-Teddy- Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Stemmer det at jeg kun har to års reklamasjonsrett på tilbehøret til min telefon? Er drøyt to år siden jeg kjøpte telefonen (LG KG800 "Chocolate"), men dataoverføringskabelen har alltid vært kronglete. Tok vel helt kvelden for noen måneder siden (har brukt bluetooth siden da, men dette går jo suppe treigt...), dro til butikken i dag og fikk vite at det kun er to års reklamasjon til på tilbehøret. Om dette er en tolkning av et lovverk som omtaler "vesentlig" mangel e.l. vil nå jeg påstå at det er ganske vesentlig å kunne overføre filer til/fra telefonen, ellers blir kamera og mp3spiller lite verdt... Hjelp anyone? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 En datakabel skal vare mer enn to år, og med mindre den bærer preg av tøff bruk så kan du gå tilbake til selger å kreve at han tar den i mot på reklamasjon. Det at selger ikke får dekket sine tap er ikke forbrukers problem. Lenke til kommentar
HKvaale Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jepp, tror det stemmer at det bare er to år på tilbehøret på mobil. Men her synes jeg selger må vise litt goodwill, for smått at det er vært å krangle for. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Jepp, tror det stemmer at det bare er to år på tilbehøret på mobil. Men her synes jeg selger må vise litt goodwill, for smått at det er vært å krangle for. Det finnes ikke noen regel om at "mobiltilbehør" basta bom har to års reklamasjonsrett. Det kommer an på hvor lenge tingen er ment å vare. Er den ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så er det 5 år. En kabel bør i teorien holde i 100 år, så jeg vil påstå det er 5 år. Betinger selvsagt at feilen skyldes en iboende svakhet, og ikke feil bruk. Endret 14. august 2008 av klilleng Lenke til kommentar
HKvaale Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jepp, tror det stemmer at det bare er to år på tilbehøret på mobil. Men her synes jeg selger må vise litt goodwill, for smått at det er vært å krangle for. Det finnes ikke noen regel om at "mobiltilbehør" basta bom har to års reklamasjonsrett. Det kommer an på hvor lenge tingen er ment å vare. Er den ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så er det 5 år. En kabel bør i teorien holde i 100 år, så jeg vil påstå det er 5 år. Betinger selvsagt at feilen skyldes en iboende svakhet, og ikke feil bruk. Nja.. På større varer har man fem års reklamasjonsrett ; F.eks på mobilen. Men på lavkostprodukt som f.eks tilbehør er det bare to år. Men helt enig at det burde vare mye lengre. Har jobbet med dette, og har fått diverse tilbehør til produkter returnert pga utgått garanti og reklamasjon. På minnekort er det f.eks bare tre måneders garanti og reklamasjon. Utrolig men sant. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Nja.. På større varer har man fem års reklamasjonsrett ; F.eks på mobilen. Men på lavkostprodukt som f.eks tilbehør er det bare to år. Men helt enig at det burde vare mye lengre. Har jobbet med dette, og har fått diverse tilbehør til produkter returnert pga utgått garanti og reklamasjon. På minnekort er det f.eks bare tre måneders garanti og reklamasjon. Utrolig men sant. Tror du burde ta deg et lite lynkurs i forbrukerkjøpsloven! I loven står det bare om 2 og 5 års reklamasjonrett! Ingenting om 3 månder etc. En banan har i teorien 2 års reklamasjonsrett, men pga dens egenskaper er det ikke en mangel at den råtner etter 2 uker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 På minnekort er det f.eks bare tre måneders garanti og reklamasjon. Utrolig men sant. Det er da vel uansett 2 års reklamasjonsfrist samme om det er et minnekort eller eller en dataoverføringskabel eller noe annet tilbehør for den saks skyld? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Nja.. På større varer har man fem års reklamasjonsrett ; F.eks på mobilen. Men på lavkostprodukt som f.eks tilbehør er det bare to år. Men helt enig at det burde vare mye lengre. Har jobbet med dette, og har fått diverse tilbehør til produkter returnert pga utgått garanti og reklamasjon. På minnekort er det f.eks bare tre måneders garanti og reklamasjon. Utrolig men sant. Jobbet med dette? Slik du skriver fremstår det som du ikke helt har kontroll på hva reklamasjon er. Reklamasjon har ikke noe med størrelsen eller kostnaden til et produkt å gjøre. Reklamasjonstiden sier noe om hvor lenge man kan forvente at varen holder. Én kabel har en forventet levetid på lengre enn to år, og man får derfor fem års reklamasjonsrett på denne. For meg virker det som om du kun skriver det sjefen din eller samarbeidspartnerene dine har fortalt deg om emnet. Det riktige bildet får man om man leser forbrukerkjøpsloven, forarbeidene for denne loven, FTU-avgjørelser samt dommer i høyere rettsinstanser. Det du gjør nå er at du tråkker i den klassiske salaten. Dvs. ta for godt det dine sjefer og forretningsforbindelser forteller deg uten selv å være kritisk til dette. Man skal være klar over at i bransjen så er det veldig dårlig med kunnskap rundt forbrukerkjøpsloven, og mange bruker dessuten denne manglende kunnskapen til å handle ulovlig til sitt favør. "Utrolig men sant".. Edit: Beklager at jeg er litt krass mot deg, men det er altfor mange som kommer med bastante påstander uten å ha et fnugg av fakta. Noe som bidrar til å gjøre noe som for enkelte er vanskelig nok enda vanskeligere. Endret 14. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Han er delvis inne på det fordi. Dette har vært oppe i retten noen ganger nå, og det ble akkurat fastsatt at f.eks batteri til laptop skal ha lenger reklamasjonstid enn man har praktisert tidligere. Tre måneder er kanskje litt overdrevet, men på f.eks mobilbatteri, som fortsatt regnes som tilbehør, praktiseres det seks måneder. Merk at jeg sier at det praktiseres, jeg vil ikke tolke loven her og nå, men bare informere om hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Han er delvis inne på det fordi. Dette har vært oppe i retten noen ganger nå, og det ble akkurat fastsatt at f.eks batteri til laptop skal ha lenger reklamasjonstid enn man har praktisert tidligere. Tre måneder er kanskje litt overdrevet, men på f.eks mobilbatteri, som fortsatt regnes som tilbehør, praktiseres det seks måneder. Merk at jeg sier at det praktiseres, jeg vil ikke tolke loven her og nå, men bare informere om hvordan det fungerer. Med dommen som er avgitt på at batteri til laptop skal vare i 2-3 år, så betyr det i praksis at det samme gjelder for batteri til mobiltelefon. Viktig å påpeke at det kun gjelder dersom man har fulgt produsentens veiledning for bruk og vedlikehold. I.o.m. at loven kun gir henholdsvis to og fem års reklamasjonsrett, så faller disse batteriene under fem års regelen. Det vil si at man i prinsipp kan reklamere på batteriet i inntil fem år fra man kjøpte det, men man vil kun være garantert medhold innenfor tre år dersom man har brukt det korrekt. Det er altså ingen garanti på at man vil få medhold dersom man reklamerer etter tre år. Det samme gjelder mobiltelefoner i sin helhet. Produsent kan gjerne gi én måneds garanti på batteriet, men du er allikevel beskyttet av forbrukerkjøpsloven utover dette. Samme hva selger måtte mene.. Endret 15. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
HKvaale Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Nja.. På større varer har man fem års reklamasjonsrett ; F.eks på mobilen. Men på lavkostprodukt som f.eks tilbehør er det bare to år. Men helt enig at det burde vare mye lengre. Har jobbet med dette, og har fått diverse tilbehør til produkter returnert pga utgått garanti og reklamasjon. På minnekort er det f.eks bare tre måneders garanti og reklamasjon. Utrolig men sant. Jobbet med dette? Slik du skriver fremstår det som du ikke helt har kontroll på hva reklamasjon er. Reklamasjon har ikke noe med størrelsen eller kostnaden til et produkt å gjøre. Reklamasjonstiden sier noe om hvor lenge man kan forvente at varen holder. Én kabel har en forventet levetid på lengre enn to år, og man får derfor fem års reklamasjonsrett på denne. For meg virker det som om du kun skriver det sjefen din eller samarbeidspartnerene dine har fortalt deg om emnet. Det riktige bildet får man om man leser forbrukerkjøpsloven, forarbeidene for denne loven, FTU-avgjørelser samt dommer i høyere rettsinstanser. Det du gjør nå er at du tråkker i den klassiske