Kamikazaa Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Hei. Er en gutt på 19, som har en jente med denne sykdommen. Lurte på om det er noen der ute med erfaring med denne sykdommen som har mulighet å fortelle meg litt om det kan være noe eg kan gjøre for å hjelpe? Kordan eg skal håndtere det for å ikkje gjøre noe dumt. Er så redd for å si noe dumt som kan såre, eller irritere:(. Føler det er så vanskelig å vite ka eg skal gjøre. Vil bare så veldig gjerne kunne hjelpe å være der for ho, men vet desverre ikkje helt ka eg kan gjøre:(. Gjør hvertfall alt eg kan for å vise at eg støtter , og er stolt og glad i ho men sku så gjerne gjort mere. Noen som har forslag, å kan hjelpe? Takk:). Endret 14. august 2008 av Kamikazaa Lenke til kommentar
mlan Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hei.Er en gutt på 19, som har en jente med denne sykdommen. Lurte på om det er noen der ute med erfaring med denne sykdommen som har mulighet å fortelle meg litt om det kan være noe eg kan gjøre for å hjelpe? Kordan eg skal håndtere det for å ikkje gjøre noe dumt. Er så redd for å si noe dumt som kan såre, eller irritere:(. Føler det er så vanskelig å vite ka eg skal gjøre. Vil bare så veldig gjerne kunne hjelpe å være der for ho, men vet desverre ikkje helt ka eg kan gjøre:(. Gjør hvertfall alt eg kan for å vise at eg støtter , og er stolt og glad i ho men sku så gjerne gjort mere. Noen som har forslag, å kan hjelpe? Takk:). Ta en titt her: Bipolarforeningen Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Det er et relevant spørsmål, men det finnes ikke noe fasitsvar. Det er like mange måter å forholde seg til personer med bipolar lidelse, som det er personer med bipolar lidelse. Mlan ga deg en god link til hvor du kan begynne å lete for å forstå hva det handler om. Jeg vil dog gi deg et godt samlivsråd i denne saken: Du må passe på å bevare din rolle som kjæreste, ikke pleier. Jeg har gjennom mange års observasjoner sett at de aller færreste klarer å kombinere rollen kjæreste-pleier, uten at det ender med samlivsbrudd eller rett å slett utvikles til noe usundt. Rollen som kjæreste er nemlig en helt annen enn rollen som pleier. Som helsepersonell er oppgavene å yte helsehjelp, i denne situasjonen psykiatrisk helsehjelp som typisk ville være realitetsorientering, oppmuntring, grensesetting, motivering, terapeutiske samtaler, etc. Det er ikke heller sikkert at din kjæreste ønsker at du skal være noe annet enn kjæreste siden hun sannsynlig vil få nok av helsepersonell på andre kanter. De aller fleste ganger kan det være nok for henne at du bare er der med din stabilitet og trygghet, også bare i stillhet. lykke til! Endret 15. august 2008 av TOMpsy Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Du trenger ikke å gjøre noe som helst. Bipolar lidelse betyr bare at man har ekstra mye følelsessvingninger, er mye deprimert og noen er også mye maniske. Det varierer fra person til person. Noen er nesten aldri maniske, noen er det med gjevne mellomrom, noen nesten hver dag. Graden av depresjon varierer også. Hvis kjæresten din har medisiner, f.eks. lithium, så burde hun ikke være stort annerledes enn andre mennesker. Hvis hun ofte er manisk, altså oppgiret, masse energi, rare ideer osv, så er det bare til å ta dette med en klype salt og lære deg å forholde deg til at dette bare er en del av sykdommen hun lider av. Hvis hun er ofte deprimert og dypt deprimert, så ikke gå inn i noen "stakkars deg" holdning, men bare vær der for henne og vær kjæresten hennes hvis det er det du vil. Depresjonen vil heller ikke være et resultat av sånn som hun virkelig er, men av en kjemisk ubalanske i hjernen, og noe du ikke vil kunne snakke henne ut av så lett. Lenke til kommentar
Kamikazaa Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Tusen takk for svar, sku bare ønskt det hadde vært endel mere eg kunne gjort for ho men. Får vel bare gjøre det eg kan, å få det beste utav det:). Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Tusen takk for svar, sku bare ønskt det hadde vært endel mere eg kunne gjort for ho men. Får vel bare gjøre det eg kan, å få det beste utav det:). Jeg lider selv av bipolar lidelse, og det jeg skulle ønsket mest av alt er at venner, familie og kjæreste bare hadde behandlet meg som en hvilken som helst annen person, og at de kunne ta ting med "en klype salt" dersom jeg blir manisk eller depressiv. Det som sliter mest på meg er at folk kanskje ser ned på meg, at de oppfatter meg som noe annerledes eller at de tror at f.eks. et manisk anfall (der jeg blir EKSTREMT snål) er noe som representerer den jeg egentlig er, selv om det er når jeg er i et stabilt, normalt humør dette egentlig kommer frem. Så husk dette, at det ikke er noe du kan gjøre for å "kurere" kjæresten din, men det er mye du kan gjøre hvis du bare er der for henne og behandler henne som en hviken som helst annen person, så er dette (hvis hun har lignende humørsvingninger som meg) noe hun vil være veldig takknemmlig for. Endret 16. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå