Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvite blodlegemer, påvist infeksjon +++

Gjest hvem hva hvor

Anbefalte innlegg

Gjest hvem hva hvor

Fikk brev fra fastlegen idag, for seint til å ringe, men det stod at jeg måtte ta kontakt snarest for ny blodprøve iforbindelse med en påvist infeksjon, med tilhørende verdi av hvite blodlegemer som er for høy.

Hvor eller hva denne infeksjonen kommer fra visste han ikke, men ved siste time så ble det sagt at verdiene (??) hadde vært uforandret siden februar.

Så hva er dette for noe?

Noen som har en viss ide om hva som kan være aktuelt?

Symptomer:

Kronisk diare, blod på papiret avogtil

Kraftige magesmerter avogtil, stikkende

Så fort jeg eter noe forsvinner dette rett igjennom systemet på under 1 time.

Svettetokter avogtil

Sover dårlig, men prøver å ha en "normal" døgnrytme

Prikker i armene og armene "sovner" veldig fort, kan være nok med å bære tungt f.eks

Akkurat som om noe "presser" i brystet

Det knaker i alle ledd, rygg, nakke, ankler, brystkasse

Det svimler avogtil når jeg er på butikken, klarer ikke helt å fokusere blikket

Hodepine fra tid til annen

Ofte kvalm

Jeg har ikke feber og har ikke uforklarlige blåmerker eller at jeg blør i timevis av kutt f.eks.

Selv om jeg blør endel om jeg kutter meg, og blødningen virker vanskelig å stoppe, men ikke sånn at jeg føler det er ett problem

Noen som kjenner seg igjen og har vært borti i det samme?

Skal som sagt inn til legen imorgen eller på fredag, og får sikkert noen svar da, men kanskje jeg få noen svar før dess?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Symptomer på infeksjoner kan være veldig individuelle. Noen reagerer sterkere på samme infeksjon enn andre. F.eks kan eldre personer som får en urinveisinfeksjon også vise store mentale svikter, den yngre får bare svie ved vannlating.

Derfor er prøvetaking A og Å. Det er utelukkende dette som gir det helt riktige svaret på hvilken infeksjon vi snakker om. Man kan komme med antagelser i henhold til det man observerer, gult verk fra sår er f.eks rimelig å anta være en staphylococcus aureus infeksjon.

Så til dine symptomer; de er av et stort spekter. Du viser noen klassiske symptomer som man kan se ved f.eks noen av de mer eksotiske tropeinfeksjonene som Malaria, du mangler dog feber. Jeg har også sett dine symptomer ved Yersinia, men igjen mangler feber hos deg. Det skal være sagt at man kan ha en infeksjon uten at feber er tilstedeværende. Noen infeksjoner starter med feber som går over i løpet av få døgn, etterpå kommer de andre symptomene, dette kan sees ved Salmonella.

Det kan også forholde seg slik at du har en annen grunnlidelse som har svekket immunforsvaret slik at du nå bærer på en annen infeksjon.

Lenke til kommentar
Gjest hvem hva hvor
Ja, det glemte jeg selvfølgelig å si; hold oss oppdatert på hva som feiler deg.

Vaio: Ellers ser jeg også mulig ALL/KLL...

Var til legen idag, fikk hastebrev om ny blodprøve og fikk ut noen tallverdier:

De hvite legemene skal visstnok ha ett max på rundt 11, jeg ble klokket inn til 14,9 i februar, nå i juni var det nede på 12,4 og i august steget til 13,9.

Så resultatet av denne blodprøven vil vel fortelle noe om nivået fra sist gang...

Noen som ble klokere nå?

Legen min var opptatt, og hun som tok blodprøven kunne fortelle at man ikke sjekker for noen sykdommer, men resultatet av denne prøven vil da tydeligvis avgjøre om det blir utredning eller ikke.

Er dette høye verdier eller bare å forkaste som en influensa?

Lenke til kommentar
Ja, det glemte jeg selvfølgelig å si; hold oss oppdatert på hva som feiler deg.

Vaio: Ellers ser jeg også mulig ALL/KLL...

Var til legen idag, fikk hastebrev om ny blodprøve og fikk ut noen tallverdier:

De hvite legemene skal visstnok ha ett max på rundt 11, jeg ble klokket inn til 14,9 i februar, nå i juni var det nede på 12,4 og i august steget til 13,9.

Så resultatet av denne blodprøven vil vel fortelle noe om nivået fra sist gang...

Noen som ble klokere nå?

Legen min var opptatt, og hun som tok blodprøven kunne fortelle at man ikke sjekker for noen sykdommer, men resultatet av denne prøven vil da tydeligvis avgjøre om det blir utredning eller ikke.

Er dette høye verdier eller bare å forkaste som en influensa?

Det råder delte meinger om den øvre grense for leukocytter (hvite blodlegemer). NORIP (Nordic Reference Interval Project), mener at den øvre grense bør settes til 8,8 ikke 11.

Uansett er din verdi ikke alarmerende høy. Men hvis du har hatt en verdi på over 11 helt siden februar råder det lite tvil om at du har en mild leukocytos. Som oftest kommer dette av bakterielle infeksjoner. Som et eksempel kan det nevnes at blodforgiftninger gjerne gir verdier på over 50.

Men hvorfor har du svakt forhøyde verdier over en periode på over et halvt år? Spiser du noen medisiner? Det kan også være at du har hatt forskjellige infeksjoner som har avløst hverandre. Eller er det en annen grunn? Vaio nevnte Helicobacter Pylori, den bakterie som ofte årsaker mavesår, noe som ville forklare dine mavesmerter. Jeg vil nødig spekulere videre i hva som kan være årsaken. Det kan være grunnlag for at det gjøres en differentialregning av dine hvite blodlegemer samt at man foretar et utstryk for å se hvordan de hvite blodlegemene ser ut. Uansett mener jeg at det er grunnlag for videre utredning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...