salaten. Dvs. ta for godt det dine sjefer og forretningsforbindelser forteller deg uten selv å være kritisk til dette. Man skal være klar over at i bransjen så er det veldig dårlig med kunnskap rundt forbrukerkjøpsloven, og mange bruker dessuten denne manglende kunnskapen til å handle ulovlig til sitt favør. "Utrolig men sant".. Edit: Beklager at jeg er litt krass mot deg, men det er altfor mange som kommer med bastante påstander uten å ha et fnugg av fakta. Noe som bidrar til å gjøre noe som for enkelte er vanskelig nok enda vanskeligere. Jepp, innbiller meg også at det var bare et halvår eller et år på ladere på laptop for en periode, men at dette har endret seg. Hvis du er så veldig skråsikker på dette, kan du vel kanskje forklare hvorfor serviceverkstedet returnerer diverse tilbehør, med melding om at produsenten har avslått reklamasjonen?? Sånn som f.eks minnekort som jeg nevnte tidligere. Har jobbet i Elkjøp, det har vi et såkalt serviceark som vi bruker, som vi kan se garanti og reklamasjonsrett utifra. Tviler også meget sterkt på at en så stor kjede, og at servicesjefen i Elkjøp som har utformet dette ikke har peiling på reklamasjonstiden på diverse produkter. Tror nok også det er store forskjeller på hvilket tilbehør det er snakk om. Lenke til kommentar
HKvaale Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Nja.. På større varer har man fem års reklamasjonsrett ; F.eks på mobilen. Men på lavkostprodukt som f.eks tilbehør er det bare to år. Men helt enig at det burde vare mye lengre. Har jobbet med dette, og har fått diverse tilbehør til produkter returnert pga utgått garanti og reklamasjon. På minnekort er det f.eks bare tre måneders garanti og reklamasjon. Utrolig men sant. Tror du burde ta deg et lite lynkurs i forbrukerkjøpsloven! I loven står det bare om 2 og 5 års reklamasjonrett! Ingenting om 3 månder etc. En banan har i teorien 2 års reklamasjonsrett, men pga dens egenskaper er det ikke en mangel at den råtner etter 2 uker. Som sagt tidligere i tråden her av en annen person. Det er ikke jeg som hevder dette, men det er hva jeg har opplevd gjennom jobben jeg har hatt. Der måtte jeg skaffe et nytt minnekort til kunden, pga at både garantien og reklamasjonen var utgått (tre måneder) Vi fikk telefonen returnert fra Deltaservice, med vedlagt skriv i fra produsent om avslaget. Regner også med at du skjønner at forbrukerkjøpsloven ikke kan inneholde alt om reklamasjon på ymse tilbehør til alt i verden.. Endret 15. august 2008 av HKvaale Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Jepp, innbiller meg også at det var bare et halvår eller et år på ladere på laptop for en periode, men at dette har endret seg. Hvis du er så veldig skråsikker på dette, kan du vel kanskje forklare hvorfor serviceverkstedet returnerer diverse tilbehør, med melding om at produsenten har avslått reklamasjonen?? Sånn som f.eks minnekort som jeg nevnte tidligere. Har jobbet i Elkjøp, det har vi et såkalt serviceark som vi bruker, som vi kan se garanti og reklamasjonsrett utifra. Tviler også meget sterkt på at en så stor kjede, og at servicesjefen i Elkjøp som har utformet dette ikke har peiling på reklamasjonstiden på diverse produkter. Tror nok også det er store forskjeller på hvilket tilbehør det er snakk om. Dette er noe serviceverkstedet gjør fordi produsentene har lagt ganske strenge restriksjoner på dem. Produsentene følger altså ikke norsk forbrukerkjøpslovgivning. Da sender verkstedet regninga videre til selger, selger sender regninga videre til forbruker. Dette er ikke lov, og er kun gjort i et forsøk på å slippe unna ansvar. Du må huske på at både Elkjøp og f.eks. Nokia har mye å spare ved å operere på denne måten. Det betyr ikke at det er korrekt. Videre spiller de på at det ikke foreligger én spesifik dom på området. Det er bare tull da det er en rekke dommer på tilsvarende produkter som gir presidens. En annen sak er hvor tydelig ledelsen i bedriften din er på hvordan man skal tolke og følge et regelverk. Det spiller liten rolle om Elkjøp har som holdning at man kan reklamere på en kabel i fem år (noe de helt sikkert har dersom du kontakter presseansvarlig), men om dette ikke kommuniseres i god nok grad til varehussjef som igjen informerer sine ansatte. Det er veldig ofte her det svikter. Enkelte andre bedrifter kan null og niks om forbrukerkjøpsloven i praksis, mens andre velger å se bort fra den fordi de i det lange løp mener de tjener på det (noe de helt klart ikke gjør dersom de ønsker å beholde kundene). Edit: Ser nå at du har skrevet litt om et serviceark som brukes hos Elkjøp. Beklager, men dette er tydeligvis ikke verdt mer enn papiret det er skrevet på. Endret 15. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Nja.. På større varer har man fem års reklamasjonsrett ; F.eks på mobilen. Men på lavkostprodukt som f.eks tilbehør er det bare to år. Men helt enig at det burde vare mye lengre. Har jobbet med dette, og har fått diverse tilbehør til produkter returnert pga utgått garanti og reklamasjon. På minnekort er det f.eks bare tre måneders garanti og reklamasjon. Utrolig men sant. Jobbet med dette? Slik du skriver fremstår det som du ikke helt har kontroll på hva reklamasjon er. Reklamasjon har ikke noe med størrelsen eller kostnaden til et produkt å gjøre. Reklamasjonstiden sier noe om hvor lenge man kan forvente at varen holder. Én kabel har en forventet levetid på lengre enn to år, og man får derfor fem års reklamasjonsrett på denne. For meg virker det som om du kun skriver det sjefen din eller samarbeidspartnerene dine har fortalt deg om emnet. Det riktige bildet får man om man leser forbrukerkjøpsloven, forarbeidene for denne loven, FTU-avgjørelser samt dommer i høyere rettsinstanser. Det du gjør nå er at du tråkker i den klassiske salaten. Dvs. ta for godt det dine sjefer og forretningsforbindelser forteller deg uten selv å være kritisk til dette. Man skal være klar over at i bransjen så er det veldig dårlig med kunnskap rundt forbrukerkjøpsloven, og mange bruker dessuten denne manglende kunnskapen til å handle ulovlig til sitt favør. "Utrolig men sant".. Edit: Beklager at jeg er litt krass mot deg, men det er altfor mange som kommer med bastante påstander uten å ha et fnugg av fakta. Noe som bidrar til å gjøre noe som for enkelte er vanskelig nok enda vanskeligere. Jepp, innbiller meg også at det var bare et halvår eller et år på ladere på laptop for en periode, men at dette har endret seg. Hvis du er så veldig skråsikker på dette, kan du vel kanskje forklare hvorfor serviceverkstedet returnerer diverse tilbehør, med melding om at produsenten har avslått reklamasjonen?? Sånn som f.eks minnekort som jeg nevnte tidligere. Har jobbet i Elkjøp, det har vi et såkalt serviceark som vi bruker, som vi kan se garanti og reklamasjonsrett utifra. Tviler også meget sterkt på at en så stor kjede, og at servicesjefen i Elkjøp som har utformet dette ikke har peiling på reklamasjonstiden på diverse produkter. Tror nok også det er store forskjeller på hvilket tilbehør det er snakk om. Fordi serviceverksteder lever av å tjene penger, ergo gir de ikke bort penger, ergo vil ikke de få penger med mindre produsenten godkjenner det. Dermed er logikken din borte, for den vil basere seg på den økonomiske interessen til produsenten, og således som tidligere nevnt ikke nødvendigvis henge på grep med den faktisk jussen. Ergo er du på vilspor ved å hevde at det er bakgrunnen for hvorfor det er slik. Når det gjelder elkjøp så tviler jeg veldig godt, dere er avhengig av å tjene penger på lik linje som alle andre og dere driver ikke veldighet. Så ved å hevde at en stor kjede ikke kutter svingene er som å hevde at jorden er flat, meningsløst, og helt uten substans. Nja.. På større varer har man fem års reklamasjonsrett ; F.eks på mobilen. Men på lavkostprodukt som f.eks tilbehør er det bare to år. Men helt enig at det burde vare mye lengre. Har jobbet med dette, og har fått diverse tilbehør til produkter returnert pga utgått garanti og reklamasjon. På minnekort er det f.eks bare tre måneders garanti og reklamasjon. Utrolig men sant. Tror du burde ta deg et lite lynkurs i forbrukerkjøpsloven! I loven står det bare om 2 og 5 års reklamasjonrett! Ingenting om 3 månder etc. En banan har i teorien 2 års reklamasjonsrett, men pga dens egenskaper er det ikke en mangel at den råtner etter 2 uker. Som sagt tidligere i tråden her av en annen person. Det