Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags kjøkkenkniver er bra?

Gjest Slettet-QqZexW9o

Anbefalte innlegg

skulle kjøpe kniv (kokkekniv.. sånn allround kniv) for en stund tilbake og søkte som en helt. jeg havna på victorinox (den som vant tv2 testen.) tv2 har ikke lagt ut denne testen, men vis dere sender en epost (jeg fikk aldri svar) eller ringer (jeg fikk svar) så sende de deg webmanuset så du kan lese selv... Du får bedre kniver, men det er den som du får mest for pengene.

denne ligger på ca 375,- tror det var det jeg betalte etter å ha godt rundt i oslo og sett på priser

dagbladet har hatt en test på :

www.dart.dagbladet.no/mat/article/knapp2;sz=120x60;stile=2;ord=1242?

utdrag:

-

Testvinnere - hvis man ikke tar hensyn til pris - ble Masahiro MV 14011 og Mac SUPERIOR BK 80. Tar man prislappen med i betraktning, går to modeller fra sveitsiske Victorinox av med seieren, nemlig 5.2000.22 og 5.2003.22. Kniven er den samme - den første har plastskaft, den andre har skaft i rosentre.

-

De som fikk terningkast seks der:

Wüsthof Dreizack CLASSIC 4582, 730kr

Mac SUPERIOR BK 80 494kr

Masahiro MV 14011 466kr

Masahiro MV-S 13611 1720kr

J. A. Henckels KOKKEKNIV 30161 399kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med en god del andre her: Victorinox...skikkelig bra kniver til en OK pris. Stort utvalg av kniver... du kan tom slå til med bestikk (som er skikkelig bra:-)) Ellers vil jeg foreslå solingen som også har bra kniver.

Har selv et par Victorinox kniver og oppbevares de pent så holder de seg skarpe lenge! Disse har begge treskaft som er behagelig å holde i. Og siden utvalget var så bra så

Og til alle dere som ikke tror man kan oppbevare dem sammen: bare legg skumplast eller sånn skuffeting fra IKEA i skuffen. så legger du knivene pent nedi, litt fra hverandre...så er ikke det noe problem!!

molly

Lenke til kommentar

Solingen er bra. Har to kofferter med disse knivene. De er i en utrolig kvalitet, og egner seg til ALT. Du får også med biffbestikk i samme fortreffelige kvalitet hvis du kjøper en koffert.

Så jeg har bare ett ord å si: S O L I N G E N

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

http://www.tojiro.no/

Har santuko 37 lags kniv selv og den funker veldig bra.

Det du trenger er en standard kokkekniv i lengde 18-22cm blad

En grønnsaks kniv, victrinox til 50 kr, fåes overalt

En fileterings kniv

En til kjøtt arbeid, kjøp en som går godt til begge deler.

En Brød Kniv fra Victorinox funker bra nok

En santuko kniv som funker veldig bra til kutting av grønnsaker, (må ikke ha)

Et kjeramikk slipestål. slipestål i stål er FY FY og ødelegger knivene

En god skjære fjøl, ikke europris for de er for hard og kan skade kniven

Ville ikke valgt Global da de ble slått av Tojiro i siste testen, og at de har et elendig skaft, er ikke utviklet for mannfolk

Hilsen Kokken mr. D

Endret av dynaBel
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sanelli eller Glogal er jo proff-kniver.

Hvis du ser etter i matbutikker så benytter de seg av kniver med grønnt skaft. Denne er sanelli kniver. Mange proff-kokker benytter også disse...

Global er snobbe-kniver smile.gif De er av v eldig god kvalitet.

Jeg har ingen av delene selv, men har fått brukt og sett på begge.

Skal du ha kniver som fungerer veldig bra som samtidig ser fine ut, velger du Global.

Skal du derimot ha kongen på haugen, velger du Sanelli.

Jeg tror det viktige er å kjøpe kniver for ulike formål. 6-12 ulike kniver er jo ikke uvanlig.

De ti siste årene i kokkeyrket, brukte jeg Sanelli-kniver. Fordelen med disse, kontra Dick/Victorinox osv. er at Sanelliknivene var ekstremt enkle å holde skjerpet. 

Det eneste knivmerket hvor man kun klarte seg med knivstålet, for å holde oppe kvaliteten.

Et annet pluss ved dem var at de koste ca. halvparten så mye som de konkurrerende merkene.

:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Victorinox er det merket som gir mest "kniv" for pengene, og er å anbefale.

Som nevnt tidligere er oppbevaring veldig vesentlig, og jevnlig bruk av slipestål.

Global kniver er helt greie kniver, men ikke til den prisen de har. "Status kniver" kan man kalle de, mange får også vondt i hendene ved bruk av global, pga dårlig håndtak. Men, dette er forskjellig fra person til person.

Sats på Victorinox du

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Anbefaler Victorinox, kom best ut i test på TV2 hjelper deg, hvis jeg ikke husker feil. Knivene ligger vel på mellom 200-400 kr pr stk.

Victorinox anbefales.. god kvalitet og mye brukt av kokker jeg kjenner... Husk å kjøpe et godt skjær jern... og så skal knivene ikke i nærheten av verken Sun ultra eller oppvaskmaskinen ;-)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Det er ikke så mange keramiske kniver å oppdrive da sad.gif

Og kermisk koster ikke noe mer enn Global, Sabatier etc.

Noen som har linker til keramiske? Var litt få på www.ceramic-knives.com

Er ikke så særlig mer i dag selv om dette er mange år siden.

Du har http:www.mineoppskrifter.no/products-page-2/keramiske-kniver/

Ellers kan jeg også anbefale Victorinox kniver, medium dyre og ligger godt i hånda. Ikke glem å kjøpe et godt slipejern, gjerne i keramikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...