Gå til innhold

Refleksjon: God nok bildekvalitet?

Anbefalte innlegg

Brukerne av disse kameraene er enkle, og de forventer at mest mulig skal virke når hjulet står på grønt. Hvis du tror du kommer noen vei ved å ramse opp ord og fraser som "bracketing" og "aktiv korrigering av dynamisk omfang", da tror jeg du tar feil.
Poenget er at bracketing-funksjonen er det du kaller HDR...

Og jeg tror uansett at den jevne familiefar egentlig ikke vet nok om dynamisk omfang til å begynne med til å egentlig føle at han trenger et eget HDR-valg på programhjulet (som gjør akkurat det samme som den eksisterende bracketing-funksjonen).

For øvrig er det rimelig upraktisk å plassere en slik funksjon på programhjulet, siden bracketing i utgangspunktet må kunne kombineres med andre programmer.

For den nybakte faren som har svidd av fem lapper på et 450D m/kitobjektiv, mens han heller burde ha valgt G9, så tror jeg altså at byggekvalitet, seriefoto, autofokus (hvilket vel strengt tatt henger sammen med objektivet og ikke huset) og andre "proff-ønsker" kommer langt ned på lista.

Ser et par av dere kommenterer at kaffetrakter-funksjonalitet ikke er noe dere ønsker dere, og i utgangspunktet er jeg stort sett enig. Poenget er bare at det altså ikke er noen som spør om hva _vi_ ønsker. Gitt at vi vanker her, så er vi ikke i målgruppen. :tease:

For å sette det på spissen, så kan vi omformulere spørsmålet til "Hvilken kaffetrakter-funksjonalitet tror og/eller håper du at kommer på neste generasjon billig-dslr?". Jeg setter altså en knapp på gps og hdr.

Her motsier jo du deg selv en smule. Tidligere mente du at funksjonene du ønsket deg var noe man først ville se nettopp på proffhus, men samtidig er det da tydeligvis funksjoner som først og fremst hører hjemme på billig-SLRer?

Jeg tror ikke innebygget GPS er noe som kommer på proffhus med det første, i hvert fall. Og HDR? Folk som kjøper en D3/1D/E3 vet antagelig hvordan bracketing-funksjonen fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største forbedringspotensialet ligger vel hos brukerne....

Rimelig dslr er nok tiltenkt en kjøpergruppe som vil ha best mulig bilder uten å ha noen store ambisjoner om å lære mye fotografering. Så forbedringspotensialet ligger i bedre automatikk og intern programvare.

Selv kunne jeg tenke meg bedre dynamisk omfang, bedre ytelse på høy ISO, ikke flere piksler og selvfølgelig rimelig dslr.

Lenke til kommentar
Her motsier jo du deg selv en smule. Tidligere mente du at funksjonene du ønsket deg var noe man først ville se nettopp på proffhus, men samtidig er det da tydeligvis funksjoner som først og fremst hører hjemme på billig-SLRer?

Hmm, ja, ser at ”toppmodell” ble stående, og skal være den første til å vedgå at dette blir misvisende i denne konteksten. Her tenker jeg nok heller på det vi i dette forum omtaler som entusiastmodell, for proffmodeller vil åpenbart hverken ha kaffetrakter eller vaffeljern.

Grunnen til at toppmodell forresten ble skrevet i første omgang, var fordi jeg opprinnelig hadde med en linje om at toppmodeller allerede har gps som tilleggsmodul. Det vel en del kompaktameraer som også har fått innebygget gps, og med prisutviklingen vi har på gps-brikker, så tror jeg altså at dette er noe som kommer for fullt.

For min egen del så er faktisk dette noe jeg ønsker meg, særlig ved skogsturer så kan man gjennom bildene faktisk se hvilken rute man har gått. Bildene blir på ingen måte bedre, men det utvidede produktet gir merverdi.

For øvrig er det rimelig upraktisk å plassere en slik funksjon på programhjulet, siden bracketing i utgangspunktet må kunne kombineres med andre programmer.

Poeng. Men igjen snakker vi om de billige modellene, og de brukerne trenger en ”grønn” hdr-knapp. Da er det mer nærliggende at hdr ramler inn som egen bokstav, for det blir for mye å holde styr på både AV og HDR på en gang.

Uansett blir dette flisespikkeri, poenget mitt er at hdr trolig er noe enkelte produsenter vil lansere som en ”must have” – samme hvor uenige puristene måtte være.

Et interessant moment er om dette kommer først på proff entusiast- eller billigmodellene. Sett ut fra et produktutviklingsståsted, så er det jo argumenter som taler for dem begge. Tradisjonelt vil ny funksjonalitet bli lansert på den dyrere av de to, men samtidig er det jo et spørsmål om betalingsvillighet i markedet. Du har definitivt et poeng i at kaffetrakter ikke appellerer til entusiastene, hvilket igjen taler for at dette kommer først (og sist?) til billigmodellene.

Det som i hvert fall er sikkert, er at billigmodellene allerede kannibaliserer entusiastmarkedet, mens entusiastkameraene kannibaliserer proffmarkedet. Dersom billigmodellene skal få flere egenskaper som kjennetegner entusiastmodellene, som f.eks. seriefoto, byggekvaitet osv, så må entusiastmodellene ”svare”, og dette blir åpenbart en spiral hvor billigmodellene til slutt kan alt som proffmodellene kan.

Dette scenarioet kan naturligvis produsentene ikke tillate at skjer, for da forsvinner hele inntektsmarginen.

edit: leif

Endret av Horge
Lenke til kommentar
Speilreflekskameraer i de lavere prisklassene selger som aldri før. Men hvordan kan de forbedres?

Les mer

Jeg likte artikkelen :-)

Forslag til forbedring: Kamera som ikke fyrer av blits fånyttes, f.eks. når motivet er for langt unna til at blits har noen hensikt.

Så ønsker jeg kamera med en "nullstillingskanpp". Flere ganger har jeg brukt "sære" innstillinger som høy ISO eller spot-meter. Så glemmer jeg å sette tilbake til "normal" verdier. På kopimaskiner finnes knapp for å kansellere innstillinger. Noe slikt ønsker jeg meg på kameraet.

Og så kunne jeg tenkt meg speilrefleks med maks. 8 MP og vanvittig gode resultater med høy ISO med prislapp under 10.000 kr..

Lenke til kommentar
Så ønsker jeg kamera med en "nullstillingskanpp". Flere ganger har jeg brukt "sære" innstillinger som høy ISO eller spot-meter. Så glemmer jeg å sette tilbake til "normal" verdier. På kopimaskiner finnes knapp for å kansellere innstillinger. Noe slikt ønsker jeg meg på kameraet.

Jeg kunne ønske en brukerdefinert funksjon hvor man kunne velge at ISO gikk tilbake til en standardinnstilling enten 1) neste gang kameraet slåes på, eller 2) etter neste datoskifte (dvs neste dag man fotograferer)

Det hadde også vært fint med hjelpelys for autofokus uten at den innebygde blitzen må være oppe (min gamle filmbaserte EOS 10 hadde dette).

Bedre automatisk hvitbalanse hadde heller ikke vært å forakte.

Et menyvalg for å slette jpg-filer hvor det finnes raw-filer hadde vært fint om man begynner å gå tom for minnekort på ferie.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i artikkelens budskap men synes det var litt tynt med konkrete ønsker. Mine ønsker for speilrefleks i crop-klassen er:

- Stabilisator som standard i alle objektiver eller kamerahus (avhengig av system). Dette er noe som vil redde svært mange bilder fra uskarphet, undereksponering eller mye støy. Det er nyttig for ca alle.

- Mer høyoppløste skjermer med bedre farger. (D3 er et forbilde i den sammenheng)

- Bedre utvalg av kameraer. Jeg vil gjerne ha minst to klasser speilrefleks i crop-klassen:

Studioversjoner (for de som vil ha flest mulig megapixler)

Sportsversjoner (for de som vil ha dynamikk, hastighet og god ISO-ytelse)

- God videofunksjon

- Raskere og bedre autofokus

- Værtetting på flere kameraer

- Mer intuitive menyer og bedrer info om fokusavstand og dybdeskarphet på skjermen når man tar bilder. Samt markering av overeksponerte og undereksponerte områder ved bruk av Live View. Kanskje også trykkfølsom skjerm der man kan trykke på Live View-skjermen for å vise hvor man vil at hvitbalansen skal hentes.

- .DNG-format og/eller OpenRaw på alle kameraer

- Intern batterilader

- Trådløs overføring av bilder via WLAN

Ellers så er nok mFT det mest revolusjonerende som skjer i år. Jeg spår salgssuksess og tilsvarende fra Canikon og Pentasung om et par år.

Lenke til kommentar
For min egen del så er faktisk dette noe jeg ønsker meg, særlig ved skogsturer så kan man gjennom bildene faktisk se hvilken rute man har gått. Bildene blir på ingen måte bedre, men det utvidede produktet gir merverdi.
Tja. Gjør det egentlig det? Ja, jeg er klar over at geotagging er "in" for tiden, men det slår meg ikke som noe som er så populært at det faktisk er marked for det som en innebygget funksjon i majoriteten av hus som blir solgt. Det er hele tiden et spørsmål om verdien av en funksjon er verdt merkostnaden for et flertall av brukere.

Poeng. Men igjen snakker vi om de billige modellene, og de brukerne trenger en ”grønn” hdr-knapp. Da er det mer nærliggende at hdr ramler inn som egen bokstav, for det blir for mye å holde styr på både AV og HDR på en gang.

Uansett blir dette flisespikkeri, poenget mitt er at hdr trolig er noe enkelte produsenter vil lansere som en ”must have” – samme hvor uenige puristene måtte være.

Du overså en del av svaret mitt her.

Hvor mange typiske "familiefotograf" kompaktkameraeiere forstår egentlig konseptet "dynamisk omfang", og kjenner til HDR som fotografisk teknikk? For den saks skyld, hvor mange kompaktkameraer vet du om som har innebygd funksjonalitet for HDR-fotografering?

De fleste "must have"-funksjonene som har blitt introdusert i konsumentmodeller i det siste (liveview, ansiktsgjenkjenning...) er ting som først har kommet på kompaktkameraer og som gjør det enklere å ta hverdagsbilder. Det er ikke funksjoner som gjør det lettere å utføre spesialiserte bildebehandlingsteknikker for spesielt interesserte.

Det hadde også vært fint med hjelpelys for autofokus uten at den innebygde blitzen må være oppe (min gamle filmbaserte EOS 10 hadde dette).
Enkelt: kjøp Nikon :p
Lenke til kommentar

For min del vil jeg har bedre egenskaper ved lavt lys, jo høyere ISO man kan ha og ha grei kvalitet jo bedre. SÅ indirekte ønsker jeg meg vel forsåvidt større sensorerer på kamraene, kan gjerne gå over til fullformat på de fleste speilrefleks. i tilegg vil jeg gjerne ha anti-vibrasjon i samtlige kamerahus, så er man ikke avhengig av at objektivet har det. GPS o.l som er nevnt her er vel ikke så dyrt, så det kan vel også uten større ulemper kastet inn i alle kamerahus for min del.

AtW

Lenke til kommentar
Største forbedringspotensialet ligger vel hos brukerne....

Dette har faktisk Nikon tatt tak i og tilbyr "gratis" kurs i fotografering (sikkert med en haug selvreklame) for kjøpere av de billigste speilrefleksene.

Jeg synes det har kommet mange gode ønsker i tråden og håper noen med innflytelse hos produsentene leser dette. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener at de speireflekskameraene vi får kjøpt nå er mer enn gode nok til i iallefall åarrangere en fotoutstilling med bilder i A3, kanskje større også. Det er sjelden en trenger større bilder.Ja, selv de billigste kitobjekivene gir gode nok bilder til å vinne en fotokonkuranse! Selfølgelig vil jeg foretrekke gode, lysterke objektiver. Men nettopp pga. lystyrken! Men-det er jo fordeler med mange pixler: Og det er hvis en stadig har behov for å ta utsnitt av bildene. Personlig bestreber jeg meg på å gjøre bildet så ferdig som mulig i opptaksøyeblikket. Slik jeg ser det har vi aldri i historien hatt slike unike muligheter til å ta flotte bilder som nå! Støy er noe en som regel kan se bort i fra før en når 800 ISO, de beste 1600 ISO. Dette var umulig da en fotgraferte med 400 ISO Diasfilm, ble kornete som fy! Og fargene kan vi få akkurat slik vi vil for å få fram den stemningen vi vil ha! Men, det å ta gode bilder krever et godt utviklet bildesyn som det alltid har vært. Hvis det er noe jeg savner er det enda bedre støyegenskaper slik at 6400 ISO blir mulig. Og at støvproblematikken på brikken blir helt løst, det ser ut som det kun er Olympus som har løst dette best til nå! Men, disse problemene tror jeg blir løst! Lykke til med fotgraferingen og ta MASSE bilder!

Lenke til kommentar
Men-det er jo fordeler med mange pixler: Og det er hvis en stadig har behov for å ta utsnitt av bildene. Personlig bestreber jeg meg på å gjøre bildet så ferdig som mulig i opptaksøyeblikket.

Velkommen til forumet :fun:

Personlig satser jeg på 200mm som største brennvidde (70-200 f/2,8 på et crop-kamera). Mer tele betyr enten mye dårligere lysstyrke og skarphet (f.eks 70-300 f4-5,6) eller en formue på objektiver og sherpaer (f.eks Canon 400mm f2,8, 5,4 kg + kofferten). Da synes jeg utsnitt er en billig og god måte å få mer tele på.

Lenke til kommentar

jeg ønsker meg mye rimeligere mellomformatkameraer!

jeg har lyst til å prøve silke kameraer, men analogt desverre

ikke en mulighet for meg :/

kan ikke akkurat si at jeg har råd til å legge ut for et 50 megapixelkamera,

bare for å prøve om jeg liker formatet, og hvordan det påvirker bildet, og det

tror jeg ikke det er så mange andre her som har heller.

Lenke til kommentar

500 000kr er fortsatt for mye for å prøve ut noe som kanskje ikke passer en!

10 000kr er i så fall en mye mer aktuell pris, men fortsatt mye for å prøve noe som kanskje ikke passer en.

(jeg tenker ikke å bare prøve noen få bilder, men "bruksprøving".

Lenke til kommentar
500 000kr er fortsatt for mye for å prøve ut noe som kanskje ikke passer en!

10 000kr er i så fall en mye mer aktuell pris, men fortsatt mye for å prøve noe som kanskje ikke passer en.

(jeg tenker ikke å bare prøve noen få bilder, men "bruksprøving".

Jeg mener du har en null for mye :)

10k USD = (ca) 50k NOK

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...