magnusalex Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Kom over denne artikkelen i dagens utgave av VG-nett: Her blir elevene narkotestet. Det er fryktelig sjeldent at jeg lar meg provosere av en artikkel i en nettavis, men denne tok litt kaka for min del. At en skole kan ta seg slike rettigheter... Det hadde IKKE skjedd at noen skal holde meg under oppsyn når jeg avlegger en urinprøve. Et vindu man kan se inn i rommet, men ikke ut - der man avlegger prøven? Skulle ikke vært lov, hvis du spør meg. Hva er deres synspunkter på det? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg syns ikke dette var så meget ille. Hvis det er et stort problem, og jeg vil si 1 av 10 er høyt, så må jo skolen gjøre noe. Og siden det kun er ved mistanke om rus, vil det jo være en fair løsning. Hvor den som nekter blir hentet av politiet. Mye bedre enn at alle under tvil blir hentet! Kan jo ikke ha tullete ungdom som går rundt rusa på skolen ... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Det er jeg enig i. Men det finnes mer fair måter å ta narkotester på. Hva skjedde med de gamle, gode blodprøvene? Ved første gjennomlesning tolket jeg artikkelen som at alle elever på skolen blir testet - om de vil eller ikke. Om de ikke vil, da kommer politiet. Stiller seg selvfølgelig litt annerledes dersom de kun tester de som er under misstanke. De får skylde seg selv. Men om uskyldige elever skal bli krenket på den måten (jeg ville sett på det som det) - burde de ikke få lov til å gjennomføre denne praksisen. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Syns det er mer sjokkerende at de ikke informerer elevene om at de ikke må avlegge prøvene. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Stiller seg selvfølgelig litt annerledes dersom de kun tester de som er under misstanke. De får skylde seg selv. Men om uskyldige elever skal bli krenket på den måten (jeg ville sett på det som det) - burde de ikke få lov til å gjennomføre denne praksisen. Disse to utsagnene er litt motstridende med mindre alle som er under mistanke faktisk er "skyldige". Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Enig at jeg burde formulert det litt annerledes. Poenget med uttalelsen er alikevel det samme. Dersom man viser tydelige tegn på at man bruker narkotiske stoffer, og dermed blir testet - så får man skylde seg selv. Det er ikke en unaturlig handling fra hverken skolen eller politiet. Det er som oftest en grunn til at man viser slike tegn. ... det er heller ikke like ille som om at ALLE på hele skolen skal testes. For DET hadde i mine øyne vært krenkende. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Dette er helt horriblet dersom det ikke blir godkjent av foreldre og blir utført av helsepersonell, og uansett så blir det ganske sykt å behandle en hel skole med ungdommer som narkomane. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Syns det er mer sjokkerende at de ikke informerer elevene om at de ikke må avlegge prøvene. At dette er frivillig kan tolkes på forskjellige måter. Hvis en elev nekter vil politiet bli informert. Det er skjult tvang spør du meg. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg syns ikke dette var så meget ille. Hvis det er et stort problem, og jeg vil si 1 av 10 er høyt, så må jo skolen gjøre noe. Og siden det kun er ved mistanke om rus, vil det jo være en fair løsning. Hvor den som nekter blir hentet av politiet. Mye bedre enn at alle under tvil blir hentet! Så de elevene som ikke bruker ulovlige stoffer, men alikevell nekter å ta en pisseprøve, skal de dras bort fra den undervisningen de har krav på. Det er da straff fordi de ikke vil ta en "frivillig" test. Da er ikke dette en fair løsning. Kan jo ikke ha tullete ungdom som går rundt rusa på skolen ... Gi anmerkninger, utvis elevene som går rusa på skolen. Men hva de gjør på fritiden har da skolen ikke en dritt med, derfor er disse urintestene en inngripen i privatlivet til elevene. Så lenge de ikke går ruset på skolen, så kan de likevell prestere like bra eller bedre enn de alevene som ikke ruser seg. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Det er skjult tvang spør du meg. Nettopp der noe av problemet ligger. Blir som å si: "Du kan gjerne la være å avgi prøven, men da kommer politiet for å hente degm - slik at de kan ta prøven i stedet". Er jo ingen tvil om hva man vil velge, uansett hvor "frivillig" man kaller det. Lenke til kommentar
jvik Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Ser heller ikke problemet. Pisse i et glass er unnagjort rimelig kjapt. Hva er grunnlaget for å nekte en slik test? Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Dette gjelder vell mindreårige? Selv om man kan lett godta testing for narkotika "<-- helt ødelagt ord" så er det bare visse rusmidler som slår ut på urinprøve viss man ikke ruser seg ofte. Men hasj osv vil sitte i en god stund. Selv om det ikke er misbruk.. Men stoffer som er langt mer uheldige kan man ta. Amfetamin,MDMA, eller heroin for å dra det langt. Men disse stoffene går relativt for ut av kroppen forholdt til hasj. Selv har jeg delte meninger om dette. Bra på en måte, men synes de gjør det feil. Og det kan faktisk føre med seg en del negative konsekvenser. Dette gjelder ikke bare folk som misbruker, man kan ha et relativt sunt forholdt til rusmidler men likevel få et helvete pga regelverket. Men barn bør ikke drive med rus, og da tar jeg med alkohol og, som ofte glir unna søkelyset. Men om dette er den rette måten er jeg skeptisk til. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hva slags traumer kan man få om man må avlegge en narkoprøve? Hvorfor blir man krenket om man må avlegge en narkotikaprøve? Hvordan skal man få tilegne seg data om problemet om man baserer alt på de som blir tatt eller vaag statstikk? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Synes ikke dette er noe skolene har noe med. Til min kjennskap har ikke skolen hatt noen reele problem med dette, altså skader direkte forårsaket pga. narkotikabruk, og denne narkotikatestingen er bare en unnskylding for å bli kvitt uønskede elever. Grunnen til at de ikke vil gjøre det obligatorisk for alle er at de ikke ønsker å miste de ønskede elvene som bruker narkotika (ja, de finnes). Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Ser heller ikke problemet. Pisse i et glass er unnagjort rimelig kjapt. Hva er grunnlaget for å nekte en slik test? 1. Skolen har ingenting med å anklage elever for forbrytelser, dette er politiets jobb 2. Å bli tvunget til å blotte understellet mens lærere ser på er en stor krenkelse. 3. Å gi et ultimatum der du har valget mellom å la skolepersonellet se deg pisse, og å bli politianmeldt, uskyldig eller ikke, er utpressing. 4. Denne praksisen føre til en rykteflom, uskyldig eller ikke Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 På min ungdomsskole ble noen av oss tvunget til å avlegge urinprøver. Skjedde bl.a med en kompis av meg som ble møtt på skolen av sykesøster og en gråtende mor. Bakgrunnen for mistanken var at han så så "trøtt ut om morgenen". Sier seg selv at det var en påkjennelse for en 14-åring, i tillegg til moren. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 1) Skolen plikter å kunne tilby elevene et trygt og godt læringsmiljø. Å kartlegge rusmisbruk, samt kjøre nulltåleranse er noe skolen bør kunne gjøre. 2) Helsepersonell bør foreta undersøkelsen, kan være enig om at det er ukonfortabelt at en lærer står og ser på når en tisser. Men å bli krenket? Det var da å rive kraftig i. 3) Tar man narkoprøve av noen vil rykteflommen bli enorm. Derfor, tar man prøver av alle så blir det ikke i nærheten av rykteflommen. Skolen har definitivt noe med dette å gjøre. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 1) Skolen plikter å kunne tilby elevene et trygt og godt læringsmiljø. Å kartlegge rusmisbruk, samt kjøre nulltåleranse er noe skolen bør kunne gjøre. Hvorfor skal det være skolens oppgave å kartlegge rusmisbruk? Og hvorfor er nulltoleranse det beste? Skolen har definitivt noe med dette å gjøre. Hvorfor? Lenke til kommentar
jvik Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Dette føler jeg er en sånn typisk Norsk sak som blir blåst fra en fjær til en stor hønsegård. Hva er så krenkende med å avgi pisseprøve? Det blir jo gjort i flere yrker, militæret og andre instanser. Det er forøvrig helsepersonell (helsesøster) som følger med at det ikke er juks med i bildet, og det er ingen som blir anmeldt, men politiet kan kontaktes. Elevene på skolen er også positiv til tiltaket. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Fordi at elevene tilbringer nesten halvparten av den våkne tiden i døgnet på skolen. Det er på skolen man treffer venner. Hvor mange drakk ikke sin første øl med noen venner fra skolen/klassen? Tok sitt første sigarett-trekk bak gymsalen på skolen? Skolen er en av de viktigste sosiale arenaer for barn og unge. Da skulle det bare mangle at skolen har som oppgave å være så fri som mulig for skadelige midler. Man kan ikke tolerere at ungdom driver med narkotika. De som blir tatt bør tas i nakken med en gang, og ikke få en 3-dagers utvisning osv. Spør hvor mange narkomane som ønsker at de hadde hatt noen som hadde tatt tak i de når de begynte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå