Gå til innhold

overspenningsfilter uten jordet kontakt

Anbefalte innlegg

Kjøpte et billig overspenningsfilter på Clasern, men ser at jeg ikke har jordet kontakt der det skal brukes....vil det ikke gi noen beskyttelse i det hele tatt da eller?

Evt. hva kan gjøres for å få god beskyttelse?

Endret av FCW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det gjer absolutt ingen beskyttelse. Hensikten med eit overspenningsvern er å lede ein overspenning, f.ek.s lynnedslag, til jord. Har du ikkje ein jorda stikkontakt har ikkje vernet noko stad å lede overspenningen til, det blir altså ubrukeleg.

Helst bør du ha eit grovvern i skapet og eit finvern ved utstyret, men utan jorda kontakt er det ikkje noko poeng i eit vern på utstyret. Eit vern i skapet er dyrare og du må ha elektrikar til å montere det, men det er eit alternativ. Det finnes mellomvern som står i skapet og, kor god beskyttelse det vil gje utanfinvern må andre svare på.

Skal du få deg jorda stikkontakt må heile rommet få det, ikkje kun ein stikkontakt. Om det er mogeleg er avhengig av korleis anlegget er. Om det er skjult og jord ikkje er lagt så må det trekkes nye ledningar for å få jord på plass. Er det lagt på vegg kan du være heldig og ha jord i stikkontakten, då må den i så fall skiftast og jord koplast til. Desverre var det vanleg å klippe jordledningen ved skrittet på kabelen (der ytterkappa fjernes), då må det gjerast ein del jobb for å få jord inn dersom det er mange stikkontakter i serie. Eventuelt putte inn eit par stikkontakter ekstra, eller bytte kabler som blir for korte. Står det 3 stikkontakter i serie kan ein lage nytt skritt på alle kablane og korte det inn litt. Då blir stikkontaktene flytta 10-20cm inn på kabelen. Det er altså kun når det er åpe anlegg, dvs. kabel rett på veggen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det finnes værn som gir beskyttelse selv om de ikke står i jordet kontakt. Som f.eks. norske Data iTX.

Lynvern EL-iTX er et meget solid overspenningsvern som beskytter utstyr på alle typer strømnett både med jord og uten jord. Den beste beskyttelse oppnås med vern plassert i stikkontakt med jordforbindelse.

Mener det ble sagt at disse ikke gir 100% beskyttelse mot alt uten jording i tillegg til at værnet ryker ved større overbelastninger. Har du jord på kontakten ryker ikke værnet så lett.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye batterier eller kondensatorer. Heller gnistgap el. som kortslutter når spenningen er over et vist nivå. Derfor disse ryker vist de er ujordet. Spenningen brenner opp innmaten i lynværnet. Men bedre med et svidd lynværn enn en svidd pc.

Ellers er jeg også enig med zept at det er best med grovvern i sikringsskapet. Er begrenset hva disse finværnene vi plugger i stikkontakter kan ta unna.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg aldri ha kjøpt et overspenningsvern fra Claes og stolt på at det skulle holde. Jeg har hørt mye om de fine overspenningsvernene. Det er bedre å investere et par hundrelapper ekstra, og få et av bra merke.

Jeg sier ikke at alt de selger er dritt, men når det gjelder ting som overspenning så ville jeg ikke stolt på det Clas har å tilby. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...