Anthrassaloniki Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Hei, jeg forstår ikke hvor mye det koster å kjøpe nye fargetoner til laserskrivre generelt. Har ikke noe problem med å finne priser, men lurer på hvor mange patroner/kassetter en fargelaserskriver trenger. F. eks denne: Canon Laser Shot LBP-5000, 8spm 250 ark, 600dpi Jeg ser at som tilbehør til denne laserskriveren hos komplett selges det fire lasertoner; black, cyan, gul og magenta. Ser at det samme gjelder for de andre fargeskriverne som selges hos komplett. På denne laserskriverens spesifikasjoner står det følgenende: Diverse Forbruksvarer inkludert 1 x tonerpatron ( svart ) - opp til 2500 sider 1 x tonerpatron ( farge ) - opp til 2000 sider. Det følger altså 2 tonerpatroner med, svart og farge, det høres jo logisk ut. Men når jeg har brukt opp tonene og skal bestille nye, tenger jeg bare å bestille 2 (farge og sort), eller må jeg ha alle fire (black, cyan, gul og magenta)? Hva er egentlig cyan, gul og magenta? Med andre ord, når jeg er tom for farger, etter to tusen sider, hvor mye må jeg betale for 2000 nye sider med farger, kroner 675, eller (3x675) kroner 2025? Altå: etter å ha printet 2000 sider må man da virkelig kjøpe fire tonepatroner til en samlet pris på 2025 kroner? Jeg har ikke peiling på fargelaserskrivere, og skjønner ikke dette, noen som forklare meg åssen det fungerer? Endret 14. august 2008 av Anthrassaloniki Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Fargelasere har fire tonerkassetter for å kunne blande seg frem til alle farger. Så ja, den må ha fire. Levetiden er angitt med gjennomsnittlig fargedekning som utgangspunkt, og hvis du bare skriver ut fullsides bilder vil levetiden bli betraktelig kortere enn om du bare skriver ut tekst. Generelt sett er prisen pr. side lavere med en dyr skriver. På jobben har vi en Color Laserjet 5550. Skriveren koster rundt 35.000 kroner, og en tonerkassett ca. 2.500, men den en oppgitt levetid på 10.000 sider. Det viser seg at levetiden i praksis er alt fra 8.000 til over 12.000 sider pr. kassett. Av og til skriver vi ut noen hundre brosjyrer med mye bilder og heldekkende farger, og da varer de kortere tid enn ved vanlig bruk. Det som ihvertfall er helt sikkert er at fargelasere er billigere i bruk enn blekkskrivere, de er raskere og man slipper problemer med tørre blekkpatroner. Ulempene er at fargelasere bruker litt tid på å starte opp, at de er større og tyngre og at de bruker mer strøm, men en moderne fargelaser kan bruke godt i underkant av 500 watt. Hvis du skal kjøpe fargelaser gjelder det å finne balansepunktet mellom innkjøpspris og brukskostnad; jo mer du regner med å skrive ut, jo dyrere skriver kjøper du. Hvis det kan tenkes at du kommer til å bruke skriveren i nettverk lønner det seg både praktisk og prismessig å kjøpe en med innebygget nettverkskort fremfor å ettermontere det senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå