Gå til innhold

Konvertere helt over til Linux aka Project: I've Seen The Light.

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg egentlig sett lyset og ønsker å bytte fra Windows til Linux og alt som medfører en overgang. Dette vil selvfølgelig ikke være det enkleste i verden, men det er jo derfor jeg sitter og skriver slik at alle de snille behjelpelige Linux-folka kan være til støtte.

Jeg har tenkt å bruke Ubuntu, rett og slett for at jeg har prøvd det før, liker det og har greie erfaringer med det, kan faktisk ta turen innom noen av de andre som er lignende (når det er ferdig satt opp) så lenge det er grei dokumentasjon på å installere. Maskinvaren jeg har (laptop) er så og si helt kompatibel med Ubuntu utenom dvalemodus og hvilemodus, så hvis det finnes en annen distro som kan fikse dette men er litt mer vanskelig å installere kan jeg gjerne prøve meg på det.

Som skrivebord er jeg glad i Gnome, liker ikke KDE (synes det blir litt "bling bling") mens jeg har ikke hatt noen erfaringer med Xfce. Ønsker selvfølgelig Compiz Fusion i tillegg til dette.

Driver med littegrann forskjellig så jeg er interessert i å finne gode programmer til følgende bruksområder:

Videoredigering: Programmet må støtte AVHCD

Fotoredigering: Må støtte RAW (håper det finnes et program evt. bruke WINE og PS Elements)

Epost: Ønsker muligheten til å importere fra Windows Mail eller Live Mail, i verste fall kan jeg forwarde masse epost ;) Er det andre muligheter enn Thunderbird som er ganske greie med kalenderfunksjoner?

Web: Et program som ligner på Adobe Dreamweaver ved tanke på kode / design funksjonen

Ellers er det ikke noe vanskelig å finne de andre programmene, men generelt sett ønsker jeg det som er ovenfor og en distro som støtter .deb filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fotoredigering: Må støtte RAW (håper det finnes et program evt. bruke WINE og PS Elements)
GIMP støtter noen RAW format via plugins.

Se også på Bibblelabs

Epost: Ønsker muligheten til å importere fra Windows Mail eller Live Mail, i verste fall kan jeg forwarde masse epost ;) Er det andre muligheter enn Thunderbird som er ganske greie med kalenderfunksjoner?
Ta en titt på Evolution

Web: Et program som ligner på Adobe Dreamweaver ved tanke på kode / design funksjonen
Bluefish er en god kandidat.

Du kan også se på Quanta Plus, men hvis du vil bruke Gnome passer kanskje Bluefish bedre siden den bruker GTK/Gnome mens Quanta er en KDE app.

Lenke til kommentar
Driver med littegrann forskjellig så jeg er interessert i å finne gode programmer til følgende bruksområder:

Photoshop funker helt glimrende med Wine. Om du ønsker bruke Gimp er dette er veldig bra program syns jeg, men som med Linux er det en tilvenningssak.

Evolution er kanskje det beste valget.

Dreamweaver funker uten problemer med Wine... Bluefish skal jeg ikke kommentere da jeg ikke har noen erfaring med det programmet.

Ellers er det ikke noe vanskelig å finne de andre programmene, men generelt sett ønsker jeg det som er ovenfor og en distro som støtter .deb filer.

Da er det bare og kjøre på med Ubuntu da. Er jo en veldig bra distro for de som ønsker og utforske.

Lykke Till :)

BTW: Det som er skrevet om PS og Dreamweaver er basert på egen erfaring. Så tar ikke ansvar om det krasjer og arbeid blir tapt. Så det er trolig sikrere og lære seg Linux sine alternativer. Men kan jo være kjekt og ha PS og Dreamweaver i tilfelle frustrasjonen driver deg til bristepunktet (hvertfall av egen erfaring).

Lenke til kommentar

tja kan jo legge frem det jeg kom frem til. (ubuntu)

først og fremst tittet jeg på denne guiden

http://www.howtoforge.com/the-perfect-desk...lts-hardy-heron

og så la jeg inn denne i pakkebrønnlisten

http://www.medibuntu.org/

av programmer jeg bruker og elsker er

awn

amarok

thunderbird (fikk ikke sansen for evolution)

compizconfig-settings-manager

deluge

amsn

når det kommer til bruk av win programmer er det som regel greiest å bruke det du er vant med så da er wine et triks (wine har og kommet i ny og bedre versjon)

http://appdb.winehq.org/ der får du vite hva som funker, triks for å få ting til å funke og brukererfaringer

Men generelt er det bare å søke i pakkebrønnene så finner du alternativer for det meste som trengs.

Så grattis med linux, og får håpe du liker det.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe alternativ til Kino eller Cinelerra? Jeg er villig til å lære meg en nytt program, men etter å ha sett manualene blir jeg oppgitt. Jeg ønsker å lære hvordan jeg bruker programmet til å redigere, ikke hvordan jeg kan bruker en halv milliard kommandoer for å få til noe som å importere video osv.

Lenke til kommentar

Hvis du allerede har PS, Dreamweaver, og et bra videoredigeringsprogram, samt bruker disse mye, så er jeg redd GNU/Linux kanskje ikke er noe for deg ennå. For web-utvikling finnes fantastiske verktøy i GNU/Linux. HVis din billeedredigering begrenser seg til web, kan du vurdere å gå over til Gimp. Raw støtte sjekker du ut med blant annet ufraw. Status på videoredigering finner du her.

Lenke til kommentar

Jeg har et Canon HF10, trenger noe som takler AVHCD og er ikke interessert i å konvertere før redigering for det tar bare ekstrem lang tid. Skal sjekke om Sony Vegas 9 virker i WINE ettersom jeg har lastet ned en trial på akkurat dette, men er litt avhengig av at alle delene (web, foto og video) kan være på en plattform før å gjøre livet enklere.

Lenke til kommentar
det kan være lurt å oppgradere til siste stable av wine om ikke ubuntu har den. Ubuntu pleier å oppdatere pakkene hvert halvår (ved hver release) etter det jeg har fått med meg med mindre du har skrudd på ekstra oppdateringskilder

når det gjelder Wine er Ubuntu trege så om du går over till Ubuntu så legg inn Wine sin apt repo. Da går det en dag eller to fra siste Wine blir sluppet till du får oppdatert den.

Det er hvertfall slik jeg løste det når jeg brukte Ubuntu. Funka glimrende.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

har ikke testet det, men det finnes noen pakker som skal hjelpe deg med wine

wine-doors

playonlinux

er to eksempler

og som personen over sier er det alltid lurt å supplere ubuntu sine pakkebrønner med pakkebrønner som hører til programmer du trenger i siste versjon. (husk at pakker som du legger inn utenom pakkebrønn (altså utenom aptitude/apt-get/synaptic ol) ikke vil bli oppdatert ettersom maskinen ikke får høre om oppdateringene.)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...