Trollfjes Skrevet 15. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Er det rasisme å se sitt land gå ned til detroit nivå? Må vi ha en robocop? Man er ikke rasist selv om man ikke liker holdningen til visse andre. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 15. august 2008 Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Er det rasisme å se sitt land gå ned til detroit nivå? Må vi ha en robocop? Man er ikke rasist selv om man ikke liker holdningen til visse andre. "Alle sammen fra Oppland fylke er narkomane, raner og voldtar for å få penger til narkotika. Dette gjelder absolutt alle 183 723 innbyggerne i fylket". Det blir litt i samme leia. Du må innse at folk er ikke den samme! Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 15. august 2008 Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Ser ikke hva som er galt med rasisme? Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 15. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Er det rasisme å se sitt land gå ned til detroit nivå? Må vi ha en robocop? Man er ikke rasist selv om man ikke liker holdningen til visse andre. "Alle sammen fra Oppland fylke er narkomane, raner og voldtar for å få penger til narkotika. Dette gjelder absolutt alle 183 723 innbyggerne i fylket". Det blir litt i samme leia. Du må innse at folk er ikke den samme! Vell hadde du bytta alle innbyggere med somaliere så hadde det vært godt mulig Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. august 2008 Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Her tyter brungrumset ut fra alle tenkelige kriker og kroker forstår jeg. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 15. august 2008 Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Er det rasisme å se sitt land gå ned til detroit nivå? Må vi ha en robocop? Jepp, før eller siden må man det. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. august 2008 Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Et land må nødvendigvis styres. Det skjer ved at politikerne bestemmer hva som skal være tillatt, og hva som skal være forbudt. Man gir rettigheter og plikter. Og her spiller kulturen en svært viktig rolle: Antagelig kan ethvert syn på hva som er rett og galt tilskrives kulturen, siden enhver kultur har et innebygget verdigrunnlag og et eget sett med normer, om enn i varierende grad. Særlig tydelig er dette hvor kulturen er i form av religion: Enkelte religioner har som kjent et utarbeidet regelsett, nærmest en egen, "gudegitt" jus. Enig, men samtidig har statlige myndigheter i de demokratiske landene som har forpliktet seg til inntak av en viss mengde asylsøkere, i mange tilfeller frivillig og i takt med internasjonale avtaler, også ansvar for at religiøs tilhørighet til disse mennesker respekteres. I følge demokratiske prinsipper skal all religiøs praktisering kunne utfoldes fritt. Diskriminering i forbindelse med religiøs tilhørighet er ikke i takt med demokratisk styresett. Samtidig er det viktig å fremheve at minoritetenes rettigheter er lovbeskyttet gjennom konstitusjon. Dette for å forhindre majoritetens diktatur. Dermed åpner demokratiets teoretiske tilnærming for et multikulturelt og multireligiøst samfunn. Da er det spørsmål om hva som skjer når religiøs jus strider mot verdslig jus. Uansett hvilken løsning man kommer frem til blir en av partene misfornøyd med ordningen. For hvis vi stenger for majoritets monopol åpner vi opp for minoritets monopol. Begges rettigheter er lovefestet og dermed er det opp til høyeste domstolen i landet, som er den høyeste instans med primær oppgave å tolke konstitusjon, å avgjøre. Hvis et land er kulturelt homogent, er styringen en ganske grei affære: De aller fleste vil mene at reglene er fornuftige og rettferdige. Hvis det finnes store kulturelle forskjeller innad i landet, får en derimot et problem: Reglene som lages, er kanskje fornuftige for én gruppe, mens en annen gruppe - med en annen kultur - vil mene at de er ravende gale, kanskje endog syndige. Da oppstår det lett alvorlige konflikter, minoritetsgruppene vil ikke ha samme oppfordring til å følge reglene, og det kan i verste fall oppstå lovløse områder; som resultat av alt dette får man tydeligere skiller mellom "dem" og "oss." Nettopp. Statens myndigheter har legitim bruk på vold, men hva skjer når en gruppe mennesker ikke lenger legitimerer statens legitimitet? Er de da fritatt statens legitimitet? Eller har staten legitim bruk på vold på et bestemt geografisk område uansett om folket ikke legitimerer staten? Disse spørsmålene er fremdels opp til politisk diskurs og har vært sentral siden nasjonalstaten så dagens lys en gang på 1800-tallet. Jeg tror det er sentralt at alle er enige om noen felles prinsipper, slik du påpeker. Noe som springer en i øynene i denne sammenheng, er at mindretallet må akseptere flertallets rett. Imidlertid er det nok naivt å tro at folk virkelig er så demokratiske. De fleste respekterer lovene fordi de er gode og rettferdige, ikke fordi et flertall har vært med på å bestemme dem. Og når det pga. kulturelle forskjeller kan være stor uenighet om nettopp hva som er rettferdig og riktig, kan jeg egentlig vanskelig se hvordan konfliktene skulle unngås. Det måtte i tilfelle være å lage kompromisser som både flertall og mindretall kan enes om. Men en slik kompromiss eller konsensus er umulig i enkelte land siden avstanden mellom kravene er for stor og dermed kan ikke majoriteten enes med minoriteten. Alternativt - og mer radikalt - må man kreve at de som kommer til et land, aksepterer landets allerede eksisterende verdioppfatninger. Hvordan dette skulle fungere i praksis, er dog ikke godt å si. Det er kanskje ikke så radikalt likevel. Men det er under forutsetning at en slik avtale er verifisert og ratifisert i FN, samt at landet som innfører slike regler er flink nok til å markedsføre slike ordninger. Dette for å gi klare meldinger til de som ønsker seg til dette landet slik at de er inneforstått med hva en slik inngang innebærer. Endret 15. august 2008 av statsviter Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 15. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Er det rasisme å se sitt land gå ned til detroit nivå? Må vi ha en robocop? Jepp, før eller siden må man det. Haha, det må nok til snart, det er mye kriminalitet, og du kommer ikke i fengsel for småting heller, f.eks tyveri er bare en bitteliten bot på det du har tatt ikke noe fengsel osv. så du må gjøre en del for å komme i fengsel, 30% av de som sitter i fengsel er utenlendinger btw. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 15. august 2008 Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Håper ikke folk mener det de sier her, flere av holdningene i innleggene tendenserer mot rasisme. Stort sett alle som sier noe i denne tråden mener det de sier. Helt garantert nesten...! Og der finner vi selve problemet. Det er en mengde rasister både her og i samfunnet, men dersom man peker det ut så er man "slem" og man "driver med personangrep". Det er på tide å innse at rasister faktisk ikke fortjener den respekten andre mennesker får. Det er feil å skulle la rasistene fortsette å rope om "personangrep" mens de selv får ture frem som før. Det er på tide å si fra mot rasistene, både på disksujon.no og ellers i samfunnet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. august 2008 Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Og der finner vi selve problemet. Det er en mengde rasister både her og i samfunnet, men dersom man peker det ut så er man "slem" og man "driver med personangrep". Det er på tide å innse at rasister faktisk ikke fortjener den respekten andre mennesker får. Det er feil å skulle la rasistene fortsette å rope om "personangrep" mens de selv får ture frem som før. Det er på tide å si fra mot rasistene, både på disksujon.no og ellers i samfunnet. Er det ikke tvert i mot slik at ethvert forsøk på debatt blir effektivt kneblet ved å kaste inn et "rasiststempel"? Akkurat hva som er riktig her, tror jeg kommer an på øyet som ser... Endret 15. august 2008 av klilleng Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 15. august 2008 Rapporter Del Skrevet 15. august 2008 Og der finner vi selve problemet. Det er en mengde rasister både her og i samfunnet, men dersom man peker det ut så er man "slem" og man "driver med personangrep". Det er på tide å innse at rasister faktisk ikke fortjener den respekten andre mennesker får. Det er feil å skulle la rasistene fortsette å rope om "personangrep" mens de selv får ture frem som før. Det er på tide å si fra mot rasistene, både på disksujon.no og ellers i samfunnet. Er det ikke tvert i mot slik at ethvert forsøk på debatt blir effektivt kneblet ved å kaste inn et "rasiststempel"? Akkurat hva som er riktig her, tror jeg kommer an på øyet som ser... Igjen, her kommer problemet. Når man får lov til å slenge inn generelle kommentarer mot "mørkhudete" så er man rasist. Dersom ingen får lov til å si fra om det kan man aldri komme fremover. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 16. august 2008 Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 30% av de som sitter i fengsel er utenlendinger btw. Har du en kilde på det? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 16. august 2008 Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 Igjen, her kommer problemet. Når man får lov til å slenge inn generelle kommentarer mot "mørkhudete" så er man rasist. Dersom ingen får lov til å si fra om det kan man aldri komme fremover. Er du enig i at vi har et voldsproblem i og rundt innvandrermiljøet? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. august 2008 Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 30% av de som sitter i fengsel er utenlendinger btw. Har du en kilde på det? Denne sier ca 25%: http://www.nettavisen.no/innenriks/article1768284.ece Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. august 2008 Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 Er det ikke tvert i mot slik at ethvert forsøk på debatt blir effektivt kneblet ved å kaste inn et "rasiststempel"? Akkurat hva som er riktig her, tror jeg kommer an på øyet som ser... Igjen, her kommer problemet. Når man får lov til å slenge inn generelle kommentarer mot "mørkhudete" så er man rasist. Dersom ingen får lov til å si fra om det kan man aldri komme fremover. Det må være lov å gi uttrykk for sine personlige meninger, innenfor visse begrensninger. Noen eksempler på hva jeg mener bør være tillatt å si: - "Det er for mange muslimer i norge". - "Jeg føler meg redd når jeg ser en gjeng med innvandrere". - "Vi må sende hjem flere asylsøkere". Utsagt av denne typen bør slås ned på av moderator: - "Alle innvadrere bør skytes". - "Negre er mindre verdt enn hunder". Regner med du ser forskjellen her. Har ikke fulgt så nøye med, men hvis du finner eksempler på utsagt av den nederste typen, så er det en knapp som heter "rapportér", så gjør du ihvertfall en moderator klar over innlegget. Diskusjon.no bør legge seg nær det norske lovverket når det kommer til moderering av ytringer, og være forsiktig med sensur. Lenke til kommentar
Crex Skrevet 16. august 2008 Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 (endret) jeg ser fint forskjellen og er enig med deg, man må kunne si det man mener (innenfor en viss grense.) Denne tråden er mest drittkasting mot innvandrere av hobbyrasister. jeg prøvde å komme med et saklig innlegg tideligere i posten, men det bare fortsettes å kaste dirtt alle veier. Dette er nå mer en "hatstråd" mot innvandrere enn en seriøs diskusjon.. dessverre. jeg blir bare kvalm når jeg leser alt i de første postene. jeg innser nå hvor mange hobbyrasister vi har her på forumet.. svært trist Endret 16. august 2008 av Crex Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 16. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 Er det ikke tvert i mot slik at ethvert forsøk på debatt blir effektivt kneblet ved å kaste inn et "rasiststempel"? Akkurat hva som er riktig her, tror jeg kommer an på øyet som ser... Igjen, her kommer problemet. Når man får lov til å slenge inn generelle kommentarer mot "mørkhudete" så er man rasist. Dersom ingen får lov til å si fra om det kan man aldri komme fremover. Det må være lov å gi uttrykk for sine personlige meninger, innenfor visse begrensninger. Noen eksempler på hva jeg mener bør være tillatt å si: - "Det er for mange muslimer i norge". - "Jeg føler meg redd når jeg ser en gjeng med innvandrere". - "Vi må sende hjem flere asylsøkere". Utsagt av denne typen bør slås ned på av moderator: - "Alle innvadrere bør skytes". - "Negre er mindre verdt enn hunder". Regner med du ser forskjellen her. Har ikke fulgt så nøye med, men hvis du finner eksempler på utsagt av den nederste typen, så er det en knapp som heter "rapportér", så gjør du ihvertfall en moderator klar over innlegget. Diskusjon.no bør legge seg nær det norske lovverket når det kommer til moderering av ytringer, og være forsiktig med sensur. Man kan jo føles seg ganske truet sammen med en gjeng innvandrere, visst de går rundt 20 stykk med sånne glinsende kjeder og sprett kniver rundt i Oslos gater, men også når du ikke kan se fjeset til folk = burka kan være ganske skummelt å gå med for du vet aldri om det er mann eller dame, det er den perfekte rane utstyr du kan gjemme automat våpen bak de store svette lakene. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 16. august 2008 Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 Jeg synes det er for mange innvandrere her til lands. Jeg ser dem fordi de ikke er integrerte. Hadde de tiltrukket seg mindre oppmerksomhet, ville jeg ikke brydd meg. Jeg har ikke noe spesielt argument for det. Så, skal noen slakte meg nå for å komme med "tomme påstander"? Tsk tsk. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 16. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 Rase hat = rasisme For de som er som meg som ikke liker oppførselen til mange innvandrere så er ikke det rasehat, jeg har ingenting imot fargen, og det er det som er rasisme. Ingen her har nevnt noe med at de er brune og derfor oppfører de seg dårlig, nei, sånn er det ikke ingen her er rasister folk reagerer på oppførsel og religion som er helt skrudd. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 16. august 2008 Rapporter Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Jeg kan bli høvelig nazist når det gjelder utlenninger. Jeg har ingenting imot dem før de gjør noe mot oss. Spesielt vis de er voldelige/kriminelle. Tenk på det som skjedde på asylmottaket! Herregud for en gjeng! De voldelige synes jeg skal sendes ut. Selfølgelig må det være kontroll slik at den som startet det hele blir sendt ut (og medvirkende folk), slik at de uskyldige som forsvarte seg selv kan få være i landet. Er du en utlenning fra Afrika eller annet land kan vi godt bli venner, har ikke noe problem med det. Er ikke redd andre fargede mennesker eller utlenninger før de begynner og trekke kniven, da går jeg bananas og melder meg inn i Vigrid. Endret 16. august 2008 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg