Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Routermodem Thompson st780 fra telenor, og dreambox

Anbefalte innlegg

Har fått nytt modem fra Telenor og har en Dreambox 500 fra før.

Problem: Får ikke Dreambox til å virke. Den er forsåvidt registrert av modem (ser macaddresse på tilkoplet enhet), men får ikke pinget den og får heller ikke opp noe bilde på den.

Internett fingerer ellers som det skal.

Kan det være at jeg må åpne port 80 for denne enheten? Trodde igrunn at den var åpen, i og med at internett funker på pc'er som koples til nettet.

Er litt grønn her, så hvis noen har hatt tilsvarende problem så ville jeg blitt "happy" å få vite evt løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den nye ruteren opererer med et annet IP-subnett enn den forrige, så må du sørge for at alle tilkoblede enheter blir tildelt (manuelt eller automatisk) IP-adresser som ligger i dette subnettet. På en Dreambox kan det kanskje betyr at du må trekke ut 230V-pluggen og sette den inn igjen - hvis du ikke bare kan gå inn i en meny og endre det, da. (Jeg regner med at det ikke er TV-bildet som har forsvunnet fra Dreambox'en?)

Lenke til kommentar
Hvis den nye ruteren opererer med et annet IP-subnett enn den forrige, så må du sørge for at alle tilkoblede enheter blir tildelt (manuelt eller automatisk) IP-adresser som ligger i dette subnettet. På en Dreambox kan det kanskje betyr at du må trekke ut 230V-pluggen og sette den inn igjen - hvis du ikke bare kan gå inn i en meny og endre det, da. (Jeg regner med at det ikke er TV-bildet som har forsvunnet fra Dreambox'en?)

IP er lagt inn på dreambox og det ser forsåvidt ut som om den gjennkjennes i det "nye" nettet. Den er restartet en rekke ganger.

TV bildet er på plass men i og med at det er koder som ikke kommer frem til dreamboxen, så er det kun gratis kanaler som funker.....

Derfor tyder det for meg, på at det er noe port-greier som ikke er åpnet i modemet.

Dreamboxen bruker port 80, men det trodde jeg var det samme som http.... Så derfor fatter jeg ikke dette.

Men alle forslag mottas med takk her...

Lenke til kommentar
Dreamboxen bruker port 80, men det trodde jeg var det samme som http.... Så derfor fatter jeg ikke dette.

Hvis det er DreamBox som initierer trafikken over port 80 - som når du bruker en browser på en PC -, så skulle routermodemet takle det uten videre. Hvis DreamBox'en derimot sitter og lytter etter innkommende trafikk, da må det settes opp portforwarding.

Jeg har samme routermodem selv, men jeg valgte å sette det i "bridge mode" og beholde den routeren jeg hadde fra før med det gamle velprøvde oppsettet. (Så jeg har ikke drevet noe særlig med oppsett av Thomson ST780 (WLT), er det vel jeg prøver å si.)

Lenke til kommentar

Hvis det er DreamBox som initierer trafikken over port 80 - som når du bruker en browser på en PC -, så skulle routermodemet takle det uten videre. Hvis DreamBox'en derimot sitter og lytter etter innkommende trafikk, da må det settes opp portforwarding.

Jeg har samme routermodem selv, men jeg valgte å sette det i "bridge mode" og beholde den routeren jeg hadde fra før med det gamle velprøvde oppsettet. (Så jeg har ikke drevet noe særlig med oppsett av Thomson ST780 (WLT), er det vel jeg prøver å si.)

Kanskje det er samme vei å gå for meg om jeg ikke får dette til.... Bruker du også Dreambox innenfor?

Uansett, hvor setter jeg den i bridgemode? Evt hva må gjøres på router innenfor?

Lenke til kommentar

Nope, jeg har ingen DreamBox ...

Jeg koblet en laptop direkte til ST780 med kabel og fulgte en oppskrift jeg fant hos Telenor Online's kunderservice. Den var riktignok for ST546 (tror jeg), men det var såpass likt at jeg greit fant fram.

I bridge mode fungerer ST780 som et "dumt" ADSL-modem. Tilkoblet telefonlinjen på den ene siden, og med en Ethernet-port (med kabel til ruteren) på den andre siden. Brukernavn og passord etc. må legges inn i ruteren, alt av DHCP-oppsett, port forwarding osv. også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...