Gå til innhold

Hjelp! Trafikkskolen prøver å svindle meg!

AreS90

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et problem med at trafikkskolen jeg hadde kjøretimer vil ha penger for kjøretimer jeg ikke har hatt. Jeg har desverre ingen timeliste selv over timene, men jeg er helt sikker at jeg ikke har hatt kjøretime da.

Da jeg begynte med kjøretimer sa jeg at jeg bare ville ha det obligatoriske, og jeg fikk en regning på dette, som jeg betalte. 2 måneder etter at jeg var ferdig med kjøretimene fylte jeg 18, så da ringte jeg inn å sourte om jeg kunne ha 2 kjøretimer rett før oppkjøring.

De sente en liste med timene jeg har hatt, men der kan de jo bare føre på hva de vil. De mener jeg har hatt flere timer enn de obligatoriske, noe som er helt idiotisk siden jeg tydelig sa jeg ikke ville ha flere....

Jeg prøvde å ringe å snakke med dem, men det ender bare med at d blir rasende og bare babler om inkasso og lignende.

Når jeg ringer nå så legger de bare på med en gang de ser det er meg :dontgetit:

Jeg har hørt om mange andre som har hatt lignende problemer med en trafikkskolen, men de har bare gitt opp og betalt litt ekstra. Det har ikke en fattig studen som meg lyst til! :mad:

Hvilke rettigheter har jeg?

Endret av AreS90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er den, du starter kjøring og gjør det klart at du kun vil ha obligatoriske kjøretimer, saken har da to mulige sanneheter som jeg ser det.

- Kjøreskolen har gitt deg flere timer uten å sagt i fra.

- De har ikke gitt deg flere timer.

Uansett situasjon så mener jeg de ikke har krav på betalt for de eventuelt ekstra timene.

Får du inkassovarsel så ring inkassoselskapet det gjelder og forklar dem at du bstrider deres krav, dermed har ikke inkassoselskapet lov til å gjøre noe. Husk å notere hvem du snakker med og når.

Lenke til kommentar
Saken er den, du starter kjøring og gjør det klart at du kun vil ha obligatoriske kjøretimer, saken har da to mulige sanneheter som jeg ser det.

- Kjøreskolen har gitt deg flere timer uten å sagt i fra.

- De har ikke gitt deg flere timer.

Uansett situasjon så mener jeg de ikke har krav på betalt for de eventuelt ekstra timene.

Får du inkassovarsel så ring inkassoselskapet det gjelder og forklar dem at du bstrider deres krav, dermed har ikke inkassoselskapet lov til å gjøre noe. Husk å notere hvem du snakker med og når.

Det er akkuratt deg jeg også kom fram til. Men jeg kan ikke bevise noe, egentlig kan ikke de heller det. Men de har sikkert avtaler med inkasso byråer og lignende. Jeg har ikke lyst til å betale masse ekstra til inkasso byrået heller.

Så jeg lurer på om jeg risikerer å tape denne saken hvis jeg nekter å betale? For hvis det kan skje så tror jeg nesten det er bare å betale den ekstra kjøretimen.....

Lenke til kommentar

Normalt så pleier vel kjøreskolene å gi så mange kjøretimer slik at løreren mener kandidaten oppfyller kravene til å bestå en oppkjøring. Så er nok lett å glemme at kandidaten bare vil ha det obligatoriske og heller ta flere timer på et senere tidspunkt når han/hun har penger til det. Så kan nok hende det er skolen som har glemt å gi deg denne beskjeden? Eller at de virkelig svindler deg.

Kan en ikke også bli nektet oppkjøring dersom man ikke har betalt for kjøretimer osv(mulig noe jeg har drømt)???????

Lenke til kommentar
Er jo f.eks. en kjøretime på vei til glattkjøringa, og du fikk helt sikkert ikke begynne rett på glattkjøringa uten kjøretimer først. De må jo vite om du er god nok, derfor hadde du nok sikkert noen timer først og en på vei til glattkjøringa.

Saken er enkel, trådstarter ville ikke ha ekstra timer da kan de ikke gi han det uten å opplyse om det.

Må en elev ha ekstra kjøretimer uansett, må de si dette og heller gi kunden mulighet til velge om han vil ta ekstra kjøretimer eller finne en annen kjøreskole.

Lenke til kommentar

Be skolen om å gi deg en liste over timer du har kjørt og som de krever betalt av deg for. Listen skal inneholde dag, klokkeslett og hvor lenge du kjørte og hvem du kjørte med (om du har kjørt med flere lærere).

Hvis du kan bevise at du var et annet sted EN av de timene har du en god sak.

Lenke til kommentar

Man får som regel 1-2 veiledningstimer, noe man MÅ ha før kjørelæreren kan la deg gå videre til det obligatoriske.

Kanskje du enten har misforstått ?

Men de burde ha opplyst om dette uansett, det er dems plikt å opplyse deg.

Mange trafikkskoler gir ikke beskjed til trafikkstajonen 'at du har fullført det obligatoriske' før de har motatt penger fra deg.

Jeg er 95% sikker på at alle kjøreskoler gjør dette. De jeg hadde grunnkurs og alt det obligatoriske med sa det tydelig og klart at 'Vi opplyser ikke trafikkstasjonen at du har fullført det obligatoriske før du har betalt utgiftene'

Lenke til kommentar

Det fins ingenting som heter minimum antall kjøretimer... Du MÅ ha:

Trafikalt grunnkurs

Veiledningstime (2stk)

Sikkerhetskurs på vei ("langkjøring")

Sikkerhetskurs på bane ("glattkjøring")

Teoriprøve

Oppkjøring

Ingenting mer.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Stusset litt på dette, ja. Det er ikke noe som sier at du må ha for eksempel 14 enkle kjøretimer med en lærer + obligatoriske før du kan ta oppkjøring.

Så sant du faktisk kan kjøre og har en mulighet til å stå på oppkjøringen så gjør du følgende:

Tar Trafikalt grunnkurs som varer i 17 timer.

Tar en veiledningstime med lærer.

Tar glattkjøring.

Tar langkjøring + teori med langkjøring.

Tar teoriprøve.

Tar oppkjøring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Stusset litt på dette, ja. Det er ikke noe som sier at du må ha for eksempel 14 enkle kjøretimer med en lærer + obligatoriske før du kan ta oppkjøring.

Så sant du faktisk kan kjøre og har en mulighet til å stå på oppkjøringen så gjør du følgende:

Tar glattkjøring.

Tar teoriprøve.

Tar oppkjøring.

Sikkert over 10 år siden jeg tok lappen men.... det er jo likevel mørkekjøring, forbikjøring, kjøring på forkjørsvei, bykjøring, etc. Er det ikke?

Lenke til kommentar

Tar glattkjøring.

Tar teoriprøve.

Tar oppkjøring.

Sikkert over 10 år siden jeg tok lappen men.... det er jo likevel mørkekjøring, forbikjøring, kjøring på forkjørsvei, bykjøring, etc. Er det ikke?

Mørkekjøring er ikke nødvendig for å ta oppkjøring. Men den må tas innen et visst tidspunkt. Forbikjøring dekkes på Sikkerhetskurs på vei ("langkjøring"). Det andre du nevner bør man lære seg på egen hånd (privat øvelseskjøring)

Lenke til kommentar

Mørkekjøring kan du ta når du tar TG, og kjøring på forkjørsvei er det samme som langkjøring, kartkjøring er også lagt til i langkjøring. Forbikjøring gjøres på langkjøring, og bykjøring er tatt bort.

Lenke til kommentar
Mørkekjøring kan du ta når du tar TG, og kjøring på forkjørsvei er det samme som langkjøring, kartkjøring er også lagt til i langkjøring. Forbikjøring gjøres på langkjøring, og bykjøring er tatt bort.

Utrolig, kan dagens nye sjåfører noe som helst?

Lenke til kommentar
Forbikjøring gjøres på langkjøring, og bykjøring er tatt bort.

Er dette endret nylig? Da jeg tok lappen i 2006 hadde jeg både forbikjøring og langkjøring som to separate timer.

Bykjøring ble lagt inn i langkjøring og kjøretimene.

Vel, de kan foreta seg noe.

§ 12. Unntak fra varslingsplikten m m

Bestemmelsene i §§ 9 til 11 gjelder ikke ved inndriving av pengekrav som er knyttet til en veksel eller en sjekk.

Går det klart fram at skyldneren søker å unndra seg betalingen, eller foreligger andre særlige forhold, kan bestemmelsene i §§ 9 til 11 fravikes i den utstrekning det er fare for at dekningsmulighetene ellers helt eller delvis vil bli forspilt.

Dersom et pengekrav bestrides, kan spørsmålet om kravet er rettmessig bringes inn til rettslig avgjørelse uten at bestemmelsene i §§ 9 til 11 først er fulgt.

Så hvis du bestrider kravet deres må det opp til en rettslig avgjørelse.

Fra § 22 til § 27 i den samme loven spesifiseres det at det er snakk om en nemd, og hvordan det hele fungerer.

Bare for å ha det på bordet. :)

Lykke til i saken, trådstarter, håper det ordner seg!

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...