Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bygge ut sentral for ADSL

Anbefalte innlegg

Hvor mye koster det å bygge ut en sentral for ADSL ? Må man sende en søknad til telenor for å gjøre dette ? Hvor lang tid vil det evt. ta før telenor innvilger søknaden ? ...

Er et lite firma som har planer om å bygge ut adsl i bygda mi, skal bare ha litt bakgrunnsinformasjon før jeg går til kommunen og tigger ... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye koster det å bygge ut en sentral for ADSL ? Må man sende en søknad til telenor for å gjøre dette ? Hvor lang tid vil det evt. ta før telenor innvilger søknaden ? ...

Er et lite firma som har planer om å bygge ut adsl i bygda mi, skal bare ha litt bakgrunnsinformasjon før jeg går til kommunen og tigger ... :)

Du finner endel info hos Jara som er det navnet som TNN bruker i denne sammenhengen.

www.jara.no

Der finner du også hva de krever for og bygge ut for deg.

Skal dere stå for det helt på egenhånd så bør dere kontakte leverandører av xDSL-utstyr.

Lenke til kommentar

Ja, er ikke jeg som driver det firmaet, jeg vil bare at de skal levere ADSL til meg. Skal bare vite litt hvor mye det koster sånn circka. For vi må få sponsing av kommunen for å få dette til ..

Det er to sentraler som skal bygges ut, så da må vi tigge sånn rundt 100 00,- kr da kanskje .. ?

Lenke til kommentar
Ja, er ikke jeg som driver det firmaet, jeg vil bare at de skal levere ADSL til meg. Skal bare vite litt hvor mye det koster sånn circka. For vi må få sponsing av kommunen for å få dette til ..

Det er to sentraler som skal bygges ut, så da må vi tigge sånn rundt 100 00,- kr da kanskje .. ?

Prisene på leie av plass i sentralen finner du på Jara, utstyret får du pris på av leverandør.

Men hvor stort er grunnlaget da?

Får da håpe det er flere en deg som er potensielle kunder.

Lenke til kommentar

Det er flere ting som koster:

Utstyret som du skal sette inn i sentralen

Linjefremføring til sentral, dvs fra DSLAM og til ISP.

Installasjon av linje til ISP fra DSLAM

Leie av plass i sentral, inkluderer strøm, rack plass etc

Installasjons avgift, for klargjøring av rack, legge opp strømkurs etc

Pluss at man må ha en Opertør Aksess avtale med Telenor for å få lov til å sette noe inn i en sentral.

Så 30000 kan bli litt knapt, er det ikke ekstra fiber eller strøm kurser til sentralen, så kan du fort komme opp mot 500 000.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er fiber i området nei, men vet at den ene sentralen er relativt ny i forhold til den andre. Er snakk om en god del kroner ja ...

Dette firmaet du prater om, er de inne i ADSL-gamet fra før av?

Hvor stort er det potensielle kundegrunnlaget?

Er det mye skoler og andre kommunale virksomheter eller bedrifter i behov for bredbånd i området?

Husk at hver bedriftskunder/kommunalevirksomhet teller for flere privatkunder sette fra ISP sin side.

Har du snakket med noen andre?

Telenor Networks krever minimum 100 kunder pr sentral, Catch krever langt færre men de er jo dyre.

Er Firstmile et alternativ?

Lenke til kommentar

www.thercom.no

Firmaet driver opprinnelig med trådløst som et prosjekt akkuratt nå. Jeg sendte de en mail angående dette produktet, men på grunn av de kostnadene dette ville medfølge, på grunn av geografiske årsaker, ble kobberløsningen xDSL nevnt istedenfor.

Det er to skoler her som helt sikkert ville kunne ha nytte av bredbåndstilbudet. Om kommunehuset har noe form for bredbånd er jeg usikker på. Har vært i kontakt med en representat for kultur her i kommunen og han sa at det med bredbånd var litt i lufta, da dette hadde blitt nevnt flere ganger før også.

Det er ikke noe stort kundepotensiale, det er derfor jeg ville vite hvor mye en sentraloppgradering ville koste, da det er et ønske om at kommunen burde sponse oppgraderingen.

Firstmile er ikke noe bra alternativ .. da det er to hovedsentraler her .. og jeg klarer ikke samle nok mennesker til å fylle opp 20 stk på hver sentral .. dessuten er prisen litt for høy til at folk hopper på lasset sånn med en gang. Er litt naive folk i den bygda her, tror folk først kommer til å få lyst på produktet når det først har blitt lansert. Da ryktene kommer til å gå og folk får en mere tillit til hele opplegget. (Velkommen til bondeland :roll: :o )

Må det svette blod og tårer til for å få bredbånd i "verdens beste land" ?

Lenke til kommentar
www.thercom.no

Firmaet driver opprinnelig med trådløst som et prosjekt akkuratt nå. Jeg sendte de en mail angående dette produktet, men på grunn av de kostnadene dette ville medfølge, på grunn av geografiske årsaker, ble kobberløsningen xDSL nevnt istedenfor.

Ja, det er enklere med trådløst hvis man har terreng for det.

Det er ikke noe stort kundepotensiale, det er derfor jeg ville vite hvor mye en sentraloppgradering ville koste, da det er et ønske om at kommunen burde sponse oppgraderingen.

Ja, i slike småkommuner er en kommunal satsning ofte helt avgjørende for og få til noe som helst.

Hvordan er kommuneøkonomien?

Firstmile er ikke noe bra alternativ .. da det er to hovedsentraler her .. og jeg klarer ikke samle nok mennesker til å fylle opp 20 stk på hver sentral .. dessuten er prisen litt for høy til at folk hopper på lasset sånn med en gang. Er litt naive folk i den bygda her, tror folk først kommer til å få lyst på produktet når det først har blitt lansert. Da ryktene kommer til å gå og folk får en mere tillit til hele opplegget. (Velkommen til bondeland :roll: :o )

Dette er nok ikke uvanlig uansett sted.

Det tar tid fra de ivrige storbrukerne hiver seg på til de mer normale kjøper, dog så ser det ut til at bredbånd endelig får vind i seilene for frem til 2002 var maset om behovet for bredbånd sterkt overdrevet hvis man så på salget.

Men hvor stor er denne bygda?

20 stk burde la seg skaffe med mindre det er ei ekstremt liten kommune.

Må det svette blod og tårer til for å få bredbånd i "verdens beste land" ?

Enda værre, det må penger til.

Og de må komme fra noen som ikke krever særlig avkastning på de i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

http://www.siljan.kommune.no/ :)

Rundt 2300 mennesker ..

"Regnskapsresultatet er meget bra med et mindreforbruk (overskudd) på kr. 950.000. Netto resultatgraden (de pengene som er igjen etter at driftsutgiftene og netto finanskostnader er betalt) er på 7,09 % som tilsvarer kr. 6.355.010." :woot:

Edit: Er ikke umulig å samle en del folk, men må da sende ut flygeblader. Men åssen kan jeg gå frem med å gjøre dette ? Kan jeg f.eks. gå til posten å høre om de kunne kopiere og sende ut til samtlige husstander i kommunen ? :shrug:

Lenke til kommentar

Edit: Er ikke umulig å samle en del folk, men må da sende ut flygeblader. Men åssen kan jeg gå frem med å gjøre dette ? Kan jeg f.eks. gå til posten å høre om de kunne kopiere og sende ut til samtlige husstander i kommunen ? :shrug:

Er det endel næringsliv i kommunen som kan være med og jobbe for en utbygging sammen med kommunen?

Ta først en skikkelig prat med kommunen så dere ikke sitter med en haug med prosjekter uten noen form for samarbeid.

Har du bil kan du jo spare endel på og leke postmann selv, men i følge endel som har prøvd er ikke flygeblader særlig effektivt.

Har dere noen lokalavis som kan lage innslag om planene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...