Gå til innhold

cpu temp q6600 opp i 89 load, prime 95!

ssdrive

Anbefalte innlegg

Hei,

holder tilfeldigvis på med en stress-test på pcen min idag, cpu en intel q6600 2.4 @ 3ghz, volt ligger vel på 1.25 ifølge core temp (husker jeg justerte opp et par hakk i vinter i forbindelse med overklokken, den er i hvert fall ikke stock) og etter ca. 30 min ser det slik ut - se screenshot - . Er 89 grader load noe å bekymre seg over? I og med at cpuen en quad core aldri når maks 100% ved mitt bruk, i hvert fall ikke over lengre perioder. Og så må jeg legge til at systemet aldri har oppført seg ustabilt siden den tid jeg oppjusterte frekvensen (pcn har jobbet flere timer per dag siden vinter 2008 uten bsod eller lignende forårsaket av cpu-feil).

Kan jo hende at målerne viser gal temp, føles i alle fall ikke så ille hvis jeg tar på kjøleribba (kabinettvifte foran og bak, 14 og 12cm). Så er det noe å bekymre seg over? Kan dette løses med en bios oppdatering på Maximus hket?

Idle temp er ca 50. Og så lurer jeg på en ting til: mener å ha hørt at hvis volten ikke justeres opp nok så kan det også være en avgjørende faktor mtp de høye load temperaturene? Stemmer det?

Bruker Stock vifte

takker for svar ;)

Edit: glemte screenshot

oisann, nå gikk den ned til 82 grader på kjerne 1, for øvrig den varmeste av dem , 4. kjerne ligger på 78 grader. Skjønner ingenting :hmm: Pluss at real temp og core temp viser forskjellige temp?!

post-135970-1218736049_thumb.jpg

Endret av xtreme22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg husker og ble fortalt første gang jeg skulle overklokke av en på forumet at over 70 grader var ille og at jeg måtte holde meg under dette.

Det du kan gjøre er og kjøre OCCT stress testing program.

OCCT

Det er farlig at en cpu ikke er stabil selvom den aldri når 100% til vanlig fordi det er på grunn av at det fortsatt kan ødelegge cpu-en din.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Kan jo kanskje hjelpe å montere en Zalman 9700 (har den liggende her et sted) men er redd å hærpe dataen "igjen" :!: , hovedkortet må demonteres og nye fester trengs bakpå hk så er ikke sikker på om det lønner seg. Er den vifta bra nok? KOmmer jeg til å merke stor forskjell på temperaturen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Alle vifter er bedre enn stock viften vil jeg mene, kan tro den kan synke med 20 grader +/- kanskje eller mer.

Avhengig om du legger kjølepastaen bra og fester den skikkelig kan du merke at tempraturen synker veldig.

Bytt kjøler bare vær forsiktig med hovedkortet når du skal skru den av, så skal alt gå bra.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

er det like greit å bruke vanlig elektronikkrens for å fjerne restene fra den gamle kjølepastaen? eller trengs noe annet? er visst ikke mulig å kjøpe rødsprit på biltema pga for høy metanol-innhold..

Endret av xtreme22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det overasket meg ikke at tempraturen skulle synke men den gikk utrolig mye ned også.

Du får klokke litt videre da vis du ønsker, men som sakt over 70 grader er ille så hold deg under dette, for du kan ta knekken på cpu-en din fortere vis den stiger over dette på load.

Skal du ha noe veldig høy overklokk må du nok over til denne cpu kjølern med 1-2 vifter på 1700rpm eller mer.

Thermalright ultra extreme 120 koster en 500 kr uten vifter.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...