Gå til innhold

får rotter "løpetid"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
egentlig ikke...mus er mer "effektive" på det

 

Så du mener at det er mus som tyter ut av kloakker og hageskur etter kun kort tid? Klippet fra Wikipedia om brunrotte:

Drektighetsperioden varer i 22 dager, og et kull består vanligvis av 8-12 unger, men opptil 20 unger har vært observert. Antall kull pr. år er vanligvis rundt 4-7. Rotter blir kjønnsmodne allerede ved 2-3 måneders alder. Levetiden er vanligvis bare rundt et år, men dette kan variere mye avhengig av miljøforholdene.

Når en rotte maksimalt kan få ut 140, jeg gjentar, 140 unger på et et år, med en drektighetsperiode på 22 dager! Da vil jeg si at de er kjent for å formere seg i rekordfart, jo. Det at de er kjønnsmodne etter 2-3 måneder styrker også min påstand.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
jaja litt overdrivelse? 140 på ett år? da må den føde konstant hele tiden og bli drektig hvær 22 dag.....

 

Du er ikke så god i matte (eller norsk) du? Som du kan se i klippet fra wikipedia står det at det har blitt observert 20 unger per kull på det meste. Altså kan rotter maksimalt føde 20 unger på en gang. Det står også at antall kull per år vanligvis er opp til 7. Hvis du ganger 20 med 7, vil du få 140. Altså kan en rotte maksimalt sette til verden 140 unger på et år.

 

EDIT: Omformulerte meg en smule.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...