nebrewfoz Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 I "kakediagrammet" (pie chart?) ovenfor; hva er forskjellen på "Non-Religious" og "Atheist"? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 nebrewfoz, En atheist "vet" at det ikke finnes en gud, til forskjell fra en "non-religious" som innrømmer at det ikke finnes bevis for noen av delene. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 nebrewfoz, En atheist "vet" at det ikke finnes en gud, til forskjell fra en "non-religious" som innrømmer at det ikke finnes bevis for noen av delene. ateist har et fravær av en tro på en gud. ikke-religiøs er vel en person uten en definert religion. ateister er som regel ikke-religiøs Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 (endret) nebrewfoz, En atheist "vet" at det ikke finnes en gud, til forskjell fra en "non-religious" som innrømmer at det ikke finnes bevis for noen av delene. Jeg "vet" ikke, men holder muligheten for så utrolig liten ut i fra det vi faktisk vet i dag at jeg velger å eliminere den muligheten. Hvis det derimot skulle dukke opp beviser for en gud (litt bedre underbygget en det disse latterlige kreasjonistene klarer ) så blir det jo moro og se hvem sin gud som dukker opp, for selv om 33% håper på sin javhe og 19,2 % på allah er det ikke sikkert at det er en av dem som kommer..... (I så måte kan det vel også hende at ateister kommer bedre ut av det enn de som har "ridd" på feil gud... ihvertfall hvis den guden er like sjalu og hevnlysten som javhe er beskrevet..) Merkelig, men bare ved å tenke et slikt lite tankespill som det over, om vilken gud som eventuelt vil komme hvis den/de/gud kommer, er nok til at jeg holder hele religions tanken for ytterst usansynlig... Er det rart at jeg syntes de gudetro er litt rare? Endret 14. august 2008 av RWS Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Så og si alle mennesker er stort sett ateister ettersom de ikke tror på de millioner og millioner av guder som mennesker har hatt og fremdeles har - men noen velger å bare gå en gud lengre og tro på denne ene guden. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Sperren går vel ut på at selv om du kanskje har gode argumenter, så vil han jo havne i helvete hvis han skal si seg enig og gi opp troen. Tror ikke du kan klare å rive ned denne sperren med mindre noen ikke egentlig tror og bare har blitt fortalt at sånn er det og at de bruker kristendommen som en slags samling av leveregler. Man bør aldri undervurdere hvor mye tenkning som foregår, på tross av at motstanderen argumenterer for det samme om og om igjen. Argumenter mot ens personlige overbevisning kan uten tvil synke inn, det er bare at det tar tid. Virker for meg som om de fleste tidligere kristne (spesielt de av den mer ivrige sorten) går gjennom en periode med økende tvil, men denne tvilen lar de ingen få vite om. De argumenterer som vanlig før de en dag forstår at dette holder ikke. Endret 14. august 2008 av Strappado Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Men det er vanskelig å ikke smile litt av at du kaller ca 85% av verden for generelt ignorante. Reff: Argumentum ad populum. Men det er viktig å skille mellom å være uvitende og å være idiot. Det er ingen tvil om at en stor andel av religiøse faktisk er uvitende, fordi de bor i fattige land og har dermed fått dårlig med utdanning. http://www.theatlantic.com/images/issues/2...cular-graph.gif Og for de som skulle trekke fram USA som et bra eksempel, så er de mest religiøse i USA også de mest fattige: http://www.dukenews.duke.edu/2008/03/cprelease.html Ettersom religioner er gamle måter å forklare verden på, vil religioner ha større utbredelse der vitenskaplige forklaringer ennå ikke har blitt utbredt. Med andre ord: jeg vil tippe at minst halvparten av disse 85 prosentene du snakker om ikke ville vært religiøse om de fikk samme muligheter som en middels europeer. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Sperren går vel ut på at selv om du kanskje har gode argumenter, så vil han jo havne i helvete hvis han skal si seg enig og gi opp troen. Tror ikke du kan klare å rive ned denne sperren med mindre noen ikke egentlig tror og bare har blitt fortalt at sånn er det og at de bruker kristendommen som en slags samling av leveregler. Derfor hater jeg de abrahamittiske religionene. Helvete er ganske enkelt et verktøy for å true voksne og spesielt barn til å tro på noe helt latterlig. Men det er vanskelig å ikke smile litt av at du kaller ca 85% av verden for generelt ignorante Desverre så er det slik, mange mennesker trenger religion. De må ha en simpel forklaring for livet deres, og er blitt ført fra generasjon til generasjon. Jeg vil si at 85% av verden er ignorante ja, kanskje mennesker generelt er ignorante. Når det gjelder OP så ville jeg ikke kastet bort mer tid på å prøve å omvende han. Slike personer som han er "vernet" fra de djevelske argumentene du kommer med, som evt. blir sett på som en test. Det er nyttestløst å overbevise slike personer, kun dem selv kan klare det. De eneste som er verdt å diskutere med er de som er på vippepinnen. Endret 14. august 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Desverre så er det slik, mange mennesker trenger religion. De må ha en simpel forklaring for livet deres, og er blitt ført fra generasjon til generasjon. Jeg vil si at 85% av verden er ignorante ja, kanskje mennesker generelt er ignorante. Du kan jo også se det andre veien. Vi som lever i Norge og andre rike steder har det så ufattelig, ufattelig godt at vi liksom ikke trenger troen... Det virker som de fleste her bare er opptatt av fakta og vitenskap. Med en gang elementer som vi ikke klarer å forsvare gjennom ord, handling og vitenskap forekommer så orker vi ikke tenke på det. Vi gidder ikke tro, for det har vi overhode ikke bruk for. Hele kristendommen bygger på tro, det meste er usansynlig og på mange måter vanskelig å forklare å argumentere for. For en troende har det ingen mening å sette sitt kristne livssyn opp mot vitenskapelig fakta. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Sperren går vel ut på at selv om du kanskje har gode argumenter, så vil han jo havne i helvete hvis han skal si seg enig og gi opp troen. Tror ikke du kan klare å rive ned denne sperren med mindre noen ikke egentlig tror og bare har blitt fortalt at sånn er det og at de bruker kristendommen som en slags samling av leveregler. Derfor hater jeg de abrahamittiske religionene. Helvete er ganske enkelt et verktøy for å true voksne og spesielt barn til å tro på noe helt latterlig. Begynne å bli lei av å gjenta meg selv, men helvete er på ingen måte noe unikt for abrahamittiske religioner. Det er noe som finnes i så og si alle myter og religioner som har eksistert hos mennesker, helt frem til den senere tid da enkelte mener at dette er noe tull, og heller bedriver selvguderi enn å lytte til de talløse generasjonene før oss. Desverre så er det slik, mange mennesker trenger religion. De må ha en simpel forklaring for livet deres, og er blitt ført fra generasjon til generasjon. Jeg vil si at 85% av verden er ignorante ja, kanskje mennesker generelt er ignorante. Du kan jo også se det andre veien. Vi som lever i Norge og andre rike steder har det så ufattelig, ufattelig godt at vi liksom ikke trenger troen... Det virker som de fleste her bare er opptatt av fakta og vitenskap. Med en gang elementer som vi ikke klarer å forsvare gjennom ord, handling og vitenskap forekommer så orker vi ikke tenke på det. Vi gidder ikke tro, for det har vi overhode ikke bruk for. Hele kristendommen bygger på tro, det meste er usansynlig og på mange måter vanskelig å forklare å argumentere for. For en troende har det ingen mening å sette sitt kristne livssyn opp mot vitenskapelig fakta. Kloke ord. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Begynne å bli lei av å gjenta meg selv, men helvete er på ingen måte noe unikt for abrahamittiske religioner. Det er noe som finnes i så og si alle myter og religioner som har eksistert hos mennesker, helt frem til den senere tid da enkelte mener at dette er noe tull, og heller bedriver selvguderi enn å lytte til de talløse generasjonene før oss. Helvete i seg selv er ikke unikt, men måten det brukes er annerledes. Forskjellen er at i kristendom kommer du helvete dersom du ikke erkjenner Jesus, noe som innebærer at du tror på religionen (som var tema). I andre religioner og mytologier fungerer helvete som straff for de dødelige syndene du begår (drepe, stjele), feks. karma i hinduisme. Poenget mitt er at i fleste tilfeller fungerer helvete til å skremme folk fra å begå umoralske handlinger. Kristne har dratt dette enda lenger og bruker det som et våpen for å skremme personer, spesielt barn, til å tro på deres religion. Du kan jo også se det andre veien. Vi som lever i Norge og andre rike steder har det så ufattelig, ufattelig godt at vi liksom ikke trenger troen... Det virker som de fleste her bare er opptatt av fakta og vitenskap. Med en gang elementer som vi ikke klarer å forsvare gjennom ord, handling og vitenskap forekommer så orker vi ikke tenke på det. Vi gidder ikke tro, for det har vi overhode ikke bruk for. Hvordan er dette "andre veien"? Det er ganske enkelt en av de flere forutsetningene, noe som går under personer som "trenger" religion. Selvfølgelig er det til hjelp å tro på Gud for de som lever i ekstrem fattigdom, det gir de en følelse at verden ikke er så urettferdig som den egentlig er. Ser bare ikke hvordan dette er en alternativ forklaring til det jeg sa, og ikke en av de flere årsakene. Endret 14. august 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Begynne å bli lei av å gjenta meg selv, men helvete er på ingen måte noe unikt for abrahamittiske religioner. Det er noe som finnes i så og si alle myter og religioner som har eksistert hos mennesker, helt frem til den senere tid da enkelte mener at dette er noe tull, og heller bedriver selvguderi enn å lytte til de talløse generasjonene før oss. Helvete i seg selv er ikke unikt, men måten det brukes er annerledes. Forskjellen er at i kristendom kommer du helvete dersom du ikke erkjenner Jesus, noe som innebærer at du tror på religionen (som var tema). I andre religioner og mytologier fungerer helvete som straff for de dødelige syndene du begår (drepe, stjele), feks. karma i hinduisme. Poenget mitt er at i fleste tilfeller fungerer helvete til å skremme folk fra å begå umoralske handlinger. Kristne har dratt dette enda lenger og bruker det som et våpen for å skremme personer, spesielt barn, til å tro på deres religion. Eller så er du kanskje ekstra hatsk mot kristendom, siden du drar frem kristendom som noe ekstra fælt, blant alle de andre "fæle" religionene? Vet ikke om du så på wikipedia-linken i det hele tatt, men her er hvertfall et buddhistisk bilde av det som venter de som viker fra den gyldne middelvei: Edit: så ikke ut som bildet vil loade. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Buddhist_hell.jpg Det er jo ganske rart at kristendommen blir trukket frem som et så fælt eksempel. Buddhismen har jo templer som er fylt av skulpturer av demoner som sager mennesker i to osv. og buddhismen blir jo alltid brukt som eksempel på "fredelig religion". Kristendommen har ikke sånne templer i det hele tatt og kristne mener bare at folk må leve uten Gud i all evighet hvis de ikke vil ha han. Siden Gud har skapt alt godt her på jorden, og siden jorden kommer til å forsvinne, og siden Gud har skapt alt godt i evigheten og siden det er noen som ikke vil ha denne evigheten, så blir helvete naturligvis en fryktelig lidelse. Og jeg vet ikke om noen kristne som skremmer barn med helvete. Dette er vel heller propaganda fra de som synes kristendom er dumt og teit. En klisje, sånn som "kristendom er årsaken til all krig og elendighet i verden". Endret 14. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Lopen Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Begynne å bli lei av å gjenta meg selv, men helvete er på ingen måte noe unikt for abrahamittiske religioner. Det er noe som finnes i så og si alle myter og religioner som har eksistert hos mennesker, helt frem til den senere tid da enkelte mener at dette er noe tull, og heller bedriver selvguderi enn å lytte til de talløse generasjonene før oss. Helvete i seg selv er ikke unikt, men måten det brukes er annerledes. Forskjellen er at i kristendom kommer du helvete dersom du ikke erkjenner Jesus, noe som innebærer at du tror på religionen (som var tema). I andre religioner og mytologier fungerer helvete som straff for de dødelige syndene du begår (drepe, stjele), feks. karma i hinduisme. Poenget mitt er at i fleste tilfeller fungerer helvete til å skremme folk fra å begå umoralske handlinger. Kristne har dratt dette enda lenger og bruker det som et våpen for å skremme personer, spesielt barn, til å tro på deres religion. Eller så er du kanskje ekstra hatsk mot kristendom, siden du drar frem kristendom som noe ekstra fælt, blant alle de andre "fæle" religionene? Vet ikke om du så på wikipedia-linken i det hele tatt, men her er hvertfall et buddhistisk bilde av det som venter de som viker fra den gyldne middelvei: Edit: så ikke ut som bildet vil loade. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Buddhist_hell.jpg Det er jo ganske rart at kristendommen blir trukket frem som et så fælt eksempel. Buddhismen har jo templer som er fylt av skulpturer av demoner som sager mennesker i to osv. og buddhismen blir jo alltid brukt som eksempel på "fredelig religion". Kristendommen har ikke sånne templer i det hele tatt og kristne mener bare at folk må leve uten Gud i all evighet hvis de ikke vil ha han. Siden Gud har skapt alt godt her på jorden, og siden jorden kommer til å forsvinne, og siden Gud har skapt alt godt i evigheten og siden det er noen som ikke vil ha denne evigheten, så blir helvete naturligvis en fryktelig lidelse. Og jeg vet ikke om noen kristne som skremmer barn med helvete. Dette er vel heller propaganda fra de som synes kristendom er dumt og teit. En klisje, sånn som "kristendom er årsaken til all krig og elendighet i verden". Jeg vet om minst fem som skremmer barn med helvete: http://www.youtube.com/watch?v=z_UI-EBGnqk Og det så ut som det var plass til en 50-100 stykker i det auditoriet deres. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Og jeg vet ikke om noen kristne som skremmer barn med helvete. Det at du ikke vet om noen betyr jo ikke at det ikke skjer. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Og jeg vet ikke om noen kristne som skremmer barn med helvete. Det at du ikke vet om noen betyr jo ikke at det ikke skjer. Nei, vi får bare ta det for gitt at kristne flest skriker til ungene sine om de har fingrene i kakeboksen "Nå havner du i helvete din drittunge!" For det er jo sånn kristne er. Omtrent sånn som dette tror jeg: Ligner litt på meg forresten, samme sjarmerende smilet. Endret 14. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Eller så er du kanskje ekstra hatsk mot kristendom, siden du drar frem kristendom som noe ekstra fælt, blant alle de andre "fæle" religionene? Ja, kommer ikke dette godt nok frem? Er vel det som var utgangspunktet for diskusjonen. Vet ikke om du så på wikipedia-linken i det hele tatt, men her er hvertfall et buddhistisk bilde av det som venter de som viker fra den gyldne middelvei: Jeg er fullstendig klar over at både buddhisme og hinduisme har helvete, men det var vel aldri poenget? Poenget var hvordan helvete brukes i religionen. Naraka er en midlertidig (ikke evig) straff for å gjøre forbrytelser, det er ganske enkelt basert på karma. Det er jo ganske rart at kristendommen blir trukket frem som et så fælt eksempel. Buddhismen har jo templer som er fylt av skulpturer av demoner som sager mennesker i to osv. og buddhismen blir jo alltid brukt som eksempel på "fredelig religion". Kristendommen har ikke sånne templer i det hele tatt og kristne mener bare at folk må leve uten Gud i all evighet hvis de ikke vil ha han. Siden Gud har skapt alt godt her på jorden, og siden jorden kommer til å forsvinne, og siden Gud har skapt alt godt i evigheten og siden det er noen som ikke vil ha denne evigheten, så blir helvete naturligvis en fryktelig lidelse. Var diskusjonene "hvilket helvete er værst"? Diskusjonen var hvordan helvete brukes, ikke hvordan det er. Kristendommen mener også at hvis man ikke aksepterer Jesus som sin frelser så kommer du til helvete, noe som er evigvarende i motsetning til Naraka. Og jeg vet ikke om noen kristne som skremmer barn med helvete. Dette er vel heller propaganda fra de som synes kristendom er dumt og teit. En klisje, sånn som "kristendom er årsaken til all krig og elendighet i verden". Selvfølgelig ikke for deg, du bor jo i Norge. Tilfelle forekommer langt oftere i USA og muslimske stater/familier, hvorfor i all verden tror du personer som Richard Dawkins jobber så mye nettopp i mot dette? Er synd når Ola Nordmann-modellen praktiseres så langt at det blir til ignoranse. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Uansett så er det verd å gi folk en liten innsprøytning med adrenalin, enn at de skal bli utsatt for noe langt værre enn adrenalin i all evighet. Rickard Dawkins er en fanatiker. Du anser han antageligvis som en slags Guru, men det får være opp til deg. Lenke til kommentar
AIDSface Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 kristne tror at alle mennesker kommer fra noen incest skapte små jævler.. de to første menneskene på jorden var adam og eva, de fikk to sønner, kain og abel, kain drepte abel (eller motsatt) så da var det igjen 3 mennesker på jorden, så på en eller annen måte måtte jo de lage flere xD så kain måtte jo ha sex med si egen mor, og ettervert, søsteren/dattera si.. si det til de, da holder de kjeft for ei liten stund i vertfall ^^, xD Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Uansett så er det verd å gi folk en liten innsprøytning med adrenalin, enn at de skal bli utsatt for noe langt værre enn adrenalin i all evighet. Rickard Dawkins er en fanatiker. Du anser han antageligvis som en slags Guru, men det får være opp til deg. Skjønner ikke helt hvordan noe av det var ment å være på-tema. Hvis den første kommentaren betyr det jeg tror den gjør, så beviser det jo påstanden min. Mener du at ingen kristne foreldre gjør det klart for barna deres at dersom de ikke går kristendommens veg så kommer de sannsynligvis til helvete? En av grunnene til at de forteller de dette er jo fordi de frykter det skal skje med dem, det driver mange til å indoktrinere barna deres. Hadde jeg vært kristen forelder selv ville jeg definitivt fryktet at de skulle lide en slik skjebne dersom jeg ikke gjorde mitt for å lære de om religionen. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Richard Dawkins er en av de mest kunnskapsrike religionskritikerene som finnes i dag og din kommentar taler for seg. Han er opptatt av fakta og vitenskap, stikk i strid med tro og den ikke-tenking som religion representerer. Du har åpenbart ikke satt deg inn i hva han har skrevet om ulike emner gjennom årene. Når det gjelder "adrenalininnsprøytingen" din: Mener du det er riktig å gi barn en adrenalininnsprøytning ved å vise til at de havner i helvete om de ikke oppfører seg i tråd med skriftene? I så fall håper jeg du ikke kommer i kontakt med barn på noen som helst måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå