Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 og utbygging av ADSL

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om Tele2 oppgraderer sentraler for ADSL? Jeg ble nemlig meget overrasket i dag da jeg mottok en mail fra Tele2 der det står at Tele2 har utvidet sitt dekningsområde på ADSL og at de tilbyr meg ADSL uten telefon, selv om min sentral ikke er planlagt utbygd av Telenor dette året. (Jeg bor på Gol i Buskerud) Glad og fornøyd sendte jeg inn en bestilling på ADSL Large 1024/256 til kr 589,- per mnd (jeg måtte velge med montør siden jeg ikke har telefon) og fikk kort tid etterpå en bekreftelse på at jeg ville få en endelig leveransedato i et eget brev.

Er jeg virkelig så heldig eller vil jeg få et negativ svar i posten?

Noen flere som har fått denne mailen i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om Tele2 oppgraderer sentraler for ADSL? Jeg ble nemlig meget overrasket i dag da jeg mottok en mail fra Tele2 der det står at Tele2 har utvidet sitt dekningsområde på ADSL og at de tilbyr meg ADSL uten telefon, selv om min sentral ikke er planlagt utbygd av Telenor dette året. (Jeg bor på Gol i Buskerud)

Gol er da utbyggd i følge listene til Telenor Networks.

Lenke til kommentar

Den mailen du fikk av Tele2 tror jeg ikke sier at dem kan levere deg bredbånd. Jeg har også fått en mail av Tele2. Du har eller har hatt en mail adresse eller noen sånt hos Tele2 slik at dem har deg på sin kontakt liste. Kan vel være nok om du også har registrert deg på interesse liste.

Tele2 bygger IKKE ut selv. Dem har bare utvidet tilbudet sitt i fra å levere i 3 fylker til å ha samme dekning som telenor har. Når telenor bygger ut får du også bredbånd.

Jeg venter på Tele2 selv....kommer i Mai!

Lenke til kommentar

snufs, snufs :cry: cyprez hadde nok rett...jeg fikk ny mail nå: "Vi takker for din henvendelse til Tele2 ADSL, men kan dessverre ikke levere på din adresse. Hilsen Tele2"

Jeg gir opp!! :grumpy: Det er like før jeg selger huset og flytter til et sted som leverer ADSL.

Lenke til kommentar
jeg bor i ett byggefelt ca 3 km fra sentrum og er koblet opp mot en annen sentral som ikke er utbygd. :(

Det er samme situasjon som jeg er i, skjønt jeg bor ikke så langt som 3 km fra "mitt" sentrum. Men for litt over en uke siden pratet jeg med BlueCom om problemet mitt, og da prøvde de å bestille noe de kalte "krysskobling" til en sentral klargjort for ADSL. Såvidt jeg skjønte betyr dette at de leier en ekstra linje fra den utbygde sentralen og kobler dette sammen på noe vis. Nå har jeg fått leveringsbekreftelse på ADSL linje, med sambandsnr. og dato for når linjen skal være ferdig konfigurert :D

Kanskje verdt å prøve en telefon til BlueCom...?

Lenke til kommentar
jeg bor i ett byggefelt ca 3 km fra sentrum og er koblet opp mot en annen sentral som ikke er utbygd.  :(

Det er samme situasjon som jeg er i, skjønt jeg bor ikke så langt som 3 km fra "mitt" sentrum. Men for litt over en uke siden pratet jeg med BlueCom om problemet mitt, og da prøvde de å bestille noe de kalte "krysskobling" til en sentral klargjort for ADSL. Såvidt jeg skjønte betyr dette at de leier en ekstra linje fra den utbygde sentralen og kobler dette sammen på noe vis. Nå har jeg fått leveringsbekreftelse på ADSL linje, med sambandsnr. og dato for når linjen skal være ferdig konfigurert :D

Kanskje verdt å prøve en telefon til BlueCom...?

Jeg sendte i går en mail til Bluecom og spurte om de kunne sjekke opp dette. Her er svaret jeg fikk:

Hei!

Ved søk på det oppgitte telefonnummeret får vi følgende svar:

ADSL ikke tilgjengelig, sentralpunktet har ikke utstyr for produktet.

Med vennlig hilsen

BlueCom AS

Ikke mye hjelp å få der gitt :evil:

(har sendt samme mail til Tiscali også, venter fortsatt på svar)

Lenke til kommentar

Ikke mye hjelp å få der gitt  :evil:  

Da er det greiest og gå via en forhandler som gidder og følge opp saken.

Det er svært vanskelig og finne frem i TN-systemet og du skal ha flaks for og finne en selger hos Bluecom som vet eller gidder og prøve seg på slike stunt.

Lenke til kommentar

Etter at jeg skrev det første innlegget mitt i denne tråden har jeg imidlertid blitt gjort oppmerksom på at dette er snakk om å benytte utjevningskabel mellom hovedsentral og "undersentral" (RSU), hvor hovedsentralen denne RSU'en hører til har DSLAM. Hvis sentralpunktet du hører til er en hovedsentral vil det ikke være mulig å få en slik "krysskobling" mot en annen hovedsentral, såvidt jeg har skjønt. Om det er teknisk mulig vet jeg ikke, men Telenor vil vel mest sannsynlig gjøre det de kan for å forhindre slikt.

Min tlf. linje er koblet mot en slik RSU, og hovedsetralen den hører til er utbygget med DSLAM. Det er mulig jeg er en av de ca. 25000 husstandene som kan få ADSL gjennom slik utjevningskabel etter at Telenor åpnet for denne muligheten i februar. Jeg har ihvertfall fått ADSL modem nå, og venter spent på hva som vil skje når linjen skal kobles opp om noen dager. Jeg har jo fått leveringsbekreftelse, men jeg frykter samtidig muligheten for at jeg får en telefon den dagen om at det ikke lar seg gjøre å koble opp denne linjen...

Det er nesten mer spennende enn jeg setter pris på!

PS. Det var ikke meningen å feilinformere noen, og beklager på det sterkeste hvis jeg har gjort dette. Jeg tror forøvrig du er nødt til å prate med en kundebehandler "live" hvis du skal greie å få til "skreddersydde" løsninger som dette. Jeg får også til svar at sentralpunktet jeg er tilknyttet ikke er utbygget for DSL, men likevel har jeg nå fått både leveringsbekreftelse på linjen og ADSL modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...