Gå til innhold

BK - Lange eksponeringer på Huk

Anbefalte innlegg

Tidligere i uka var jeg på en kort tur ned til stranda på Huk på Bygdøy her i Oslo. Vanligvis er stranda full av folk i august, men heldigvis hadde det kalde været jaget alle på flukt slik at jeg kunne ta mine bilder uforstyrret :-) Hovedmålet var å få tatt noen lange eksponeringer av vannet, gjerne med en solnedgang som bakgrunn.

Jeg legger ut tre bilder, og håper på noen innspill på dem. Tar særlig i mot innspill på komposisjon, teknikk og farger. Jeg brukte stativ på alle bildene, samt et gradert gråfilter og et vanlig gråfilter.

post-50883-1218724846_thumb.jpg

5 sekunder - 16mm - f/16

post-50883-1218722101_thumb.jpg

10 sekunder - 13mm - f/16

post-50883-1218722119_thumb.jpg

25 sekunder - 13mm - f/16

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett opp det siste, slik det får en bein horisont. Hvis det er beint er det bare øyet som spiller meg et puss. Det ser ut til å helle mot venstre.

Likte dette best, dog. Det ble faktisk ganske behagelig å se på.

Det første mangler litt for mye i forgrunnen. Du burde ikke ha kuttet steinen da den kan "bære" bildet. Ellers er det overeksponert, noe som er litt rart iom at du hadde et GND filter i bruk..

Det midterste ble så som så etter min mening. Litt for nøytralt til å skille seg ut fra mengden med slike bilder.

Lenke til kommentar

Takker for alle kommentarer og innspill!

Rett opp det siste, slik det får en bein horisont. Hvis det er beint er det bare øyet som spiller meg et puss. Det ser ut til å helle mot venstre.

Likte dette best, dog. Det ble faktisk ganske behagelig å se på.

Det første mangler litt for mye i forgrunnen. Du burde ikke ha kuttet steinen da den kan "bære" bildet. Ellers er det overeksponert, noe som er litt rart iom at du hadde et GND filter i bruk..

Det midterste ble så som så etter min mening. Litt for nøytralt til å skille seg ut fra mengden med slike bilder.

Jeg var selv litt i tvil på om det siste bildet var skjevt eller ikke. Jeg brukte i utgangpunktet et slikt mini-vater som en fester i blitsskoen, så det burde være rett. Flaggstangen heller jo mot venstre, men jeg velger å tro at det skylles vidvinkelen...

For meg virker ikke det første bildet overeksponert, men jeg har i det siste stadig vært usikker på om skjermen på laptoppen min kanskje burde kalibreres... Hvis det er de utbrente partiene i horisonten du tenker på, var det nok dessverre ikke til å unngå. Mulig jeg hadde lyktes bedre med et "hardt" G-ND, men mitt filter har en myk overgang slik at effekten blir kraftigere lenger opp...

For øvrig er jeg helt enig i at jeg burde ha beholdt mer av forgrunnen på det første bildet. Men solen forsvant fort, og det ble dessverre litt hastverksarbeid for å få med seg de siste solstrålene...

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, hehe...skulle tro landskapsbilder var enkle å ta, men når lyset stadig endrer seg blir det litt stress! :D

Tok noen bilder ved en soloppgang for ikke lenge siden og jeg prøvde å se etter motiver, men fikk det veldig fort travelt da jeg innså at solen ikke venter på meg ;)

Det ble et set ut av det likevel, men gjett om jeg fikk det travelt :p

Bildene er ikke supre, dog hadde jeg bare hatt kamera ca. 20 dager da de ble tatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...