Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lang linje lengde på ADSL.

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen andre som har dette problemet, og som har en løsning på dette. Telenor har bygd ut sentralen som jeg tilhører, men jeg er 6090 meter fra sentralen, skulle så gjerne hatt ADSL :(

SDSL er et alternativ, men det er så jæ.... dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder SDSL/SHDSL så kan man ha lengre linjer, men man får ikke maks hastighet.

Data Rate (kbps)  Distanse (meter) SHDSL     Distanse (meter) SDSL

144               8300                       5600

208               7300	

272               6766                       4200

400               6467                       3900

528               5933                       3600

784               5633                       3450

1040               4967	

1168               4700                       3300

1552               4367                       3000

2064               3533	

2320               3400                       2250

Min ADSL linje på 4900-5000 meter synker på ca 1100/512.

Mere enn det klarer de ikke å skvise ut av kobberparet med den avstanden.

Lenke til kommentar

Min linje var ifølge Nextgentel på ca 5100 meter + avstand fra koblingsboks i gata og inn til leiligheten. Jeg har nå en hastighet på 672/384 Kbps (ifølge routerens "quick view") mens jeg egentlig skulle hatt 704/384 Kbps.

Jeg hadde siden i fjor sommer og frem til for kort tid siden 1024/512 Kbps abbonementet, da viste routeren at jeg var oppkoblet med ca 950/560 Kbps.

Så lang linjelengde behøver ikke å være noe stort problem :)

Lenke til kommentar

Jeg har oppdaget at det fins en teknikk som kan levere ADSL på en avstand helt opp til 82.000 fot (27km) -hvis lederene har det rette (stort -f.eks 19AWG) tverrsnittet. Det går ut på å multiplekse inntil 4 ADSL-linjer på en S/HDSL linje, som kan utstyres med flere "line-powered repeaters"

Vanlig norsk telekabel er vel som oftest 0,20mm2 (arrester meg hvis jeg tar feil) som tilsvarer 24AWG. Selv på denne kabeldimensjonen kan man få minst 10-15 km linje, og mer hvis man paralellkobler to par (gir mindre motstand og spenningsfall til repeaterene )

www.godigital.com

Nå gjenstår det bare å overbevise Telenor om å ta i bruk dette... :cry:

Lenke til kommentar
Takk faan for at kabelen min bare er 300m ca. Kan ramle ut av døra og lande på telefonsentralen omtrent  :woot:

Tja, det behøver ikke å være noen sammenheng mellom avstand til sentral og linjelengde. Min linje er på ca 4.200 meter naboen har 1.045 meter. Han er klar for ADSL, jeg må undersøkes manuelt av Telenor Networks.

Lenke til kommentar
Takk faan for at kabelen min bare er 300m ca. Kan ramle ut av døra og lande på telefonsentralen omtrent :woot:

Tja, det behøver ikke å være noen sammenheng mellom avstand til sentral og linjelengde. Min linje er på ca 4.200 meter naboen har 1.045 meter. Han er klar for ADSL, jeg må undersøkes manuelt av Telenor Networks.

Mulig mulig. Men jeg vet at den er kort ;) Husker ikke lengden nå, men den er ikke lang i allefall =)

Lenke til kommentar
Vanlig norsk telekabel er vel som oftest 0,20mm2 (arrester meg hvis jeg tar feil

Det er helt feil.standard telefonkabel er enten 0.4 eller 0.6(har også 0.9 og 1.2 , men det er i helt spesielle tilfeller)

Javel, takker for informasjonen. Mitt utsagn var bare basert på en (åpenbart litt for dårlig :oops: ) kvalifisert gjetning. Har du bakgrunn innen televerket/Telenor, eller er det andre grunner til at du vet dette?

0,4mm2 er noe tykkere enn AWG22, noe som tilsier en maksimal linje på 17,5km med tre forsterkere. I tillegg kommer avstanden fra RTU (remote terminal unit) til kunden, på 22AWG er dette maksimalt 4260 meter.

Altså er det mulig å levere ADSL opp til ca 22 km, med 0,4mm2 kabel.

0,6mm2 er litt under AWG19, og tallene for det er : 28,6km +6,0km = 34,6km.

Hvis Telenor tar i bruk dette systemet, er det nok svært få kunder som ikke kan få ADSL pga linjelengden lenger - men så var det å overbevise dem om at det lønner seg da... :cry: De tjener jo mer på folk som har ISDN/modem enn på ADSL-kundene, så de er nok helt sikkert ikke særlig velvillige :evil:

Lenke til kommentar

Hvis Telenor tar i bruk dette systemet, er det nok svært få kunder som ikke kan få ADSL pga linjelengden lenger - men så var det å overbevise dem om at det lønner seg da...  :cry:  De tjener jo mer på folk som har ISDN/modem enn på ADSL-kundene, så de er nok helt sikkert ikke særlig velvillige  :evil:

Så var det jo et spørsmål om kostnader da, hvor mye koster det og levere ei 350,- pr mnd linje med dette utstyret.

Telenor Networks satser da stort på utbygging i år så den påstanden om at de ønsker og beholde kundene på ISDN blir litt tynn.

Lenke til kommentar
Så var det jo et spørsmål om kostnader da, hvor mye koster det og levere ei 350,- pr mnd linje med dette utstyret.

Telenor Networks satser da stort på utbygging i år så den påstanden om at de ønsker og beholde kundene på ISDN blir litt tynn.

Ja, den påstanden var forsåvidt litt overdrevet, faktisk bygger de ut sentralen her til sommeren (Troms, Målselv, Andselv) i følge den lista du la ut :smile:

Men, jeg er nok dessverre en av dem som har behov for dette utstyret, det er ca 11-12 km til sentralen langs veien (og telefonstolpene følger stort sett veien, inntil kabelen forsvinner under jorda) :oops:

_Drifts_kostnadene blir nok ikke så store, selve "hylla" som monteres i 19"racket + et linjekort som støtter inntil 4 ADSL-abbonenter krever 55W.

Investeringskostnadene er mer uklare, det eneste jeg har sett er et anslag på 600-900 USD, avhengig av antall repeatere. Men det uklare er om den prisen er fordelt på alle de 4 støttede abbonentene på en linje, eller om det er den totale kostnaden -førsteinntrykket mitt var at det hørtes kanskje noe billig ut til å være totalt... ?

Litt flere tekniske opplysninger, hvis du er interessert:

Selve hylla som monteres i racket i sentralen krever 11,5" i høyden, støtter inntil 8 linjekort, og hvert kort/forsterkersystem støtter inntil 4 brukere (innen samme nabolag, åpenbart)

Hvis du er mer interessert, last ned alle PDF-filene fra

www.godigital.com og les dem :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...