Gå til innhold

Oppretting av en noe komplisert Database (MySQL)


Anbefalte innlegg

Jeg har på papiret og i mitt hode et godt webside konsept, men må få det in på servern. Jeg sitter derfor (Dag ut og dag inn, når fritiden tilsierdet) å jobber med å lære meg MySQL og ryddig Database oppsett.

 

I know, i know RTFM, jeg har gjort det til en vis grad, jeg har lest og sett flere tutorials enn manualer tho.

 

Jeg har kommet passelig langt med inntak av kunnskap men trenger svar på noen spørsmål som jeg ikke finner i de tutorials jeg har sett på... (i tillegg har jeg funnet tutorials som har sett ut som the holy grail men de hadde mange hull.)

 

En del av siden skal våre for brukere, eksempel brukeren må "lage bruker" "logge på" og "legge ut content", "content skal sendes til moderering" og admin skal så "moderere" før publisering (jeg tror det er best at jeg lager muligheten til å slå av denne must moderate saken, for spesifikke brukere som jeg da etterhvert stoler på)

 

mitt store stygge spørsmål er da vet dere om noen tutorial som tar opp mine problem settinger? jeg er litt små lei av å lage Guestbooks og lignende.

 

Ps: dette er jo bare starten av siden så, andre litt mer avanserte tutorials hadde vært fint å få også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det du skriver her så er det vel datamodellering du ønsker å lære deg, ikke MySQL. Datamodellen blir så senere implementert (utviklet) i MySQL.

 

Det finnes en rekke gode bøker i hvert fall på datamodellering, og alle jeg har funne gode har det til felles at de ikke er spesielt lettleste, og alle er selvfølgelig på engelsk.

Lenke til kommentar
Ut i fra det du skriver her så er det vel datamodellering du ønsker å lære deg, ikke MySQL. Datamodellen blir så senere implementert (utviklet) i MySQL.

 

Det finnes en rekke gode bøker i hvert fall på datamodellering, og alle jeg har funne gode har det til felles at de ikke er spesielt lettleste, og alle er selvfølgelig på engelsk.

Såpass ja :) jeg har litt under 2 uker(om jeg skal bli ferdig med dette før andre ting tar over hverdagen min) så dette var musikk til mine ører. hmm men takk tipset da vet jeg i det minste hva jeg ser etter :)

 

(PS: engelsk gjør vanligvis slike ting enklere for meg, det er litt mer utdypende språk for slikt.)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kikke på eit rammeverk som Django, Rails eller Grails.

Med dei så slipper du å lære deg databasemodellering (sjølv om databasemodellering er svært nyttig og viktig), og du skaper resultater rekordkjapt. Bruk av ORM'er som ActiveRecord eller Hibernate sparer deg for vanvittig mykje tid og er som regel den beste lausninga for ein som ikkje har tid til å bli brukbar god i SQL.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å kikke på eit rammeverk som Django, Rails eller Grails.

Med dei så slipper du å lære deg databasemodellering (sjølv om databasemodellering er svært nyttig og viktig), og du skaper resultater rekordkjapt. Bruk av ORM'er som ActiveRecord eller Hibernate sparer deg for vanvittig mykje tid og er som regel den beste lausninga for ein som ikkje har tid til å bli brukbar god i SQL.

 

Det er nok selvmotsigelser i disse utsagnene til at jeg fikk litt noia ;) Spesiellt det jeg har uthevet er veldig galt. Resten som går på at ORM = spart tid er jeg enig i. Å bruke en ORM uten å ha kjennskap til hvordan databaser fungerer vil jeg tro må være en forferdelig opplevelse, ettersom det finnes diverse begrensninger i ORM-er som gjør at du må over til native SQL. (En klassiker er f.eks LEFT JOIN FETCH uten mulighet til å legge til ekstra kriterie i ON clausen av joinet i HQL. Det har vært en "missing feature" i lange tider...)

Lenke til kommentar

Hibernate støtter ikke LEFT JOIN med tillegg i ON clausen i tillegg til joinet.

 

Denne spørringen er ikke mulig å skrive i HQL med FETCHING...

SELECT *
FROM order LEFT JOIN statuses ON id_order = order AND statusesid = 4

 

F.eks dette er ikke mulig i HQL

FROM order o
LEFT JOIN FETCH o .statuses s ON s.statusesid = 4

 

Noe som kan være riiiimelig irriterende til tider...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

For enkle CRUD operasjoner så trenger du ikkje å skrive ein linje SQL. Hibernate har sitt bruk og gjør det svært bra.

 

At den mangler nokre features er jo ikkje så rart når SQL er fleire 10 år gammalt mot Hibernate som er nokre få år.

 

Eg trur dei fikser/legger til *viktigare* ting før det der.

Lenke til kommentar

Når jeg leser her får jeg "lyst" til å betale noen for å gjøre det, noe som ikke egentlig er akktuelt akkurat nå. MEN hva ville prisen hvert?

 

Det er vell like mye jobb som et forum, eller et nettsamfund fra scratch...

 

Lurer på prisene ved bare Databasen, eller med PHPen og Databasen som matcher(er vell mulig et must) og med admin panel... siden jeg da ikke kommer til å lære PHP eller MySQL :) . har dere peiling?

Lenke til kommentar

Du har beskrevet enkeltstående features... Hadde vært enklere å anbefale noe hvis du hadde sagt hva det skulle brukes til.

 

På jobben bruker vi et Enterprise Content Managment system (ECM) kallt alfresco

 

Bra system med alt mulig rart av features, men om det passer til ditt bruk er en annen sak.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Nei, e107 har modul for brukere. Så det er bare å registrere brukere i hytt og pine.

 

Eventuelt kan du prøve Drupal, men det har ikkje fullt like brukervennleg administrasjonsmodul etter min meining.

Jeg sitter å ser på dette nå, jeg blir litt overveldet uten nok info.

 

Ser etter en language pack på norsk men der jeg finner den er det ikke mulig å laste den ned

Nedlastningsfeil

Du har tilgang til å laste ned denne filen.

http://e107norway.org/download.php?view.13

 

Så får jeg justere templaten,

så får jeg prøve å legge til moduler.

 

Er så mye info at det er vanskelig å konsentrere meg på dette. (har ikke adhd men føles litt sånn nå)

Jeg er ikke så noob som det høres ut.

 

Har set på drupal men jeg tror du har rett om admin panelet deres

(Jeg vurderte å se hvor lett det hadde vært å lage en nett avis som ikke var full av søppel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...