Gå til innhold

Nå begynner det og bli maaaange utenlendinger!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har de først kommet, så bør vi behandle de med respekt og integritet. Men vi bør også ha lov til å stille krav. Vold aksepterer vi ikke. Vi har lover, normer og en kultur her i Norge, den må de rett og slett bare akspetere.

Enig med deg i at de må akseptere normene og kulturen her i Norge,- men man ser jo at ikke alle gjør det. Et stort problem...

Lenke til kommentar

Du som var for innvandring, slutt og post her for det første, og for det andre: JA de har ganske mye og dele med oss, men ikke positivt, vi snakker vond lukt, masse lokaler brukt til og lage butikker som også lukter dritt og er full av nøtter som har liggi i flere måneder i en annen butikk, propper fengsler osv.

Endret av WildWolF
Lenke til kommentar

en skal ut:

asylfengsel, kennel, kyllingfarm.

rett svar:

asylfengsel, kennel, kyllingfarm.

fengsel burde ikke være en mulighet. vist de er så heldig at de for komme hit så er det deres feil vist de driter på draget.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Det som derrimot ikke er greit er at 51% av muslimene i samme aldersgruppe ikke er i arbeid. Og ikke minst 65% av Somaliere.

Har det noen gang falt deg inn at integreringspolitikken kanskje ikke fungerer slik som ønsket? Problemet ligger altså hos oss.

Muslimer lar seg ikke integrere. Det er det som er problemet.

Som sagt i en annen tråd:

Det finnes ikke et land i verden der arbeidsdeltakelsen er høyere for muslimer en for ikke-muslimer. Er det alle verdens nasjoner (inkludert muslimske) det er noe galt med eller er det islam og muslimene?

Lenke til kommentar
Det som derrimot ikke er greit er at 51% av muslimene i samme aldersgruppe ikke er i arbeid. Og ikke minst 65% av Somaliere.

Har det noen gang falt deg inn at integreringspolitikken kanskje ikke fungerer slik som ønsket? Problemet ligger altså hos oss.

Det er bare å gi opp å forklare sånne folk at vi nordmenn også skal ta en del av skylden for at somaliere ikke er godt nok integrert. I følge dem har innvandrere skylden for alt det negative som skjer i dette landet, uansett hva det måtte være. Alt det på positive er forbeholdt nordmenn for vi er feilfri, mener de. Rasjonell diskurs er ute i følge disse samfunnsmedlemmene. Skal tro hvem disse hadde lagt skylden på hvis Norge ikke hadde hatt innvandrere i det hele tatt og når ting går galt i dette landet? Av og til lurer jeg på om folk er i det hele tatt klar over at det er fra politisk hold det hele starter? Først med liberal innvandringspolitikk, også med manglende kunnskap angående integreringsprosessen og manglende kjennskap til kulturelle forskjeller. Når det til slutt går galt så legger vi skylden på innvandrere, for vi nordmenn har ikke gjort noe galt! At vi er inkompetent og mangler grunnleggende kunnskap i forhold til integrering, det er det ingen som stiller spørsmål om.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Det er bare å gi opp å forklare sånne folk at vi nordmenn også skal ta en del av skylden for at somaliere ikke er godt nok integrert. I følge dem har innvandrere skylden for alt det negative som skjer i dette landet, uansett hva det måtte være. Alt det på positive er forbeholdt nordmenn for vi er feilfri, mener de. Rasjonell diskurs er ute i følge disse samfunnsmedlemmene. Skal tro hvem disse hadde lagt skylden på hvis Norge ikke hadde hatt innvandrere i det hele tatt og når ting går galt i dette landet? Av og til lurer jeg på om folk er i det hele tatt klar over at det er fra politisk hold det hele starter? Først med liberal innvandringspolitikk, også med manglende kunnskap angående integreringsprosessen og manglende kjennskap til kulturelle forskjeller. Når det til slutt går galt så legger vi skylden på innvandrere, for vi nordmenn har ikke gjort noe galt! At vi er inkompetent og mangler grunnleggende kunnskap i forhold til integrering, det er det ingen som stiller spørsmål om.

Jeg bare fattere ikke poenget med å ta imot Somaliere ifra Kenya fordi foholdene i Somalia er så jævlige. Det er ikke vits å ta imot Somaliere heller, fordi dem har lagd bråk i sine hjemland og lager også bråk her og de koster det norske samfunn millarder.

Det norske systemet er det ikke noe galt med, det er bare noe galt med muslimene fordi de ikke klarer å tilpasse seg det norske systemet.

Lenke til kommentar

Men når dem for lov til og komme hit, verdens fineste land i mine øyne så gidder dem ikke gjøre enn dritt annet enn og sette opp de helvetes bygningene sine med religion og forstyrre arbeidskraft med å be 5 ganger daglig osv.

Hadde vi kommet ned dit og forlanget f.eks kirker så hadde vi vil blitt skutt på stedet.

Lenke til kommentar

Blir litt trist, jeg. Norge er et deilig land å leve i, det skal vi være stolte av. Vi må også jobbe for at det skal holde seg sånn. Det innebærer selvsagt at vi må diskutere innvandringspolitikken. Det går an å være motstander av innvandring uten å bli flashet som rasist. Men dessverre blir debatten raskt forsøplet av ytterliggående meninger begge veier.

Norge er en del av verdenssamfunnet. Vi har plikt til å ta vår del av byrdene, ikke bare godene. Derfor kommer det asylsøkere og flyktninger hit. Derfor sender vi soldater til Afghanistan. Derfor skal vi bidra med nødhjelp og bistandsprosjekter for å bedre forholdene i land som ikke har vært like heldige og dyktige som oss. Vi har ikke noe alternativ, selv om noen ser ut til å tro at vi kan melde oss ut av verden. Det er internasjonale regler for asyl-instituttet. Vi bør vel følge dem, eller?

Men vi er et lite land, og det går en grense for hvor mange vi klarer å ta inn over oss. Men vi har ikke vært flinke heller. Naive også. Det er lov å stille krav! Plikt til å gjøre en innsats for å bli integrert. Plikt til å holde seg til norske lover og regler. Plikt til å bidra til å opprettholde det norske velferdssamfunnet.

Men det kreves at også vi "innfødte" bidrar til integreringen. De som allerede er her, har krav på å bli behandlet som en hvilken som helst nordmann. Få en sjanse. De fleste som kommer hit er anstendige mennesker som ikke vil noe annet enn å leve livet sitt i fred og rimelig velstand. Akkurat som oss.

Norge har for øvrig innvandringsstopp. Det har vi hatt i mange år. Kun EU-borgere kan fritt søke arbeid og opphold innenfor våre grenser. Alle andre må bevise at de har krav på beskyttelse på grunn av forfølgelse eller krig.

Endret av Pals
Lenke til kommentar
Du som var for innvandring, slutt og post her for det første, og for det andre: JA de har ganske mye og dele med oss, men ikke positivt, vi snakker vond lukt, masse lokaler brukt til og lage butikker som også lukter dritt og er full av nøtter som har liggi i flere måneder i en annen butikk, propper fengsler osv.

Sist jeg sjekket var dette et forum ALLE kunne skrive på, så kanskje du skal ta det i betraktning før du ber noen om å avstå fra deres mulighet og rett til å ytre seg. At du ikke liker det de sier er ditt problem, men du kan ikke oppføre seg slik for det.

Det nokså søtt og litt tragikomisk når du slår alle under en kam med dine holdninger. Fordi du ikke liker lukten av dem, så skal de ut?

Nå har ikke jeg luktet på vennene mine, det kommer meg ikke naturlig, men sist jeg sjekket så var ikke luktene jeg passerte på vei til jobb eller i oslo sist dag særlig ille. Rent personlig må jeg innrømme at norske fjortisser har en større tendens til å stinke parfyme enn utenlandske lukter.

Jeg bare fattere ikke poenget med å ta imot Somaliere ifra Kenya fordi foholdene i Somalia er så jævlige. Det er ikke vits å ta imot Somaliere heller, fordi dem har lagd bråk i sine hjemland og lager også bråk her og de koster det norske samfunn millarder.

Det norske systemet er det ikke noe galt med, det er bare noe galt med muslimene fordi de ikke klarer å tilpasse seg det norske systemet.

Slik jeg ser det er litt flere ting som forklarer hvor enkelte sliter med å tilpasse seg. Noen er ikke her frivillig, de vil kanskje være i hjemlandet, men pga krig osv kan de ikke det av frykt for eget liv.

Noen kan være traumtiserte, har ptsd e.l. som følge av krig noe som effektivt setter stopper for deres evne til å yte, andre kan ha andre problemer som følge av opplevelser.

Jeg vet om personer fra kosovo som så barn bli slaktet og drept, som sliter med minnene og ikke fungerte så altfor bra.

Det finnes mange ting som gjør at et menneske kan slite med å tilpasse seg, men slik jeg tolker utsagnene dine så skal de enten fungere eller pelle seg vekk.

Lenke til kommentar
FOR ALL DEL, jeg er for innvandring

men jeg mener at de som kommer hit må ha noe å bidra med

vi burde innføre et system som de har i USA

man må få seg jobbtilbu FØR man kan søke arbeids og oppholdstillatelse

Umm vi har det delvis, du MÅ få deg jobbtilbudt FØR du kan få arbeidstilatelse. Trur eg isåfall, det var det eg opplevde når eg hjalp en utlending med å få seg jobb og var med han ned på kontoret for å søke om det. Har IKKE lest det i lover og regler men går ut i fra at det er sånt siden det var de vi fikk fortalt.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Kan folk prøve å starte å argumentere fremfor å spy ut galle? Går tydelig vis ikke an å diskutere innvandring uten å tiltrekke seg histen og pisten.

Nei så rart. Kunne det være fordi folk flest har fått dette problemet opp til halsen og det egentlig ikke er noe å diskutere?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...