er ikke jeg som hevder dette, men det er hva jeg har opplevd gjennom jobben jeg har hatt. Der måtte jeg skaffe et nytt minnekort til kunden, pga at både garantien og reklamasjonen var utgått (tre måneder) Vi fikk telefonen returnert fra Deltaservice, med vedlagt skriv i fra produsent om avslaget. Regner også med at du skjønner at forbrukerkjøpsloven ikke kan inneholde alt om reklamasjon på ymse tilbehør til alt i verden.. Nei, den spesfiserer ikke sandisk kontra twinmos, men den regulerer etter hva som kan forventes. Kan du ikke i det minste bruke lovverket før du diskuterer fremfor å ta utgangspunkt i hva en kjedes oppfatning basert på hva de får dekket legges til grunn som hovedregel? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Skremmende å se at altfor mange tar hva deres bedrift forteller dem for god fisk uten å lese seg selv opp på emnet. Det er ikke rart at forbrukere kvier seg for å reklamere på noe. Selvfølgelig har man en del saker der det er store rom for vurderinger, og det kanskje ikke foreligger noen rettspraksis på området - men det er heller unntaket som bekrefter regelen. Endret 15. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Skremmende å se at altfor mange tar hva deres bedrift forteller dem for god fisk uten å lese seg selv opp på emnet. Det er ikke rart at forbrukere kvier seg for å reklamere på noe. Selvfølgelig har man en del saker der det er store rom for vurderinger, og det kanskje ikke foreligger noen rettspraksis på området - men det er heller unntaket som bekrefter regelen. etter å ha kranglet med x antall elkjøp og lefdal avdelinger på dette, og en computer city avdeling, så er det ikke så skremmende for meg skal jeg si deg. Jeg har mer merkelige saker enn dette før. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Skremmende å se at altfor mange tar hva deres bedrift forteller dem for god fisk uten å lese seg selv opp på emnet. Det er ikke rart at forbrukere kvier seg for å reklamere på noe. Selvfølgelig har man en del saker der det er store rom for vurderinger, og det kanskje ikke foreligger noen rettspraksis på området - men det er heller unntaket som bekrefter regelen. etter å ha kranglet med x antall elkjøp og lefdal avdelinger på dette, og en computer city avdeling, så er det ikke så skremmende for meg skal jeg si deg. Jeg har mer merkelige saker enn dette før. Nå vil det ofte være forskjeller på avdelinger innenfor samme bedrift, men der jeg selv jobber legger jeg personlig vekt på å følge lovverket. Dette være seg utbytte, heving eller låneprodukter. Skal ikke si at det alltid fungerer 100 %, men det er i alle fall målet. Nå litt fra selger til kjøper. Dessverre er det mange forbrukere som har en overdreven tro på sine rettigheter og tolkninger, som mer enn gjerne tar med seg den lille røde boka til butikk. De leser paragrafer som taler deres sak, men glemmer å ta med de som ikke gjør det. Videre tolker de gjerne én paragraf slik at den passer deres behov selv om konteksten sier noe annet. Enkelte gjør det også til en sport å være vanskelig. Spesielt gjelder dette saker der programvare er involvert, eller områder der det ikke foreligger noen rettspraksis. Saken er den at det ikke bare er selger som kan bli bedre på dette området, men også forbruker. Videre vil det alltid være kverulanter på begge sider av gjerdet. Endret 15. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jepp, innbiller meg også at det var bare et halvår eller et år på ladere på laptop for en periode, men at dette har endret seg. Hvis du er så veldig skråsikker på dette, kan du vel kanskje forklare hvorfor serviceverkstedet returnerer diverse tilbehør, med melding om at produsenten har avslått reklamasjonen?? Sånn som f.eks minnekort som jeg nevnte tidligere. Har jobbet i Elkjøp, det har vi et såkalt serviceark som vi bruker, som vi kan se garanti og reklamasjonsrett utifra. Tviler også meget sterkt på at en så stor kjede, og at servicesjefen i Elkjøp som har utformet dette ikke har peiling på reklamasjonstiden på diverse produkter. Tror nok også det er store forskjeller på hvilket tilbehør det er snakk om. Du er nødt til å skille mellom prosesser satt av kjeden du jobbet i og loven. De to sier sjelden det sammen. Det er ikke mulig å ha lavere frist for å reklamere enn 2 år. Dette gjelder uansett. Selv et kneipbrød til 5,90 fra Rimi har 2 års reklamasjonsfrist. Serviceverkstedet returnerer varene fordi produsenten har sagt at det ikke dekkes på garanti, og at Elkjøp ikke har noen reklamasjonsrett mot dem som produsent. Produsenten trenger i realiteten ikke bry seg om hva som skjer mellom Elkjøp og kunden, på samme måte trenger ikke kunden bry seg om hva som skjer mellom Elkjøp og produsenten. Elkjøp som selger har ansvaret for å følge loven når kunden reklamerer mot dem. Om Elkjøp får dekket kostnaden fra produsent/verksted igjen har ikke noe å si, har har hvertfall ikke noe å si for Elkjøps lovpålagte plikter overfor kundene sine. Jeg foreslår at du tar en kikk på Forbrukerkjøpsloven istedet for Elkjøp sine prosesskriv om hva man skal prøve å si til kundene i håp om at de ikke vet rettighetene sine Lenke til kommentar
HKvaale Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jepp, innbiller meg også at det var bare et halvår eller et år på ladere på laptop for en periode, men at dette har endret seg. Hvis du er så veldig skråsikker på dette, kan du vel kanskje forklare hvorfor serviceverkstedet returnerer diverse tilbehør, med melding om at produsenten har avslått reklamasjonen?? Sånn som f.eks minnekort som jeg nevnte tidligere. Har jobbet i Elkjøp, det har vi et såkalt serviceark som vi bruker, som vi kan se garanti og reklamasjonsrett utifra. Tviler også meget sterkt på at en så stor kjede, og at servicesjefen i Elkjøp som har utformet dette ikke har peiling på reklamasjonstiden på diverse produkter. Tror nok også det er store forskjeller på hvilket tilbehør det er snakk om. Du er nødt til å skille mellom prosesser satt av kjeden du jobbet i og loven. De to sier sjelden det sammen. Det er ikke mulig å ha lavere frist for å reklamere enn 2 år. Dette gjelder uansett. Selv et kneipbrød til 5,90 fra Rimi har 2 års reklamasjonsfrist. Serviceverkstedet returnerer varene fordi produsenten har sagt at det ikke dekkes på garanti, og at Elkjøp ikke har noen reklamasjonsrett mot dem som produsent. Produsenten trenger i realiteten ikke bry seg om hva som skjer mellom Elkjøp og kunden, på samme måte trenger ikke kunden bry seg om hva som skjer mellom Elkjøp og produsenten. Elkjøp som selger har ansvaret for å følge loven når kunden reklamerer mot dem. Om Elkjøp får dekket kostnaden fra produsent/verksted igjen har ikke noe å si, har har hvertfall ikke noe å si for Elkjøps lovpålagte plikter overfor kundene sine. Jeg foreslår at du tar en kikk på Forbrukerkjøpsloven istedet for Elkjøp sine prosesskriv om hva man skal prøve å si til kundene i håp om at de ikke vet rettighetene sine Elkjøp bruker ikke noen form for prosseser. De går utifra forbrukerkjøpsloven slik som alle andre kjeder (som jeg har lest mange ganger) Er helt enig med storparten av dere om dette med reklamasjon om man tolker det utifra det som står i loven. Men det er ikke alltid slik det fungerer i praksis, og da snakker jeg ikke om Elkjøp sine prosedyrer. Men etablerte serviceverksteder i Norge som kjører dette opp mot produsent. Disse verkstedene er det også flere andre som bruker ; Expert, Siba osv. Det med minnekortet var noe vi også hevet øyenbrynene for;) Og så klart : Elkjøp legger jo forbrukerkjøpsloven til grunn - Hvor stor hadde de vært foruten? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Elkjøp bruker ikke noen form for prosseser. De går utifra forbrukerkjøpsloven slik som alle andre kjeder (som jeg har lest mange ganger) Er helt enig med storparten av dere om dette med reklamasjon om man tolker det utifra det som står i loven. Men det er ikke alltid slik det fungerer i praksis, og da snakker jeg ikke om Elkjøp sine prosedyrer. Men etablerte serviceverksteder i Norge som kjører dette opp mot produsent. Disse verkstedene er det også flere andre som bruker ; Expert, Siba osv. Det med minnekortet var noe vi også hevet øyenbrynene for;) Og så klart : Elkjøp legger jo forbrukerkjøpsloven til grunn - Hvor stor hadde de vært foruten? Hvor lenge siden er det du jobbet for elkjøp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå