Gå til innhold

Kan man nedgradere BIOS?

bark76

Anbefalte innlegg

Jeg har 4GB RAM installert, og har kanskje planer om å legge inn mer, og har nå prøvd å installere 64-bits Vista for å dra nytte av dette. Installeringen gikk greit, vel og merke med Memory Remap Disabled. Etterpå enabled jeg dette i bios for å få opp mine 4GB i Vista, og det gikk noenlunde greit. Vista var litt treg i oppstarten, bare. Men da jeg la inn drivere til Xi-Fi Extreme Audio fikk jeg bare beskjed om Unbootable Disk, eller noe i den duren. Jeg har lest et sted at disse to problemene kan skyldes at Vista ikke takler så mye minne installert, eller at hovedkortet ikke er oppgradert.

Jeg har et ASUS P5B-V hovedkort, og fant ut at min BIOS-versjon var fra 2006. På versjonslista fant jeg en BIOS-versjon som visstnok hadde følgende fiks: "Fixed plug 4GB memory with remap function enabled will cause fail to install Windows Vista 64 bit" Jeg tenkte derfor at det var en god idé å oppgradere. Men jeg fant også ut at den nyeste BIOS-versjonen gav følgende fix: "Fix it can not get into VISTA 64bit OS if plugged 8G memory." Dette var riktignok en beta-versjon, men ble lagt ut i mars, så jeg regnet med at den fungerte, siden det ikke har kommet noen ny versjon. Siden jeg kanskje skal ha mer minne syntes jeg det var like så greit å oppdatere til denne.

Oppgraderingen av BIOS gikk kjempefint. Det hjalp derimot ikke på feilmeldingen i Vista, og jeg fikk fortsatt ikke startet opp. Jeg bestemte meg derfor for å reinstallere. Med 2GB RAM installert og Memory Remap Disabled skjer nå følgende: Den leser installasjonsplaten og henter opp det første bildet i Vista-installeringen. Der henger den i flere minutt før den henter neste bilde, og så henger den i flere minutter igjen. PC-en jobber ikke, den bare henger. Jeg har gitt opp å installere Vista på denne måten. Jeg prøver i stedet følgende: Jeg benytter kun 2GB RAM, Memory Remap Enabled, og først da går PC-en kjapt igjen. Problemet nå er at jeg får følgende feilmelding etter å ha skrevet inn kode og valgt disk: "Installasjonsprogrammet kan ikke initalisere distribusjonsmotoren." Feilmeldingen kommer idet installasjonsprogrammet skal til å pakke ut filer til disk, så etter som jeg forstår får den ikke tak i disken. Og dette til tross for at den kommer opp i oversikten over tilgjengelige harddisker. Jeg har jo dessuten installert Vista på denne før, men da på en tidligere BIOS.

Jeg har prøvd å nedgradere BIOS igjen. Jeg tenkte å heller benytte meg av BIOS-versjonen som støtter 4GB RAM. Dog er ikke dette mulig, verken med AFUDOS, AsusUpdate eller den innebygde Flash-saken på hovedkortet (ved oppstart). Jeg får bare beskjed om at versjonen jeg prøver å oppgradere til er eldre enn den som allerede er installert, eller så får jeg beskjed om at det ikke er mulig pga annet (EEPROM?) i BIOS.

Har noen erfaring med hvordan man får til å nedgradere BIOS på Asus-kort? Må man kanskje ha en annen utgave av AFUDOS? Finnes det en måte å resette hovedkortet på, slik at jeg får den BIOS-en som var installert fra fabrikken?

Sist, men ikke minst: Det er kanskje mulig det ikke er BIOS det er noe galt med. Jeg trenger kanskje bare en driver til disken - Western Digital 500GB. Jeg har prøvd å søke på WD sine sider, men finner ingen drivere der, og ei heller vet jeg om det er dette jeg trenger.

Tips mottas med glede :)

EDIT: Jeg har nå funnet løsningen, ved å sjekke forumet til ASUS. Det er mulig via å benytte Engineering Edition av AFUDOS. Full beskrivelse av hvordan finnes her.

Til syvende og sist viste problemet med "distribusjonsmotoren" seg å være at harddisken hadde noen feil. Hvilke feil vites ikke. Jeg fikk henta den opp via en annen maskin og kjørte en fullstendig formatering. Deretter laga jeg partisjonen klar FØR jeg starta installasjonen, og dette fungerte knirkefritt.

Endret av bark76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedenfor å kalle det oppgradering/nedgradering vil jeg eller ha kallt det en oppdatering av bios :p

Skal ikke være noe i veien for at du oppdater bios med en eldre versjon på samme måte som du gjorde med den nyere versjonen. Du må altså bare få lastet ned biosen du trenger første og så installert.

Hovedkort ditt har lagret bios din i cmos, denne kan stilles tilbake til fabrikkinstillinger. Ved siden av cmos batteriet ditt er det sannsynligvis tre pinner merker CLRTC, med en brikke på to av disse pinnene, flytt denne brikkene slik at den holder på den tomme pinnen samt den i midten også som den allerede holder på.

Hvis du booter nå skal den orginale biosen være tilbake. Hvis du ikke finner ut av dette kan du prøve å fjerne cmos batteriet en stund før du setter det tilbake, skal ha samme effekt

Lenke til kommentar

Sant, "oppdatering" er muligens et bedre ord ;)

Jeg får uansett ikke til å oppdatere BIOS til en eldre versjon. Jeg har lasta ned den BIOS-utgaven jeg trenger, men jeg får som sagt melding om at det ikke er mulig, siden utgaven er eldre enn den som allerede er installert. Enten det, eller så sier AsusUpdate at det ikke er mulig grunnet EEPROM-forskjeller.

Trodde at om en valgte å resette BIOS vha pins eller batteri, så fikk en bare standardinnstillinger, samt fjernet passord og liknende. Tilbakestiller en også BIOS-versjon samtidig? Dette må jeg prøve i kveld :p

Lenke til kommentar
Trodde at om en valgte å resette BIOS vha pins eller batteri, så fikk en bare standardinnstillinger, samt fjernet passord og liknende. Tilbakestiller en også BIOS-versjon samtidig? Dette må jeg prøve i kveld :p

mulig du har rett, lenge siden sist jeg gjorde dette :p

oppdaterer du bios gjennom dos?

Lenke til kommentar

Den første oppdateringen, til den helt nyeste BIOS-versjonen, tok jeg via AsusUpdate fra Windows Vista. Dette gikk helt fint.

Når jeg prøver å endre tilbake til eldre BIOS-versjon prøver jeg via AsusUpdate, men den påstår at det ikke er mulig. Selv om jeg har satt på BIOS Downgradable. Har prøvd via AFUDOS og oppstarts-USB, men det hjelper heller ikke. Til slutt prøve jeg ASUS egen Flash-sak, som er et eget valg helt i oppstarten. Fungerer heller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet løsningen, ved å sjekke forumet til ASUS. Det er mulig via å benytte Engineering Edition av AFUDOS. Full beskrivelse av hvordan finnes her.

Til syvende og sist viste problemet med "distribusjonsmotoren" seg å være at harddisken hadde noen feil. Hvilke feil vites ikke. Jeg fikk henta den opp via en annen maskin og kjørte en fullstendig formatering. Deretter laga jeg partisjonen klar FØR jeg starta installasjonen, og dette fungerte knirkefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...