TheIlluminated Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hei, nå har jeg egentlig sett lyset og ønsker å bytte fra Windows til Linux og alt som medfører en overgang. Dette vil selvfølgelig ikke være det enkleste i verden, men det er jo derfor jeg sitter og skriver slik at alle de snille behjelpelige Linux-folka kan være til støtte. Jeg har tenkt å bruke Ubuntu, rett og slett for at jeg har prøvd det før, liker det og har greie erfaringer med det, kan faktisk ta turen innom noen av de andre som er lignende (når det er ferdig satt opp) så lenge det er grei dokumentasjon på å installere. Maskinvaren jeg har (laptop) er så og si helt kompatibel med Ubuntu utenom dvalemodus og hvilemodus, så hvis det finnes en annen distro som kan fikse dette men er litt mer vanskelig å installere kan jeg gjerne prøve meg på det. Som skrivebord er jeg glad i Gnome, liker ikke KDE (synes det blir litt "bling bling") mens jeg har ikke hatt noen erfaringer med Xfce. Ønsker selvfølgelig Compiz Fusion i tillegg til dette. Driver med littegrann forskjellig så jeg er interessert i å finne gode programmer til følgende bruksområder: Videoredigering: Programmet må støtte AVHCD Fotoredigering: Må støtte RAW (håper det finnes et program evt. bruke WINE og PS Elements) Epost: Ønsker muligheten til å importere fra Windows Mail eller Live Mail, i verste fall kan jeg forwarde masse epost Er det andre muligheter enn Thunderbird som er ganske greie med kalenderfunksjoner? Web: Et program som ligner på Adobe Dreamweaver ved tanke på kode / design funksjonen Ellers er det ikke noe vanskelig å finne de andre programmene, men generelt sett ønsker jeg det som er ovenfor og en distro som støtter .deb filer. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Fotoredigering: Må støtte RAW (håper det finnes et program evt. bruke WINE og PS Elements)GIMP støtter noen RAW format via plugins.Se også på Bibblelabs Epost: Ønsker muligheten til å importere fra Windows Mail eller Live Mail, i verste fall kan jeg forwarde masse epost Er det andre muligheter enn Thunderbird som er ganske greie med kalenderfunksjoner?Ta en titt på Evolution Web: Et program som ligner på Adobe Dreamweaver ved tanke på kode / design funksjonen Bluefish er en god kandidat.Du kan også se på Quanta Plus, men hvis du vil bruke Gnome passer kanskje Bluefish bedre siden den bruker GTK/Gnome mens Quanta er en KDE app. Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Driver med littegrann forskjellig så jeg er interessert i å finne gode programmer til følgende bruksområder: Fotoredigering: Må støtte RAW (håper det finnes et program evt. bruke WINE og PS Elements) Photoshop funker helt glimrende med Wine. Om du ønsker bruke Gimp er dette er veldig bra program syns jeg, men som med Linux er det en tilvenningssak. Epost: Ønsker muligheten til å importere fra Windows Mail eller Live Mail, i verste fall kan jeg forwarde masse epost Er det andre muligheter enn Thunderbird som er ganske greie med kalenderfunksjoner? Evolution er kanskje det beste valget. Web: Et program som ligner på Adobe Dreamweaver ved tanke på kode / design funksjonen Dreamweaver funker uten problemer med Wine... Bluefish skal jeg ikke kommentere da jeg ikke har noen erfaring med det programmet. Ellers er det ikke noe vanskelig å finne de andre programmene, men generelt sett ønsker jeg det som er ovenfor og en distro som støtter .deb filer. Da er det bare og kjøre på med Ubuntu da. Er jo en veldig bra distro for de som ønsker og utforske. Lykke Till BTW: Det som er skrevet om PS og Dreamweaver er basert på egen erfaring. Så tar ikke ansvar om det krasjer og arbeid blir tapt. Så det er trolig sikrere og lære seg Linux sine alternativer. Men kan jo være kjekt og ha PS og Dreamweaver i tilfelle frustrasjonen driver deg til bristepunktet (hvertfall av egen erfaring). Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 tja kan jo legge frem det jeg kom frem til. (ubuntu) først og fremst tittet jeg på denne guiden http://www.howtoforge.com/the-perfect-desk...lts-hardy-heron og så la jeg inn denne i pakkebrønnlisten http://www.medibuntu.org/ av programmer jeg bruker og elsker er awn amarok thunderbird (fikk ikke sansen for evolution) compizconfig-settings-manager deluge amsn når det kommer til bruk av win programmer er det som regel greiest å bruke det du er vant med så da er wine et triks (wine har og kommet i ny og bedre versjon) http://appdb.winehq.org/ der får du vite hva som funker, triks for å få ting til å funke og brukererfaringer Men generelt er det bare å søke i pakkebrønnene så finner du alternativer for det meste som trengs. Så grattis med linux, og får håpe du liker det. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Finnes det ikke noe alternativ til Kino eller Cinelerra? Jeg er villig til å lære meg en nytt program, men etter å ha sett manualene blir jeg oppgitt. Jeg ønsker å lære hvordan jeg bruker programmet til å redigere, ikke hvordan jeg kan bruker en halv milliard kommandoer for å få til noe som å importere video osv. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hvis du allerede har PS, Dreamweaver, og et bra videoredigeringsprogram, samt bruker disse mye, så er jeg redd GNU/Linux kanskje ikke er noe for deg ennå. For web-utvikling finnes fantastiske verktøy i GNU/Linux. HVis din billeedredigering begrenser seg til web, kan du vurdere å gå over til Gimp. Raw støtte sjekker du ut med blant annet ufraw. Status på videoredigering finner du her. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Er det ikke bare bruke et adobe Premiere til å redigere film? har selv gjort det ett par ganger gjennom Wine, og det fungerte supert Gå for Ubuntu Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Jeg har et Canon HF10, trenger noe som takler AVHCD og er ikke interessert i å konvertere før redigering for det tar bare ekstrem lang tid. Skal sjekke om Sony Vegas 9 virker i WINE ettersom jeg har lastet ned en trial på akkurat dette, men er litt avhengig av at alle delene (web, foto og video) kan være på en plattform før å gjøre livet enklere. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 det kan være lurt å oppgradere til siste stable av wine om ikke ubuntu har den. Ubuntu pleier å oppdatere pakkene hvert halvår (ved hver release) etter det jeg har fått med meg med mindre du har skrudd på ekstra oppdateringskilder Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) det kan være lurt å oppgradere til siste stable av wine om ikke ubuntu har den. Ubuntu pleier å oppdatere pakkene hvert halvår (ved hver release) etter det jeg har fått med meg med mindre du har skrudd på ekstra oppdateringskilder når det gjelder Wine er Ubuntu trege så om du går over till Ubuntu så legg inn Wine sin apt repo. Da går det en dag eller to fra siste Wine blir sluppet till du får oppdatert den. Det er hvertfall slik jeg løste det når jeg brukte Ubuntu. Funka glimrende. Endret 16. august 2008 av Ördög Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) har ikke testet det, men det finnes noen pakker som skal hjelpe deg med wine wine-doors playonlinux er to eksempler og som personen over sier er det alltid lurt å supplere ubuntu sine pakkebrønner med pakkebrønner som hører til programmer du trenger i siste versjon. (husk at pakker som du legger inn utenom pakkebrønn (altså utenom aptitude/apt-get/synaptic ol) ikke vil bli oppdatert ettersom maskinen ikke får høre om oppdateringene.) Endret 16. august 2008 av Admin'c Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 kall meg gjerne et troll, men er jeg den eneste som lo litt av at KDE var blingbling men compiz-fusion måtte en selvsagt ha? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 kall meg gjerne et troll, men er jeg den eneste som lo litt av at KDE var blingbling men compiz-fusion måtte en selvsagt ha? Oh the irony Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 virker som du er han media fyren, jeg vil da anbefale deg ubuntu studio som er helt lik vanlig ubuntu men med et annet utseende som ligner ekstremt og med ekstra redigerings programer Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Hehe, vet ironien med Compiz-fusion og KDE, men jeg liker rett og slett ikke KDE. F.eks. 7.10 versjonen av Kubuntu med default grensesnitt var bare fælt. Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Samme hvordan det ser ut default da, man tweaker jo gjerne til man er fornøyd Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 nettopp det er det flotte med KDE 3.5. man gjør akkurat hva man vil med den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå