Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags kjøkkenkniver er bra?

Gjest Slettet-QqZexW9o

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QqZexW9o

Har begynt å skifte ut kjøkken utstyret med "kvalitets" produkter. Har byttet ut kasseroller,stekepanne etc men har enda ikke byttet ut kniver og sånt.

Har hørt at solingen kniver er sterkt anbefalt av kokker og kjøkkensjefer men jeg er ikke kokk. Er solingen anbefalt og er bra så kjøper jeg det. Ute etter noe som er bra og holder.

Så hva slags kniver kan dere anbefale meg?

Erfaringer og tester kan dere skrive litt om hvis det er mulighet :wink:

Takker for respons

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sanelli eller Glogal er jo proff-kniver.

Hvis du ser etter i matbutikker så benytter de seg av kniver med grønnt skaft. Denne er sanelli kniver. Mange proff-kokker benytter også disse...

Global er snobbe-kniver :) De er av v eldig god kvalitet.

Jeg har ingen av delene selv, men har fått brukt og sett på begge.

Skal du ha kniver som fungerer veldig bra som samtidig ser fine ut, velger du Global.

Skal du derimot ha kongen på haugen, velger du Sanelli.

Jeg tror det viktige er å kjøpe kniver for ulike formål. 6-12 ulike kniver er jo ikke uvanlig.

Lenke til kommentar

Noe av det viktigste å tenke på er oppbevarign. Dette er uavhengig om man kjøper svindyre kniver eller billigere kniver. Har man lagt litt mer i kniver enn 200,- for sett a 5 kniver bør man oppbevare de på en orntlig måte. ligger knivene sammen i skuffen blir de garantert slue samme hvor mye du gav for de, og da hjelper det ikke om de er perfekt avbalansert. Oppbevar knivene i blokk eller på magnetlist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Jeg hørte litt rundt og fikk en knall tilbud på Global kniv sett(9stk med koffert) til rundt 3000kr. Ordinær pris var vist 11000kr :o

Lenke til kommentar

Brødkniven min fra IKEA er topp! :D

Men den ble kjøpt enkeltvis og ikke i noe sett. Tviler litt på om knivsettene fra IKEA til 200,- er så bra, men dette var en topp brødkniv, tung og bra, skjærer det meste (til og med fingre, dette er en kniv som har resultert i 3 sting!).

Kosta ca 200,- hvis jeg ikke husker feil.

Sikkert ikke det du er ute etter, men det er topp kvalitet for studenter som meg.

Lenke til kommentar

Husker ikke merket men jeg så på noen virkelig godsaker av noen kniver for noen måneder siden. De var laget av rent keramisk materiale. Knivbladet var hvitt og de var sylskarpe. Keramikk er mange ganger hardere enn stål så de ville sjelden kreve sliping i det hele tatt.(Kun diamant er hardere)

Ulempen er prisen. Tror den billigste jeg så kostet ca. 800kr og det var bare én fruktkniv!! :D

Sjekket litt rundt og fant faktisk knivene her:

http://www.ceramic-knives.com/

Et møst for gourmet kokker og (kniv-entusiaster :lol: )

Lenke til kommentar

Ser du ikke på TV-shop? der er jo det ene fantastiske knivsettet etter det andre. Alle demonstrert av "sjefskokker" på "store" restauranter.

Min brødkniv fra Ikea suger, men det er sikkert fordi jeg bruker den til alt fra brød, pizza, til å avlive elger og andre dyr jeg modder med bilen min. Veit ikke helt.

Lenke til kommentar

Har du ubegenset med penger, så for all del kjøp keramisk. Skal du ha en meget god brukskniv til en fornuftig pris, kjøp Victorinox! Det er mye kniv for pengene. Jeg bruker min 5.2003.22 til omtrent alt, med unntak av brød (men den funker fint til det oxo) Sabatier er fint det, men da betaler du extra for prestisje, uten at maten blir merkbart bede :woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Det er ikke så mange keramiske kniver å oppdrive da :(

Og kermisk koster ikke noe mer enn Global, Sabatier etc.

Noen som har linker til keramiske? Var litt få på www.ceramic-knives.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...