe hadde jo det vært knall, syns det er for dårlig at Elkjøp kan holde på sånn. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Enn så lenge dette er forbrukerrett så er tråden i rett kategori, så du får ikke flyttet den. Du har fått svarene du trenger, problemet er ikke hvilke regler og pragrafer du bruker. Problemet er mer hvor sta du er ovenfor dem, og hvor mye arbeid du legger ned. Enn så lenge de tror de kan gjøre som de gjør, så vil de gjøre det, selv om du har rett. Slitedeler finnes ikke som begrep i fkjl. heller, så der er de på vidden, og som tidligere nevnt er det rakende likegyldig hva LG gir dem. Mitt beste forslag er å ringe produktansvarlig hos Elkjøp eller butikk/servicesjef og fortelle hva som skjer. da Xbox'en min strøk og ødela plater, så nektet MS å gjøre noe, og butikken virket lite lysten. Etter en prat med produktsjef og advokaten (hadde forsikring hos Help) så ringte servicesjefen, og jeg fikk erstattet fullpris for platene og ny enhet. Lenke til kommentar
Sparkey Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Ta det med forbrukerrådet. De hjelper deg med hva du har krav på til en viss grad. Ønsket her virker som om du ønsker å ta det til forbrukertvistutvalget som har lovdømmende myndighet, i motsetning til forbrukerrådet som bare han megle. For å kunne ta en sak til forbrukertvistutvalget MÅ du ta det med forbrukerrådet for så å ta det videre hvis de ikke klarer å ordne en løsning på det. Ønsket her er å få en dom på det, ettersom det påvirker mange, selv om det er en liten sak. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Elkjøp ringte i dag og beklaget. Etter å ha studert forbrukerkjøpsloven nærmere hadde de kommet fram til at jeg hadde helt rett etter paragraf (*en lang tall- og bokstavmiks han leste opp*). Jeg har reklamasjonsrett, så dette skulle ordne seg forklarte de Endret 5. september 2008 av -Teddy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå