Gå til innhold

Hvordan oppstår harddisk korrupsjon?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hvordan data/fil korrupsjon / harddisk korrupsjon oppstår?

Fikk meg for litt siden mitt splitter nye ASUS P5Q-Deluxe hovedkort (kjører siste BIOS (1103)), og jeg kjører 2x Hitachi Deskstar 160GB i RAID0 34k (eller var det 32k?) oppsett via Intel sin ICH10 RAID kontroller.

Og etter noen dager har jeg korrupsjon? Noe jeg aldri har opplevd før?

Har kjørt disse diskene i flere måneder på to forskjellige nForce680i hovedkort (hendholdsvis P5N32-E og Striker Extreme) og da i RAID0 via nVIDIA's MediaShield uten å oppleve noen problemer?

Litt mistenkelig at jeg for første gang opplever problemer, og det rett etter å for første gang kjørt RAID0 via Intel ICH10?

Det hele startet med en error #134 i World of Warcraft, hvor den ikke kunne lese WoW.exe lengre, etter et rask søk fikk jeg diverse tips til hva som kunne være galt. Jeg prøvde med en full memtest86+, kjørte Prime95 i 8timer, swapet minnebrikkene osv osv.. Men ingen feilmeldinger i det hele tatt?

Har opplevd ved flere anledninger at maskinen bare helt ut av det blå bare starter seg på nytt?

Og da kan jeg gjerne oppleve STORE problemer med å starte opp WinXP igjen, den må gjerne ha 4-5 forsøk før den endelig klarer å starte opp igjen?

Kan det hatt noe med korrupsjonen å gjøre montro? Så jeg slipper å mistenke noe annet?

Uten å finne noe feil bestemte jeg meg rett og slett for å kjøre en "repair" på World of Warcraft, den sa det var noe alvorlig galt og at jeg måtte re-installere spillet. Det var lettere sagt enn gjort, fordi jeg fikk data read error også under installasjonen?

Da bestemte jeg meg for å kjøre en fullstendig scan-disk sjekk, og gjett hva?

Den kom opp haugevis av ting den dreiv å fiklet med, har aldri sett den gjøre noe som helst før (bare sett den sjekke igjennom uten å egentlig gjøre noe som helst)

Så tydeligvis var noe galt?

Etter sjekken så fikk jeg installert World of Warcraft igjen, fikk startet spillet.

Men HVER gang jeg zoner (bytter sone) i spillet så får jeg error #134 igjen, og er faktisk NØDT til å kjøre en ny scan-disk sjekk før jeg kan i det hele tatt få startet spillet igjen? Prøvde med en vanlig restart av maskinen, men det hjalp ikke, men etter å kjøre nok en scan-disk (selv om den ikke så ut til å gjøre noe som helst denne gangen) så fikk jeg hvert fall logget inn igjen, men KRÆSJ ved neste soning!

Kontaktet Blizzard Support og de anbefalte meg å sørge for at alle drivere osv.. bla bla bla er oppdateret (noe som de er, holder alltid ting 100% oppdatert). Så det eneste de sto igjen med var data korrupsjon / bad sector på disken?

Nå ser ikke scan-disk ut til å gjøre noe som helst lengre, og av den grunn trodde jeg kanskje ting var rettet på?

Men en scan-disk klarer vell kanskje ikke å fikse sånt? Burde en re-installere maskinen etter å ha opplevd korrupsjon / bad sectors?

Men jeg har lært å aldri stole blindt på slike applikasjoner som følger med i Windows, så jeg gikk på Hitachi sine sider og de anbefalte meg EasyRecovery Pro som jeg fikset en trial av og kjørte jeg først en fullstendig disk sjekk, men den fant ingen FYSISKE problemer med disken, partisjon sjekken derimot sa at det eksisterte KRITISKE problemer?

Hvordan kan noe sånt skje / oppstå?

Hvordan kan jeg unngå det?

Siden det tydeligvis ikke er en fysisk feil, vil da en disk wipe fjerne problemene?

Hvordan kan jeg eventuelt vite / sørge for at min neste partisjon ikke blir rammet?

Hvordan ble partisjonen min rammet i det hele tatt?? (kjører kun 1x partisjon (C:))

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mange grunner til at slike ting oppstår. Enkelt forklart er det som skjer at noen bit som skrives får en annen verdi enn hva de skal ha.

Feilen kan skyldes mye både hardware og software, men dersom man snakker om hardware kan feilen være:

-Over/Undervolt: Ved digital overføring vil forskjellige spenningsområder beskrive 0 og 1. Dersom spenningen er for lav/høy på den ene chippen som sender data til en annen chip i hardware kan den andre chippen tolke bittene feil. Et eksempel kan være en digital chip (krets) som når den skal sende ut en 1-er sender ut et signal med spenning på 85% av den spenning chippen har på fra sin strømforsyning. For eksempelets skyld er denne 3V. Den andre chippen som motar data vil betrakte alle signaler over 2,5V som 1-ere. Så lenge tilførselen til chippen som sender er 3V sender den et signal på 2,55V og alt er ok, men et lite kortvarig spenningsfall kan fort føre til at en 1er betraktes som en 0.

-Støy: Elektrisk støy kan forandre spenningsnivået i overføringslederene. Støyen legger seg oppå signalet og kan føre til at verdien blir høyere/lavere slik at signalet betraktes til en annen verdi enn hva det skal ha.

-Feil i hardware/firmware: Det kan være feil i algoritmene som behandler de leste data. Da det er ganske vanlig at enkelte bit kan endre verdi lages det feilskjekkingsalgoritmer. Vha kompliserte matematiske systemer kan man ved å legge til noen ekstra bit for hver bitsekvens som skrives som kan brukes til å oppdage og fikse feil dersom et enkelt bit skulle forandre verdi.

-Eller (vanligst) det kan oppstå feil dersom hdd/pc mister strøm under skriveoperasjoner. Noe men ikke all data skrives til disken. Dette er kanskje vanligste feilkilde på de fleste maskiner.

Forskjellige filsystem har forskjellig toleranse for feil, ntfs f.eks skal være mer tolerant for strømtap og skrivestop enn fat. Litt mer om hvordan dette løses kan du dersom du er interessert lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system

Det jeg ville gjort nå var:

-Tatt sikkerhetskopier av alle viktige dokumenter/data.

-Boot fra WindowsXp cden og start recovery console.

-Skriv inn kommandoen chkdsk C: /P (eventuelt kan du også prøve C: /R)

les mer om chkdsk kommandoen her http://vlaurie.com/computers2/Articles/chkdsk.htm

Siden du har operativsystemet på C: og det er denne du skal undersøke/fikse må sjekken kjøres uten at du først laster inn OS altså derfor bruker vi recovery console.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...