Gå til innhold

ISO, hvilken og når

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ISO bør, ideelt sett, være så lav som mulig (100) - Da ISO gjør bildene dine lysere på tross av økt støy/korn, trenger du ikke å bruke en høy ISO verdi dersom du har mye blender eller lukker å gå på. Om bildene dine ikke blir lyse nokk med din foretrekket innstilling kan du øke ISO verdien. ISO 200, 300, 400 og 500 gir et ganske greit resultat, regner jeg med (ikke 100% sikker hvordan det er på 450D). Dog, om du skal ha høyere ISO verdier enn det, må du regne med en del synlig støy.

Konklusjon: ISO-100 er "standard", og ikke juster ISO verdien før du justerer lukker og blender. Høy ISO er siste utvei.

Lenke til kommentar

Med mindre du ønsker å oppnå en bestemt effekt ved å ha støy/"korn" på bildene, så bruker du lavest mulige iso inntil du ikke lenger får tilstrekkelig kort lukkertid. Tommelfingerregelen er at akseptabel lukkertid er 1/(brennvidde*cropfactor) sekund.

I praksis spørs det på hva du tar bilde av (står det stille eller beveger det seg) og hvorvidt du har en eller annen form for støtte eller ikke (stativ, bildestabilisering i objektiv eller på sensor).

Lenke til kommentar

Ok skjønner, men ikke alt jeg har inne når det kommer til lukketid osv, men skal gå igjennom tråder som ligger her også for å sette meg inn i ting, mye info å finne.

Men en jeg var på jakt med i vinter fotograferte mye med et Cannon G9 kamera, men synes at snøen på bildene fikk mye blå farge i seg, hva kan det komme av? var skarpt sollys den dagen, men om det betyr noe vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Blåstikk eller andre "feil" i gjengivelsen av farger kommer av to ting. Den ene er hvordan sensoren oppfatter farger og gjengir dem og det andre hvordan programvaren i kameraet tolker og korigerer denne informasjonen. Lys filtreres gjennom luften og reflekteres av det objektene de treffer.

Når øyet ser lyset tolker hjernen lyset slik at vi ikke legger merke til disse forskjellene. I kamerate må en prosessor gjøre det og da blir det ikke alltid helt riktig. Du har sikkert sett at mange kamera har ferdige instillinger for sollys, skygge og overskyet, disse instillingene retter på noen av disse "feilene". se: http://no.wikipedia.org/wiki/Hvitbalanse

Et tredje moment er hvordan kameraet måler lyset. Kameraet regner med at de fleste motiver består av litt "lyst lys", litt "mørkt lys" og litt "midt i mellom lys". Når du fotograferer snø tror altså kameraet at det også er mørke og "midt i mellom" når det i realiteten stort sett er bare lyst lys. Kombinasjonen av feil tolking av hvitballansen og "feil" lysmåling (undereksponering) gjør at snøbildene blir blå og ofte for mørke.

Dette kan du som fotograf gjøre noe med ved å gi kamera noen tips til hvordan lyset skal måles.

Her har du mye artig å lære! Stå på! :-)

Åsmund

Lenke til kommentar
Blåstikk eller andre "feil" i gjengivelsen av farger kommer av to ting. Den ene er hvordan sensoren oppfatter farger og gjengir dem og det andre hvordan programvaren i kameraet tolker og korigerer denne informasjonen. Lys filtreres gjennom luften og reflekteres av det objektene de treffer.

Når øyet ser lyset tolker hjernen lyset slik at vi ikke legger merke til disse forskjellene. I kamerate må en prosessor gjøre det og da blir det ikke alltid helt riktig. Du har sikkert sett at mange kamera har ferdige instillinger for sollys, skygge og overskyet, disse instillingene retter på noen av disse "feilene". se: http://no.wikipedia.org/wiki/Hvitbalanse

Et tredje moment er hvordan kameraet måler lyset. Kameraet regner med at de fleste motiver består av litt "lyst lys", litt "mørkt lys" og litt "midt i mellom lys". Når du fotograferer snø tror altså kameraet at det også er mørke og "midt i mellom" når det i realiteten stort sett er bare lyst lys. Kombinasjonen av feil tolking av hvitballansen og "feil" lysmåling (undereksponering) gjør at snøbildene blir blå og ofte for mørke.

Dette kan du som fotograf gjøre noe med ved å gi kamera noen tips til hvordan lyset skal måles.

Her har du mye artig å lære! Stå på! :-)

Åsmund

Så ved slike forhold som jeg beskrev så lønner det seg å stille på sollys og ikke ha på automatikken.

Bestilte denne nå og håper den lærer meg en del: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=2928079

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...