Gå til innhold

Den norske tannhelsetjeneste: Vi trenger et bedre tilbud!


Hvordan er tilstanden i det norske tannhelsetjenesten?  

179 stemmer

  1. 1. Er det for dyrt å benytte seg av det private tannhelsetilbudet her i norge?

    • Ja det er alt for dyrt!
      117
    • Det er dyrt, men levelig.
      32
    • Helt ok men kunne vært rimeligere
      11
    • Det er billig, men kunne ha vært billigere
      4
    • Det burde være gratis!
      64
  2. 2. Hvem bør en kontakte,sende brev til eller møte for å få ordne i dette?

    • Statsministeren
      65
    • Helseministeren
      150
    • Gunnar Lyngstad: President i Den norske tannlegeforening
      43
    • Mere forslag trengs!
      23
    • Kommunen.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De bruker 2 milliarder idag, og det er fortsatt skamdyrt for de fleste. Det ville jo selvfølgelig gått rett i taket skulle det vært finansiert noe mer. Du kan jo tenke deg hvor dyrt det skulle bli hvis man begynner å snakke om firesifrede beløp per innbygger, der de bruker tjenesten hyppigere fordi det har blitt unaturlig billig.

Lenke til kommentar
Så hvordan skal det da finansieres er spørsmålet? Ser ut som ingen tar for seg den delen av dette spørsmålet

 

Med tanke på hvor mye penger folk bruker på tannlege nå, hadde det fint gått inn under statsbudsjettet og skatteseddelen. Gjennomsnitsutgiftene til tannlege hadde faktisk gått ned. Kanskje ikke i begynnelsen, da alle plutselig vil til tannlegen for å fikse alt det gale som har skjedd de siste 100 årene, men etterhvert, si en omstillingsperiode på 10 år.

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint ja, men ta gjerne for deg argumentene mot dette som blir presentert på forrige side. Da det selvfølgelig er konsekvenser ved å offentlig finansiere det.

 

Utgiftene til tannlege hadde gått ned? Joda, selvfølgelig. Men på bekostning av andre ting og ett generellt økning i skattetrykk, og da vil også den være samfunnsøkonomisk ineffektivt. Da det ville ført til en økning i bruk av tannlege. Det er jo positivt sånn tannhelsemessig, men det er ineffektivt i forhold til allokering av ressurser og det å bygge ett bærekraftig samfunn framover.

 

Derfor barn og de med spesielt behov får dekket det, men utover det blir det for kostbart og ineffektivt å ta offentlig. Samtidig får de som virkelig har lønnsproblemer også støtte.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Jeg burde ha fikset tennene mine i fjor. Skulle egentlig dit i fjor høst da jeg hadde penger, men siden jeg gikk på skole et annet sted enn der tannlegen min er fikk jeg ikke gjort det. Etter den tid har jeg passert 20 og får ikke rabatt mer hos tannlegen. Siden jeg ikke har penger om dagen heller blir det til at jeg bare utsetter det, noe som ikke er helt bra...

Lenke til kommentar
Jeg burde ha fikset tennene mine i fjor. Skulle egentlig dit i fjor høst da jeg hadde penger, men siden jeg gikk på skole et annet sted enn der tannlegen min er fikk jeg ikke gjort det. Etter den tid har jeg passert 20 og får ikke rabatt mer hos tannlegen. Siden jeg ikke har penger om dagen heller blir det til at jeg bare utsetter det, noe som ikke er helt bra...

Etter jeg fylte 20 fikk jeg et brev fra tannlegen der det står:

Til deg som fyller 20 år.

 

Du får i år tilbud om behandling hos offentlig tannlege til redusert pris. Du må betale 25% av gjeldene tannlegetakster.

Lenke til kommentar
2 milliarder kroner er da lommepenger. Litt ekstra skatt, litt subsidier og litt egenandel. Burde ikke være umulig.

 

Synes vi betaler mer enn nok skatt for å få billigere tilbud!

Herregud, de fleste jeg kjenner betaler rundt 1\3 av lønna si i skatt. Dette gjelder meg og.

Og noen betaler mer.. Staten er så full av penger at det tyter ut av rævva snart. Og ironisk nok så mister\taper stat mer penger enn det koster å gjøre tannlege tjenester gratis.

Så nei, mer skatt er bullshit og idioti.

Det burde blitt en egenandel på vanlige tannproblemer som boring og ting som kan være nødvendige for å opprettholde normal tannhelse. Det trenger ikke nødvendigvis å være gratis.

I dag koser det flesk...

Lenke til kommentar
De bruker 2 milliarder idag, og det er fortsatt skamdyrt for de fleste. Det ville jo selvfølgelig gått rett i taket skulle det vært finansiert noe mer. Du kan jo tenke deg hvor dyrt det skulle bli hvis man begynner å snakke om firesifrede beløp per innbygger, der de bruker tjenesten hyppigere fordi det har blitt unaturlig billig.

Overforbruk av tannhelsetjenester er vel ikke det verste som fins. Staten støtter mange andre tiltak som gir mye større ineffektivitetstap enn det subsidiert tannhelsetjeneste ville gjort. En løsning som jeg umiddelbart ser er å oppheve statstøtten til landbruket, fjerne alle tollmurer og bruke statstøtten til å betale for tannhelsetjenesten. Vips! så har man 15 mrd ekstra. I tillegg blir vi økonomer happy, fordi ineffektivitetstapet ved statstøtten til landbruket er uendelig mye større enn det statsstøttet tannhelsetjeneste.

Lenke til kommentar
De bruker 2 milliarder idag, og det er fortsatt skamdyrt for de fleste. Det ville jo selvfølgelig gått rett i taket skulle det vært finansiert noe mer. Du kan jo tenke deg hvor dyrt det skulle bli hvis man begynner å snakke om firesifrede beløp per innbygger, der de bruker tjenesten hyppigere fordi det har blitt unaturlig billig.

Overforbruk av tannhelsetjenester er vel ikke det verste som fins. Staten støtter mange andre tiltak som gir mye større ineffektivitetstap enn det subsidiert tannhelsetjeneste ville gjort. En løsning som jeg umiddelbart ser er å oppheve statstøtten til landbruket, fjerne alle tollmurer og bruke statstøtten til å betale for tannhelsetjenesten. Vips! så har man 15 mrd ekstra. I tillegg blir vi økonomer happy, fordi ineffektivitetstapet ved statstøtten til landbruket er uendelig mye større enn det statsstøttet tannhelsetjeneste.

 

Det er vel ikke det verste som finnes nei, men sammenlignet med f. eks landbruket. Så produserer landbruket ferdigprodukter som går i omløp i det norske markedet, det er betydelig flere parter som får noe å gjøre gjennom støtten til landbruket, i forhold til mellomledd og andre aktører. Der de faktisk produserer en vare som blir solgt videre. Så hvorvidt effektivitetstapet er større iforhold til tannhelsetjeneste kan diskuteres, med tanke på at landbruket bidrar på lang flere områder samfunnsøkonomisk. Ikke det at det er ineffektivt iforhold til ett landbruk styrt helt og holdent av markedet, men i all forstand er det bedre å støtte landbruket enn å gi gratis tannpleie til voksne mennesker. Der en tjeneste blir tilbudt som de fleste kan ta seg råd til, og er noe man lett kan passe på egenhånd, forutsatt at man ikke har spesielle problemer, eller er ett barn. Og disse blir vel allerede dekket.

Lenke til kommentar

Det har jeg allerede oppsummert. Ett subsidert landbruk:"Så produserer landbruket mellomprodukter og ferdigprodukter som går i omløp i det norske markedet, det er betydelig flere parter som får noe å gjøre gjennom støtten til landbruket, i forhold til mellomledd og andre aktører som er med og forvalter varer fra landbruket. Der de faktisk produserer en vare som blir solgt videre."

 

Noe som fører til en samfunnsøkonomisk gevinst som er langt høyere enn å støtte tannhelsetjenester. I og med at en subsidert tannlegetjeneste ikke vil føre til noe mer enn hyppigere forbruk av tannlege og mer støtte til tannleger, som noen allerede har kritisert her for å visstnok ha høy lønn. Det positive er jo at det vil kanskje i større grad komme utkantstannleger. Men til syvende og sist har ikke tannhelsen noen betydelig innvirkning på samfunnet (fra ett økonomisk perspektiv).

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Hvorfor er det bedre å støtte landbruket enn å tilby statsstøttet tannhelsetjeneste?

 

Det er ikke sammenlignbart.

 

Landbruket er lite effektivt fordi EU kan produsere mat på en mere effektiv og billig måte som koster norge mindre en det dagens landbruk koster. Norge er et sted der det er dyrt, lite effektivt og byråkratiskt å drive landbruk.

 

Å betale for at det skal være gratis med tannhelsetjenester i Norge subsidierer på ingen måte mindre produktive aktører.

 

Dessuten vil man nok spare penger på administrasjon hvis staten skal betale fremfor private.

Endret av Peter_Lynch
Lenke til kommentar

Etter.

 

Noe før har jeg ikke tilgjengelig ATM.

 

Fikk skrevet ut 3 sider med journal og det er ikke inkludert den i fra hun kjeveortopeden og det inngrepet som ble gjort i bodø da jeg fikk flyttet tennene fra nede til oppe og satt regulering på..

More to come...ser vist ut til at jeg får dekket mesteparten via NAV faktisk..pga jeg har medfødt dårlige tenner. Awsome.

 

post-5057-1220447389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er helt enig med dere, og mener at dette virkelig må forbedres. Jeg har forsøkt å ta dette opp, foreløpig bare med AP som jeg selv stemte sist på, men har ikke fått noen respons i det hele tatt.

 

Jeg har sendt mail til AP under "Send oss ditt innspill" her: http://www.dna.no/dna.no/Nytt-partiprogram, og skrevet innlegg på Jens Stoltenbergs side på Facebook: http://www.new.facebook.com/topic.php?uid=...&topic=5833

 

Innlegget, for de som evt ikke har Facebook:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei.

 

1) Hvorfor blir det ikke gjort noe med det elendige tilbudet i forhold til tannhelsetjenesten i Norge? Dette området nevnes sjeldent, selv om det er et stort sosialt problem - mange har ikke råd til tannlegebehandling.

 

2) Hva har AP tenkt til å gjøre med det? Under landsmøtevedtakene fra 2007 står det at "Arbeiderpartiet vil ha en offentlig tannhelsereform." (http://www.dna.no/dna.no/Arbeiderpartiets-politikk/Landsmoetevedtak-2007/Andre-politiske-saker/Satsing-paa-helse). Hva innebærer denne reformen? Når kommer vi ned til et nivå hvor det er egenandel på tannlegebehandling, og denne er inkludert i egenandelstaket?

 

Jeg håper på svar på disse spørsmålene, at problemet vil bli tatt på alvor og blir inkludert i Arbeiderpartiets kommende politikk.

 

Som sagt, så har jeg ikke fått noen respons. Jeg forsøker derfor å få media til å fokusere på det, og sender i dette øyeblikk mail til Landstinget (TV2), Tabloid (TV2) og Redaksjon EN (NRK).

 

Mailen:

Hei.

 

Hvorfor er ikke norsk tannhelsetjeneste et større debattema enn det har vært de siste årene? Å gå til tannlegen etter året man blir 20 kan potensielt medføre enormt store utgifter, og mange dropper tannlegebesøket av den grunn. De har ikke råd - og dette er, slik jeg ser det, et sosialt problem!

 

Jeg er AP-velger, og har forsøkt å få svar fra partiet "mitt" - men de ønsker tydeligvis ikke å besvare spørsmålet. Jeg har kontaktet partiet gjennom kontaktskjema på dna.no hvor de ønsket innspill til det nye partiprogrammet. I henvendelsen min ba jeg eksplisitt om å få et svar, men på en måned har svaret uteblitt. Jeg mener personlig at et negativt svar, hvor partiet innrømmer at det ikke foreligger planer om å bedre tilbudet, er bedre enn ingen svar - for da har en et utgangspunkt til å påvirke for å endre dette standpunktet. Så lenge det ikke kommer noe svar, har en som velger ingen mulighet til å angripe standpunktet konkret.

 

Jeg har dessuten kontaktet Jens Stoltenberg "direkte" gjennom hans Facebook-side. Her har Stoltenberg selv uttalt at både han selv, og medarbeidere i partiet, vil forsøke å besvare hendelser som kommer. Responsen har også her uteblitt, og det er straks en måned siden jeg kom med innlegget. Lenke til debatten jeg startet: http://www.new.facebook.com/topic.php?uid=...&topic=5833. (Dersom det er ønskelig kan jeg kopiere innlegget mitt og responsen så langt, og oversende dette til dere.)

 

Er det mulighet for at dere kan ta fatt på dette temaet?

 

Med vennlig hilsen,

(...)

 

 

PS! På diskusjon.no er det for øyeblikket en debatt rundt nettopp dette under deres politikkdel. I debatten er det henvist til flere artikler med relevant materiale og statistikk. Lenke: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...nhelsetjenesten

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...