xanonymx Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Har kjøpt meg en sata disk og koblet den til, men kan ikke finne den i datamaskinbehandling eller bios. Det er fra før av en IDE disk som Windows er installert på. Hovedkortet er MSI, model MS-7061. Noen som vett hva jeg må gjøre? Noe mer dere trenger å vite. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Se : "Why my SATA HDD can't be detected?" http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...o=&cat3_no= Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Please enter Bios->Integrated peripherals->VIA onchip IDE Device, set onchip SATA enabled.Besides, if you use SATA2 HDD, suggest you set the HDD to SATA1 mode via jumper. Onchip SATA er enabled Det er en SATA2 disk, men det som er at jeg ikke vett hvor jeg skal sette jumperen. Og det er ingen forklaring oppå harddisken eller i den lille papirlappen som fulgte med. Det er kun 4 pinner, altså kun to plasser å sette jumperen på. Det fulgte heller ikke med jumper, men jeg har noen liggende så det er ikke noe problem. Men må liksom vite hvor jeg skal plassere den. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Noen disker må man laste ned å kjøre en utility fra produsenten på for å tvinge dem til SATA gen 1.5 modus. Er en tilsvarende post om samme greie (og løsning) på MSI forumet: http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=95599.0 Har du lagt inn VIA VT8237R drivere. Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Det som og er at når jeg starter opp så får jeg denne meldingen: "Hardware Initiate faild, Please check device!!! The bios does not be installed, Press <g> to continue." Har og prøvd laste ned patchen fra samsung sine sider, og prøvd det, men uten hell. Eneste VR8237R driver jeg har funnet er en audio driver. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hvis du skal endre med samsungs utility til sata 150 må du gjøre dette i en "annen" pc som finner disken. En annen ting med tanke på å finne disken din er at siden VT8237R er en raid kontroller er å gå inn i raid biosen til hovedkortet , se om disken vises der , lage et jbod array med denne disken i . I windows laste inn via raid/sata driver for VT8237R herfra : http://www.viaarena.com/default.aspx?PageI...mp;SubCatID=143 Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Koblet harddisken til en annen pc og kjørte patchen der og da fikk jeg bedskjed om at den ble 1.5 Men når jeg koble harddisken tilbake igjen så fant den fortsatt ikke harddisken. Lastet ned driver fra viaarena, men når jeg skulle installere fikk jeg opp denne meldingen: Kommer heller ikke inn i raid biosen, alt som står på den siden når jeg kan trykke tab for å komme inn (for det er vel her jeg kommer inn der): Via technologies, inc. VIA VT8237 Serial ATA RAID BIOS setting utility v2.10Copyright..... Scan Devices, Please wait Press <TAB> Key into user window! Hardware Initiate failed, Please check device!!! The bios does not be installed, Press <g> to continue Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Fant ut av den installshield feilmeldingen. Det var at en gammel harddisk var koblet fra og kunne ikke finne gamle filer, men det er fikset. Så har fått installert driverne som du linket til tidligere. Men det ser ikke ut som det hjalp noe, for den finner fortsatt ikke harddisken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå